با رونمایی از شبکه الکترونیکی پرداخت کشور
نخستین تراکنش شاپرکی انجام شد
رییس کل بانک مرکزی در آیین رونمایی از طرح شاپرک گفت: در حال حاضر ، دو میلیون و 300 هزار دستگاه POS در مراکز فروشگاهی نصب شده و کل فروشگاه های کشور در حدود دو میلیون باب است که اگر این دستگاه ها به صورت بهینه توزیع و طرح شاپرک هم قبلا اجرا می شد، دیگر نیازی به این حجم از پایانه فروش نداشتیم.
روابط عمومی بانک مرکزی – محمود بهمنی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته بدون داشتن کارت بانکی امکان خرید وجود ندارد، گفت: سرانه اسکناس در کشورهای پیشرفته بین 12 تا 13 برگ است ولی در ایران این میزان به 113 برگ میرسد و هزینه سرسامآوری صرف چاپ و امحای اسکناس میشود.
ایجاد سامانه پورتال ارزی
بهمنی در ادامه با اشاره به توفیق بانک مرکزی برای برنامهریزی و پیشبینی راهاندازی 20 سامانه مختلف برای خدمت رسانی به کشور و مردم ابراز امیدواری کرد که به زودی سامانه پورتال ارزی نیز شروع به کار کند تا از این پس بر منابع ارزی و نحوه توزیع و هزینهکردن آن نظارت مستمری صورت گیرد.
فلسفه وجودی شاپرک
ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی نیز در این باره گفت: پیشرفتهای اخیر بانکداری الکترونیکی حاصل تلاشهای 10 سال گذشته و دانش و تجربه 50 ساله صنعت بانکداری بینالمللی است.
وی در زمینه فلسفه وجودی شاپرک، به رشد روزافزون بانکداری الکترونیکی در کشور طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: از سال 83 که ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی مدنظر قرار گرفت، تلاش شد تا هر چه بیشتر با استانداردهای جهانی همسو شویم.
حکیمی در ادامه نگاهی اجمالی به وضعیت کنونی بانکداری الکترونیکی در کشور داشت و با ارایه آماری در مورد گسترش فوقالعاده سریع خودپردازها و پایانههای فروش و استقبال مردمی، گفت: اکنون در کشور به ازای هر ایرانی 4/2 فقره کارت وجود دارد، 29 بانک و موسسه مالی و اعتباری به شبکه شتاب متصل هستند، 17 شرکت به ارایه خدمات بانکداری الکترونیکیPSP اشتغال دارند، 184 میلیون کارت بانکیصادر شده است، 27 هزار و 403 خودپرداز و دو میلیون و 300 هزار دستگاه پایانهفروش به مردم خدمت میرسانند.مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی موازی کاری بانکها را یکی از مهمترین عامل شکلگیری طرح شاپرک عنوان کرد و افزود: بانکها اغلب برای ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی از خدمات شرکتهای PSP استفاده میکنند و با توجه به تقاضای فزاینده برای دسترسی به این خدمات در سالهای گذشته، هر بانک به طور مستقل شبکه خود را گسترش داد و در پی آن، موازیکاری و رقابت بر سر پایانهگذاری روی داد و در نتیجه، بانکها به طور ذاتی از درآمد حاصل از پایانههای فروش محروم شدند و طرحهای مبتنی بر کارت ناتمام ماند.وی افزود: در چنین شرایطی درصدد برآمدیم تا با ایجاد شبکهای منصفانه برای بانکها و فروشگاهها، مشکل را حل کنیم.
پیامدهای استقرار شاپرک
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی پیامدهای استقرار شاپرک را هدایت مجدد بانکها به سمت فعالیتهای بانکداری، ایجاد استقلال بیشتر برای شرکتهای PSP، افزایش کارایی پایانهها، تجهیز سایر مراکز فروشگاهی و ارایه خدمات به پایانههای فروش از طریق بازتوزیع آنها و از این قبیل برشمرد.
جایگزینی تبادل الکترونیکی به تبادل فیزیکی
در ادامه این مراسم قطبی مدیر عامل شرکت شاپرک نیز چشمانداز این طرح را جایگزینی تبادل الکترونیکی به جای تبادل فیزیکی پول همراه با نظارت مستمر هوشمند در نظام پرداخت کشور عنوان کرد.وی یکپارچگی ارایه خدمات را خواست شبکه بانکی خواند و افزود: در آینده، به دلیل گسترش خدمات بانکداری الکترونیکی، شعب بانکها کاهش خواهد یافت و از مراجعه مستقیم به شعب کاسته خواهد شد.مدیرعامل شرکت شاپرک گفت: اکنون در مرحله آزمایشی کار هستیم و روزانه بین 50 تا 100 هزار تراکنش از طریق شاپرک صورت میگیرد و در شهریورماه جاری اتصال شرکتها به شاپرک پایان خواهد یافت.قطبی نظارت مستمر، داده کاوی و کمک به هدایت بازار را از مهمترین پیامدهای استقرار شاپرک عنوان کرد.در پایان این مراسم، بهمنی از طرح شاپرک رونمایی کرد و قطبی هم به صورت نمادین تراکنشی با آن انجام داد، سپس سهام بانکها در طرح شاپرک به مدیران عامل بانکها اهدا شد.