fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 14215
    تاریخ انتشار : 16 مهر 1391 9:35
    تعداد بازدید : 5184

    گفت‌و‌گو با فرید فولادی مدیر محصول همکاران سیستم:

    معرفی نسل جدید محصولات همکاران سیستم در نمایشگاه صنعت تهران

    شرکت همکاران سیستم، بزرگ ترین شرکت نرم افزاری ایران، امسال با غرفه نسبتا وسیعی در نمایشگاه صنعت تهران شرکت کرده است. در جایی که فضای نمایشگاه را عمدتا شرکت های صنعتی پر کرده اند، حضور یک شرکت نرم افزاری در نگاه اول جالب به نظر می رسد. اما پس از آنکه در گفت وگو با مدیران شرکت دلایل حضور آنها را در این نمایشگاه جویا می شویم متوجه این نکته می شویم که اتفاقا این شرکت بزرگ نرم افزاری در جایی به عرضه محصولات جدیدش پرداخته که پتانسیل بالایی برای جلب مشتری دارد. تقریبا بخش عمده فضای غرفه را عنوان هایی درباره «محصولات نسل جدید همکاران سیستم» به خود اختصاص داده است. در کناره های غرفه نیز کارشناسانی حضور دارند تا تازه ترین محصولات این شرکت را از نزدیک برای مشتریان دمو کنند. اینها محصولاتی هستند که همکاران سیستم برای نخستین بار در این نمایشگاه از عرضه آنها به بازار سخن به میان آورده است. همکاران سیستم که این روزها با بیش از 10 هزار مشتری در صنایع مختلف بزرگ ترین شرکت نرم افزاری ایران لقب گرفته قصد دارد با محصولات جدیدش بازارهای وسیع تری را نیز هدف بگیرد. به همین منظور و به بهانه حضور همکاران سیستم در نمایشگاه صنعت و عرضه نسل جدید محصولات این شرکت با فرید فولادی عضو هیات مدیره و مدیر محصول این شرکت گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید.

     دليل حضور همكاران سيستم به عنوان تنها شركت نر‌م‌افزاري در نمايشگاهي كه عنوان نمايشگاه صنعت را بر خود دارد چيست؟
    واقعيت اين است كه ما خودمان را همراه مشتري‌هاي‌مان مي‌دانيم و قصد داريم به آنها در توسعه‌ كسب و كارشان كمك كنيم، پس بهترین مکان حضور ما جایی است که مشتریان‌مان آنجا جمع می‌شوند. ما قصد داشتيم محصول جديدمان را كه يك ERP است به بازار معرفي كنيم، و از آنجايي كه بيشترين خاستگاه ERP شركت‌هاي صنعتي است، تصميم گرفتيم در اين نمايشگاه شركت كنيم.
     آماری از تعداد شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه دارید؟
    بله حدود ۴۰۰ شرکت.
     پیش از مصاحبه به ما گفتيد كه در اين نمايشگاه يك حرف جديد براي مخاطبان‌تان داريد. این حرف چیست؟
     ما در اين نمايشگاه نسل جديد محصولات همكاران سيستم را به بازار عرضه مي‌كنيم. كساني كه از قديم با همكاران سيستم آشنا هستند مي‌دانند كه همكاران سيستم كارش را با سيستم‌هاي تحت DOS  شروع كرد، سپس محصولات نسل دوم را كه سيستم‌هاي يكپارچه‌ اطلاعات مديريت بود (MIS) به بازار عرضه كرد. مهم‌ترين خصوصيت سيستم‌هاي MIS، يكپارچگي آنها بود كه باعث مي‌شد اطلاعات در كل سازمان يكپارچه باشد. از سه سال قبل كار روي نسل جديد محصولات‌مان را شروع كرديم. در واقع وقتي به نياز جديد بازار نگاه كرديم، متوجه شديم كه انتظارات مشتريان ما از نرم‌افزار عوض شده است و در كنار آن تكنولوژي و مفاهيم نرم‌افزار هم در دنيا تغییر کرده است. آنچه هم‌اکنون در جهان به دنبال آن هستند مفهوم تکامل یافته‌ ERP است. بنابراين ما هم تصميم گرفتيم محصولات نسل جديدمان را به صورت يك ERP و به تدريج فراتر از ERP و در قالب Business solutions توسعه بدهيم و به بازار عرضه كنيم.
     امروز شاهد معرفی آنها به بازار هستیم اما آیا تجربه‌ پیاده‌سازی در سازمان یا شرکتی هم داشته‌اید؟
     بله . تقريبا يك سال است كه ما اين محصولات را به صورت محدود به برخی مشتريان‌مان عرضه كرديم. تعدادي از شركت‌ها خصوصا شركت‌هاي پتروشيمي بزرگ در حال حاضر از همين محصولات به خوبي استفاده مي‌كنند و رضايت دارند. ما فكر كرديم الان فرصت خوبي است كه اين محصولات را به صورت گسترده به بازار عرضه كنيم و اين نمايشگاه را بهترين فرصت براي اين موضوع یافتیم.
     در ايران معمولا اين باور وجود دارد كه پياده‌سازي ERP با مخاطره روبه‌رو است و براي همين خيلي‌ها با ترس و لرز سراغ‌اش مي‌روند. شما هم تا به حال از عنوان ERP برای محصولات‌تان استفاده نمی‌کردید، در این باره چه نظري داريد؟
     امروزه ERP به آنچنان تكامل و موفقيتي در دنيا رسيده است كه شركتي مانند SAP كه ارایه‌كننده‌ راهكارهاي ERP است جزو بزرگ‌ترين شركت‌هاي دنياست و اين يعني اينكه ERP موفق است.
    اگر الزامات پياده‌سازي ERP رعايت شود و نگاه‌مان به ERP درست باشد، حتما موفق مي‌شود. ما تا الان با احتياط از مفهوم ERP استفاده مي‌كرديم چون فكر مي‌كرديم اول بايد اين مفهوم جا بيفتد بعد ما از آن استفاده كنيم. و در همكاران سيستم، بر اساس نوجويي هميشگي‌اي كه داريم، اين را رسالت خودمان مي‌دانيم كه كمك كنيم مفاهيم جديد در بازار جا بيفتد.
    مفاهيم جديد ERP در بازار فعلي ايران هنوز شكل نگرفته است. آنچه كه ما ERP مي‌ناميم، چيزي است كه در سال 2012 مطرح است و معنا دارد.
      به نظر می‌رسد ERP از نگاه بسیاری از شرکت‌های ایرانی کار سنگین و هزینه‌بری است؟
     تصوير شما از ERP چيست؟ يك پروژه پيچيده‌ پردردسر كه براي راه‌اندازي آن اول لازم است پنج ماه مطالعه كنيد، بعد پنج  ماه وقت بگذاريد و انتخاب كنيد و بعد دو سال وقت بگذاريد و پياده‌اش كنيد؟  يا تصور شما اين است كه راهكاري است كه مي‌شود به صورت فازبندي شده و هر فاز را  مثلا طي شش ماه در سازمان پياده‌اش كنيم و به تدريج كامل‌اش كنيم؟  ذهنيت ما از ERP، تصوير دوم است پس اعتقادمان اين است كه ERP براي شركت‌هاي بزرگ و شركت‌هاي متوسط خيلي ارزش افزوده دارد.
     نسل جديد محصولات همكاران سيستم براي چه گروه از شركت‌ها و سازمان‌هايي مناسب است؟
    ما بازار را دسته‌بندي كرده‌ايم و براي هر بخش بازار محصول مناسب را ارایه مي‌كنيم، مانند محصول سپيدار كه براي شركت‌هاي كوچك ارایه شده است. اين محصول جديد، امكان عرضه تدريجي ERP را به ما مي‌دهد بنابراين شركت‌هاي بزرگ و شركت‌هاي متوسط مي‌توانند به تدريج آن را پياده سازي كنند  و در طي زمان بر اساس ارزشي كه ERP براي‌شان ايجاد مي‌كند آن را تكميل كنند.
     آيا شركت‌هايي كه مي‌خواهند از محصول ERP شما استفاده كنند بايد به يك بلوغ نرم‌افزاري/سخت‌افزاري رسيده باشند؟
     پياده‌سازي ERP احتياج به يك بلوغ سازماني در تمام زوايا دارد. شركت‌هاي ارایه دهنده‌ ERP مي‌توانند  بيرون بايستند تا سازمان‌ها به بلوغ مورد نظر برسند و بعد به آنها ERP بدهند، كاري كه عمدتا اتفاق افتاده، اما ما مي‌خواهيم كنار سازمان‌های مشتری بايستيم و همراه‌شان باشيم تا اين بلوغ براي‌شان ايجاد شود. ما دنبال اين هستيم كه به سازمان‌ها بگویيم بيایيد در كنار هم و به تدريج به سمت ERP مهاجرت كنيم.
     این با تعریف بسیاری از عرضه کنندگان فعلی  ERP  در ایران که آن را یک بسته‌ نرم‌افزاری صرف می‌دانند متفاوت است.
    اگر به دنبال يك تعريف نرم‌افزاري هستيد، اشتباه مي‌كنيد. صرف نظر از تعريف سه حرفي كه تشكيل‌دهنده‌ اين كلمه است، ERP بايد يك ارزش افزوده و سودآوري برای استفاده کننده ايجاد كند. چطور؟ هزينه‌ها را كاهش بدهد، كارايي را بالاتر ببرد، اطلاعات درست بدهد كه مدیران بتوانند درست تصميم بگيرند. رسیدن به این وضع نیازمند بلوغ تدریجی است. ما بايد كم‌كم به ERP برسيم و بلوغ آن را در سازمان ايجاد كنيم. ما اعتقاد داريم جز جز راهكار همكاران سيستم كه در سازمان‌ها راه‌اندازي مي‌شود، به اندازه‌ خودش ارزش ايجاد مي‌كند. مثلا با نسل جدید محصولات همکاران سیستم فقط موضوع انبار را برای یک سازمان حل کردیم و مدیر سازمان می‌گفت که فقط ظرف دو ماه هزینه‌ای که سازمان برای نرم‌افزار پرداخته بود برگشت شده است.
      بين دو گروه سازماني كه یکی داراي  سلسله سيستم‌هاي جزيره‌اي و پراكنده است  و دیگری اساسا داراي هيچ سيستمي نیست، كدام گروه مي‌توانند استفاده‌ بهتري از این نرم‌افزارها  بكنند؟
    طبعا آنهايي كه تا الآن نرم‌افزار نداشتند، كار سخت‌تري را پيش رو دارند. ولي من محدوديتي در اين زمينه نمي‌بينم. اگر سازماني كه تا الآن نرم‌افزار نداشته است، بلوغ كافي را در خودش داشته باشد مي‌تواند از اين سيستم‌ها استفاده كند. ولي اگر نداشتن نرم‌افزار در آن سازمان به دليل سنت گرايي آن سازمان است، حتما كارشان خيلي سخت‌تر است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی