fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گفت و گوی سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 20515
تاریخ انتشار : 2 دی 1391 1:42

عکاس پروژه آدم‌های نیویورکی به ایران سفر کرد

ایرانی ها به آدم های نیویورکی پیوستند

در دنیای عکاسی، یک طرح ممکن است 10 ها بار از سوی 10 ها عکاس اجرا شود. اما عکاسان باهوش و خلاق می دانند هر کار تکراری را می توان با نگاهی تازه تبدیل به یک رویداد جذاب کرد. عکاسی خیابانی و مستند در جوامع مختلف دست مایه عکاسان بسیاری بوده و شهرت زیادی برای بعضی از آنها همراه آورده؛ عکاسانی که پیرو شیوه خاص خودشان بوده اند و جامعه را از یک زاویه نو با عکس های خود به نمایش گذاشته اند. برندن استانتون، یکی از این عکاسان است. او خالق روایت های تصویری “آدم های نیویورکی” است که این روزها سر و صدای زیادی در کشورهای مختلف به پا کرده است. این عکاس آمریکایی چند هفته ای مهمان ایران شد.

 

شبنم کهن چی

نوامبر سال 2010 برندن استانتون در کارش که معامله اوراق قرضه در شیکاگو بود شکست خورد و بیکار شد. همان زمان بود که دوربین دست گرفت و به نیویورک رفت تا طرحی که در ذهن داشت را پیاده کند: عکاسی از آدم‌های نیویورکی. او راهکاری ساده برای عکاسی از آدم‌های نیویورکی داشت؛ پرسه زدن در خیابان و عکاسی از مردم معمولی.
خود او در سایت آدم‌های نیویورکی
 www.humansofnewyork.com نوشته تا به حال بیش از پنج هزار عکس پرتره از مردم کوچه و خیابان در نیویورک گرفته و بیش از 50 داستان درباره آنها نوشته است. برندن همه عکس‌های خود را روی سایتش گذاشته و تقریبا درباره هر عکسی توضیحی مختصر
 نوشته است.
این عکاس تنها به سایتی www.humansofnewyork.com که روی تامبلر راه‌اندازی شده، اکتفا نکرده. به گفته مدیر تامبلر www.Tumblr.com سرویس وبلاگ‌نویسی که بیشتر برای به اشتراک‌گذاری عکس از آن استفاده می‌شود، "آدم‌های نیویورکی" یکی از محبوب‌ترین وبلاگ‌های این سرویس است که بیش از نیم میلیون دنبال کننده دارد. برندن استانتون همان سال آغاز کارش یعنی سال 2010 روی فیس‌بوک نیز صفحه آدم‌های نیویورکی را راه‌اندازی کرد و متوجه شد عکس‌هایش مورد علاقه هزاران نفر در سراسر
 دنیاست.
صفحه فیس‌بوک آدم‌های نیویورکی
 www.facebook.com/humansofnewyork را بیش از 460 هزار کاربر از سراسر دنیا دنبالمی‌کنند.
در صفحه ویکی پدیای آدم‌های نیویورکی
 www.en.wikipedia.org/wiki/Humans_of_New_York نوشته شده برندن استانتون بعد از توفان سندی که خسارات مالی و جانی زیادی بر جای گذاشت، توانست با عکس‌هایی که از این حادثه در تامبلر منتشر کرد بیش از 300 هزار دلار برای کمک به قربانیان این حادثه جمع‌آوری کند.
وال استریت ژورنال www.online.wsj.com نیز در گزارشی که از پروژه آدم‌های نیویورکی منتشر کرده نوشته هدف ابتدایی این عکاس 28 ساله سرشماری مردم نیویورک و تهیه نقش آنلاین با استفاده 10 هزار عکس دیجیتال بود. اما به مرور زمان شکل فعالیت این عکاس تغییر کرد.

آدم‌های نیویورکی از نیویورک بیرون آمدند
مدتی است این عکاس که تبدیل به یک چهره جهانی شده، طرح خود را توسعه داده و از نیویورک خارج شده است. برندن تصمیم گرفته از اصطلاح “آدم‌های نیویورکی” به عنوان نشانه‌ای برای عکس‌هایی از انسان شهرنشین در سراسر دنیا استفاده کند. همین مساله بهانه‌ای شد تا او سفرش را دور دنیا شروع کند.
 با آغاز سفرهای او و منتشر شدن عکس‌ مردم کوچه و خیابان در شهرهای مختلف دنیا در وبلاگ و صفحه فیس‌بوک آدم‌های نیویورکی، برخی از علاقه‌مندان به عکاسی پیرو او شدند.
این پیروی باعث شد طرح‌هایی با همین شکل و قالب در کراچی www.facebook.com/humansofkhi، بیروت www.facebook.com/HumansOfLeb، رم www.facebook.com/HumansOfRome، پاریس www.facebook.com/HOPAIP، استانبول www.facebook.com/humansofistanbul و چندین شهر دیگر اجرا شود. برندن استانتون هم در مسیر سفرش بعد از استانبول به ایران رسید. حالا ایران هم بخشی از پروژه “ آدم‌های نیویورکی” است.
آدم‌های نیویورکی در ایران
حدود سه هفته پیش برندن استانتون به ایران آمد. با ورود او به ایران عکس سر صفحه فیس‌بوک پروژه آدم‌های نیویورکی به نقشه ایران تغییر کرد و زبان صفحه نیز فارسی شد؛ آدم‌های نیویورکی در ایران. این عکس بیش از 120 بار به اشتراک گذاشته شده و حدود دو هزار لایک خورده است. روی سایت اصلی این پروژه هم همین تغییر به وجود آمد، سر صفحه آن نوشته شد: “Humans of new York in Iran”.
بعد از استقبال کاربران از انتشار عکس‌های برندن استانتون از مردم کوچه و خیابان تهران به عنوان نخستین شهری در ایران، نوبت به دیگر شهرها رسید؛ اصفهان، ابیانه، سپیدان و این اواخر شهر شیراز. گویا طی هفته گذشته برندن استانتون در کوچه و خیابان شهر شیراز پرسه می‌زده و از مردم در حافظیه، شاه‌چراغ، باغ ارم و آرامگاه سعدی عکس می‌گرفته. این عکاس روی صفحه فیس‌بوک آدم‌های نیویورکی زمان اقامت در ایران و عکاسی از شهرهای ایران برای این پروژه را تا 22 دسامبر – روز گذشته – اعلام کرده بود.

آدم‌های تهرانی، شیرازی، اصفهانی
پیشتر اشاره کردیم که علاقه‌مندان به عکاسی در شهرهای مختلف پیرو پروژه آدم‌های نیویورکی، پروژه‌هایی به نام شهرهای خود راه‌اندازی کرده‌اند.
 ایرانی‌ها هم از این موج جا نمانده‌اند. تهرانی‌ها و شیرازی‌ها در فیس‌بوک صفحاتی به شیوه آدم‌های نیویورکی راه‌اندازی کرده‌اند. هر چند مدیران این صفحات به اندازه برندن استانتون برای به‌روز کردن و جدی گرفتن چنین پروژه‌ای کوشا نیستند اما صفحه آدم‌های شیرازی www.facebook.com/HumansOfShiraz  بیش از 30 عکس با حدود 220 دنبال کننده دارد.
 شیرازی‌ها روی تامبلر هم وبلاگی با آدرس    www.humansofshiraz.tumblr.com      دارند. صفحه آدم‌های تهرانی www.facebook.com/HumansOfTehran   نیز با حدود 50 عکس توسط بیش از یکهزار و 500 کاربر دنبال می‌شود. صفحه آدم‌های اصفهانی www.facebook.com/HumansOfIsfahan  هم در ماه جاری میلادی یعنی دسامبر راه‌اندازی شده و با بیش از 20 عکس منتشر شده بیش از 270 دنبال کننده دارد.
اگر علاقه‌مند هستید صفحه دیگر شهرها را که به پروژه آدم‌های نیویورکی پیوسته‌اند ببینید کافی است در قسمت جست‌وجوی فیس‌بوک تایپ کنید: Humans Of. می‌بینید که صدها صفحه از صدها شهر برای شما پیدا می‌کند. با دنبال کردن این صفحات و صفحه اصلی آدم‌های نیویورکی می‌توانید با زندگی شهری مردمان مختلف در سراسر دنیا آشنا شوید.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :