fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 10817
    تاریخ انتشار : 14 مرداد 1391 11:38
    تعداد بازدید : 2537

    نیما مجاهد، مدیرمنطقه خاورمیانه شرکت D-link در گفت‌وگو با فناوران:

    دود کیلویی شدن تعرفه به چشم مصرف کنندگان خانگی تجهیزات شبکه می رود

    یکی از اخباری که در هفته گذشته در بازار و به خصوص در بین شرکت های توزیع کننده کالاهای شبکه به شدت مورد توجه قرار گرفت، تغییر در معیار تعیین تعرفه های گمرکی در سال 91 بود.
    طی هفته گذشته مشخص شد انواع مختلفی از کالاهای شبکه به صورت کیلویی مورد ارزیابی قرار می گیرد و به اندازه وزن آنها واردکننده باید تعرفه بپردازد و انواع دیگر مشمول تعرفه چهار درصد هستند. همین موضوع بهانه ای شد که در گفت وگویی با نیما مجاهد، مدیرمنطقه خاورمیانه شرکت D-link، ضمن بررسی عواقب و نتایج این تصمیم، در مورد برنامه های شرکت D-link در ایران هم بیشتر بدانیم.

    گفت‌وگو: حامد گل جان اکبری

     مودم، کیلویی چند؟
    نیما مجاهد مدیر منطقه خاورمیانه و مدیر عامل شرکت D-link در ایران در مورد دلایل تغییر معیار تعیین تعرفه قطعات شبکه گفت: ما طی چند روز گذشته متوجه شدیم تعرفه ورود تعدادی از کالاهای شبکه از جمله سوییچ و روتر که در گذشته چهار درصد بود از این به بعد بنا بر وزن کالا حساب می‌شود و تعدادی دیگر مثل مودم با همان روال قبلی وارد بازار خواهد شد. این در حالی است که تعدادی از کالاهای شبکه دارای هر دو کاربرد است. به عنوان مثال مودم‌هایی طراحی شده‌اند که قابلیت روتر را نیز دارند و مشخص نیست که این کالاها با کدام تعرفه ترخیص می‌شوند و واردکننده باید چه تعرفه‌ای بپردازد.وی گفت: با اجرا شدن این قانون شاهد کاهش حجم کالا در سطح بازار خواهیم بود و واردکنندگان برای ورود کالاهای خود نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند. زیرا وزن کالا متغییر است و تجار به جای انتخاب کالاهای مرغوب‌تر باید به دنبال کالاهای سبک‌تر باشند.
    وی افزود: کاهش حجم کالا در بازار باعث خواهد شد تا ما در دو ماه آینده شاهد افزایش 10 درصدی قیمت کالاهای شبکه در بازار باشیم و باز این کاربران هستند که متضرر می‌شوند و مجبور هستند کالاهای مورد نیاز خود را با قیمتی بیشتر خریداری کنند.وی افزود: این معیار تنها برای قطعاتی مانند روتر یا FIREWALLهای با فناوری بالا و سنگین کاربردی است که آن هم تعداد محدودی در طول سال به ایران وارد می‌شود و کاربردهای خاصی دارند. در این میان متقاضیان کالاهای شبکه خانگی و اداری ضرر بسیاری خواهند کرد.
     بی‌کیفیت‌های پر فروش
    مدیر منطقه خاورمیانه D-link با بیان اینکه کاهش حجم بازار به دلیل دشوار شدن واردات، بازار کالاهای بی‌کیفیت چینی را رونق خواهد داد، گفت: به هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار موجب خواهد شد تا کالاهای چینی بی‌کیفیت و کالاهای قاچاق به دلیل ورود راحت به کشور و همچنین قیمت پایین‌تر نسبت به محصولات اصل و قانونی، عرصه را ورود مناسب ببینند و برای پر کردن فضای خالی اجناس باکیفیت حضور پر رنگ‌تری در بازار داشته باشند و کاربران شاهد پر شدن بازار از محصولات بی‌کیفیت باشند.
    مجاهد افزود: در سال‌های گذشته نیز با این مشکل روبه‌رو بوده‌ایم و شاهد بودیم که حتی خیلی از برندهای بی‌کیفیت یا کالاهای قاچاق با گارانتی یک سال تعویض قطعه به بازار عرضه می‌شد که این امر نشانگر درصد سود بالا و فروش چشمگیر آنان به دلیل حضور نداشتن برند‌های با کیفیت و مرغوب است.
     بازار تک نرخی، بازار با ثبات
     طی یک ماه گذشته نوسان‌های بازار ارز و اولویت‌بندی تخصیص ارز مرجع به شرکت‌های واردکننده، روی بازار محصولات شبکه هم تاثیرگذار است و موجب شده تا ورود کالا با احتیاط بیشتری به بازار عرضه شود. البته این احتیاط در عرضه با ورود به ماه رمضان و افت فروش و تقاضا تاثیر کمتری بر روی فروشندگان گذاشت، اما واردکنندگان همچنان چشم‌انتظار ثبات در عرضه و قیمت ارز هستند تا استراتژی ورود کالاهای خود را برنامه‌ریزی کنند.
    مدیرعامل D-linkدر ایران گفت: ما از تک نرخی شدن و به خصوص ثبات قیمت ارز به شدت استقبال می‌کنیم، زیرا شرکت‌ها می‌توانند بر اساس قیمت ارز برنامه‌ریزی کنند و کالاهای مورد نیاز را سفارش دهند.
    وی افزود: البته تک نرخی شدن ارز به همراه سیاست‌های حمایتی دولت در این زمینه برای عرضه مستقیم ارز و بدون واسطه‌های کنونی موجب خواهد شد تا واسطه‌ها از میان بروند و شرکت‌ها با اتخاذ سیاست‌های لازم ارز را به طور مستقیم از بانک‌ها تهیه کنند و در انتها کاربر مبلغ کمتری را به دلیل از بین رفتن واسطه‌ها و همچنین ثبات قیمت ارز برای کالای مورد نیاز خود می‌پردازد.
    مجاهد با بیان اینکه نوسانات ارز طی ماه‌های گذشته ضررهای بسیاری به شرکت‌های خصوصی زده است،  گفت: نوسانات اخیر موجب شد تا واردکنندگان برای سفارش دوباره اجناس خود دچار مشکل شوند و برای سفارش اجناس حداقل 20درصد قیمت‌ها را افزایش دهند.
     رتبه دوم بازار جهانی
    یکی از شرکت‌هایی که از ابتدای شکل‌گیری بازار شبکه در ایران، در ویترین‌های مغازه‌های بازارهای مختلف خودنمایی می‌کرد، محصولات شرکتD-linkبوده و محصولات این شرکت همواره بین رتبه اول تا دوم پرفروش‌ترین قطعات شبکه قرار داشته و جایگاه و سهم مناسبی از بازار را تسخیر کرده است.
    این برند همواره در ارایه فناوری‌های جدید در بازار پیشرو است. نشانه‌ این موضوع ارایه محصولات شبکه نسل سوم موبایل3G قبل از راه‌اندازی سراسری این سرویس در کشور و همچنین تمرکز ویژه D-linkروی پردازش ابری است.
    مجاهد با اشاره به این مطلب که این شرکت در سال 2007  دفتر مستقلی در ایران به منظور بهینه کردن اهداف مدیریت بازار و همچنین بالا بردن سطح خدمات پس از فروش در ایران تاسیس کرده است، گفت: در یک سال گذشته D-link با تمرکز در بازار توانست علاوه بر ارایه محصولات Active در بازار محصولات  Passiveنیز روانه بازار کند و به دلیل تحریم‌های موجود روی سایر رقبا، بتواند در هردوی این بازار‌ها و به خصوص High-End فروش بالایی داشته باشد.
    وی افزود:D-linkقصد دارد با توجه به ضعف خدمات پس از فروش برخی رقبا به دلیل  نبود حضور مستقیم شان در بازار ایران و  در بخش‌های انفورماتیک شرکت‌ها و ادارات، روی این بازار تمرکز کند و در بازار سرویس و خدمات پس از فروش شبکه نیز پیشرو باشد.
     برنامه‌های جدید برای بازار جدید
    وجود بازارهای جدیدی مثل بازار شبکه‌های موبایل3G و همچنین جذابیت فناوری پردازش ابری موجب شده تا اکثر تولیدکنندگان بزرگ محصولات IT و به خصوص شرکت‌های تولید کننده محصولات شبکه توجه ویژه ای به این بازارها داشته باشند و هر روزه محصولات جدید برای گرفتن سهم بیشتری از بازار داشته باشند.
    در این میان ایران به دلیل بالا بودن تعداد نسل جوان و علاقه مند بودن این گروه سنی به جدیدترین فناوری‌ها و محصولات IT بازار بسیار خوبی را برای تولیدکنندگان این محصولات فراهم کرده است.‌
    D-linkنیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های محصولات شبکه توجه ویژه ای هم به جدیدترین فناوری‌های روز داشته و هم توجه خاصی به کاربران بازار ایران دارد.
     مجاهد از محصولات جدیدD-linkخبر داد و گفت: تا ماه آینده ما محصولات بیشتری را در رابطه با پردازش ابری به بازار خواهیم داد که با توجه به بالا رفتن سطح دانش کاربران انتظار داریم فروش بالایی در این زمینه داشته باشیم. البته ما نخستین محصول این شرکت را با نام Boxee Box سه سال قبل ارایه دادیم اما در آن زمان دانش این فناوری کم بود.
    مدیر منطقه خاورمیانه شرکتD-linkدر مورد زیر ساخت‌های مورد نظر برای استفاده گسترده از این فناوری گفت: کاربران با استفاده از فناوری پردازش ابری دیگر مبلغی برای سخت‌افزار نمی‌پردازند و تنها هزینه سرویسی را خواهند داد. البته استفاده از این سرویس نیازمند وجود کامل زیرساخت‌هایی مانند اینترنت پرسرعت است تا بتوان به طور کامل از این فناوری استفاده کرد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی