01درصد مشترکان همراه اول درخواست قطع پیامک های تبلیغاتی دادند
مستندات ارایه شده به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیانگر آن است که حدود 10درصد مشترکان تلفن همراه تمایلی به دریافت پیامک تبلیغاتی نداشته و خواستار قطع سرویس دریافت پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی شده اند.
مهر- شیوه ارسال پیامکهای تبلیغاتی و انبوه به تلفنهای همراه نزدیک به 60 میلیون ایرانی و افزایش روزافزون تعداد این پیامکها بدون اجازه مشترکان در تمامی ساعات شبانهروز و حتی نیمههای شب، مورد انتقاد بسیاری از مشترکان بود که با این وجود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تصویب طرحی اپراتورهای تلفن همراه را به کسب اجازه قبلی از مشترکان برای ارسال پیامکهای انبوه تبلیغاتی، خبری و اطلاعرسانی مکلف و اعلام کرد که این مصوبه را در تاریخ 19 بهمن ماه سال گذشته به اپراتورهای اول، دوم و سوم تلفن همراه ابلاغ کرده است.
پس از این مصوبه، اپراتورهای موبایل با ارایه دستورالعملی تمایل مشترکان برای دریافت این پیامکها را بررسی کردند و با ارسال پیامکی از مشترکان خواستند که در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک، موضوع را به اپراتور اعلام کنند.
به دنبال استعلام پیامکی اپراتورهای موبایل از مشترکان برای تمایل و یا عدم تمایل به دریافت پیامکهای تبلیغاتی، اطلاعرسانی و خبری بالغ بر 10درصد مشترکان تلفن همراه اعلام کردهاند که تمایلی به دریافت این پیامکها ندارد.
حسن رضوانی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد آخرین وضعیت ممنوعیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی و اجرای آن توسط اپراتورهای کشور گفت: این مصوبه هماکنون در کل کشور اجرایی شده، شواهد و مستندات ارایه شده نشان میدهد که مشترکان مشکلی بابت دریافت این پیامکها ندارند.
وی با بیان اینکه تنها به دلیل برخی اشکالات در سیستم فنی، پیامک استعلام از تمایل دریافت پیامک به تعداد معدودی از مشترکان نرسیده و در سیستم به ثبت نرسیده است، ادامه داد: چنانچه به هر دلیلی مشترکان موبایل پیامک استعلام دریافت پیامک را از اپراتور دریافت نکردهاند باید با تماس با مرکز تماس و امور مشترکان اپراتورها تمایل و یا عدم تمایل خود را برای دریافت این پیامکها گزارش کنند.
رضوانی با تاکید بر اینکه براساس مستندات ارایه شده از سوی اپراتور اول تلفن همراه تنها 10 درصد مشترکان این اپراتور از 32 میلیون مشترک فعال در این شبکه تمایلی به دریافت پیامک تبلیغاتی نداشتهاند، گفت: این سرویس برای این تعداد مشترکان هماکنون مسدود شده است. در همین حال از اپراتور دوم نیز خواستهایم مستندات خود را در اجرای این طرح به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه دهد.
وی گفت: از بستر شبکه اپراتور دوم پیامک تبلیغاتی ارسال نمیشود و تنها پیامکهای اطلاعرسانی این اپراتور است که چنانچه مشترکان تمایلی به دریافت این پیامکها نداشته باشند میتوانند با تماس با مرکز تماس این اپراتور نسبت به قطع این خدمات اقدام کنند.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیان کرد: حتی پیامکهایی که جنبه اختصاصی دارد و تنها برای مشترکان خاص از سوی برخی شرکتها و یا بانکها ارسال میشود نیز امکان قطع شدن آن وجود دارد که مشترک باید در این زمینه به بانک و یا شرکت مورد نظر مراجعه کند.
گفتنی است، براساس مستندات حقوقی، ارسال پیامک بدون رضایت مشترک نوعی مزاحمت تلقی شده و با توجه به اینکه این مزاحمت توسط دستگاههای مخابراتی صورت میپذیرد وفق ماده 641 قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد خواهد بود.