مروری بر معروفترین شبکه اجتماعی مسافران
« سفیران » در هر شهری کاناپه دارند
امروز هر کدام از ما ممکن است دوستان زیادی در سراسر دنیا داشته باشیم؛ دوستانی که در شبکه های اجتماعی با آنها آشنا شده ایم، یا وبلاگ شان را می خوانیم. بعضی از ما ممکن است در بیشتر شهرهای داخلی یکی دو دوست اینترنتی داشته باشیم و وقتی به شهر آنها سفر می کنیم، آنها را ببینیم و در دیدار از دیدنی های شهر، اقامت و مسایل دیگر از آنها کمک بگیریم. اینترنت دنیای ما را کوچک کرده است. ما می توانیم بدون اینکه حتی یک بار به جایی سفر کرده باشیم، با افرادی در آنجا آشنا شویم و از کمک آنها استفاده کنیم. یا همسفر پیدا کرده و خوش بگذرانیم و با کمترین هزینه سفر کنیم. شبکه های اجتماعی قابلیت ایجاد چنین فرصتی را دارند اما شبکه هایی هم فعالیت می کنند که به صورت اختصاصی به موضوع سفر می پردازند. شاید سفر مجازی دلچسب نباشد اما برنامه ریزی، پیدا کردن دوست و آشنا پیدا کردن بهترین یا ارزان ترین امکانات در فضای مجازی پیش از سفر حتما دلچسب است.
شبنم کهن چی
شبکه اجتماعی Couch Surfing به معنای کاناپه گردی خدمات متنوعی برای بهتر سفر کردن در اختیار اعضایش قرار میدهد. این سایت به هر عضو “ سفیر” میگوید و کافی است هر سفیر مقصد سفر خود را اعلام کند تا امکانات و خدمات متنوعی در اختیارش قرار بگیرد. هر سفیر میتواند محلی را برای ملاقات با سفیران دیگر مشخص کند. Couch Surfing با ارسال درخواست ملاقات در آن محل به دیگر سفیرانی که در نزدیکی آن محل هستند، زمینه را برای تماس و هماهنگی یک قرار ملاقات دستهجمعی فراهم میکند. شبکه اجتماعی Couch Surfing یک شبکه بینالمللی غیرانتفاعی است که در بیش از 240 کشور جهان عضو دارد. این سایت از سال 2004 راهاندازی شده و هدفش فراهم کردن بستری برای تبادل فرهنگ کشورها و به اشتراک گذاری رسوم مهماننوازی و تجاربی است که افراد در سفرهای مختلف یا حتی در شهر خود کسب کردهاند. در حقیقت موسسان این شبکه ایجاد برخوردهای متقابل فرهنگی را که در عین حال سرگرم کننده نیز هستند، از وظایف خود میدانند و اصلیترین فعالیت این شبکه روی گشت و گذار و میزبان بودن متمرکز شده است.
هم میهمان شوید هم میزبان باشید
عضویت در Couch Surfing باعث کاهش هزینه مسافران میشود. چرا که شما به شهری سفر میکنید که یک میزبان در انتظار شماست. هر میزبانی میتواند ضمن راهنمایی شما برای استفاده از زمانی که در اختیار دارید- برای بازدید از شهر- مدت زمانی که شما در شهر میهمانش هستید با شما همخانه شود.هر سفیر میتواند اطلاعات کاملی درباره شهرهایی که به آنها سفر کرده وارده صفحه پروفایل خود کند. این اطلاعات شامل کشور، استان و شهر، زمان سفر و توضیح مختصری درباره سفری است که سفیر به آنجا داشته است. همچنین سفیران میتوانند شهرهایی که دوست دارند به آنجا سفر کنند یا در آنجا زندگی میکردند یا در حال سفر به آنجا هستند را مشخص کنند. در بخش عکسها هر سفیر میتواند تعدادی عکس از سفرهایی که داشته با شرح کوتاهی زیر عکس منتشر کند. هر چند ایرانیها هم در این سایت سفیر هستند اما در حال حاضر امکان تایید شدن در اين سايت برای اعضای ايرانی فراهم نیست. با وجود این سفیران ایرانی مشکلی در استفاده از این شبکه و امکاناتی که اعضای تایید شده از آن استفاده میکنند، ندارند.
آمار سفیران جهان و سفیران ایران
نقشهای که روی سایت قرار گرفته و پراکندگی سفیران را مشخص کرده است، نشان میدهد این سایت در آمریکا و کشورهای اروپایی مانند آلمان، ایتالیا، اسپانیا و در بخشی از آسیا مثل هند و چین بیش از دیگر کشورهای جهان محبوب است. این نقشه نشان میدهد شهرهای شمالی، اصفهان، تهران و شیراز بیشترین سفیر را در این سایت دارند. پراکندگی نقشه نشان میدهد کاربران در غرب کشور – شمال غرب، جنوب غرب و غرب- نوار ساحلی شمال کشور و نیز شمال شرق کشور به عضویت و استفاده از امکانات این سایت علاقهمندند.بر اساس آماری که در این سایت ارایه شده – مربوط به دوم اوت 2011- بیش از 3 میلیون نفر در این سایت عضو هستند و به عنوان سفیر فعالیت میکنند. این اعضا موفق شدهاند از طریق همین سایت بیش از 3 میلیون و 400 هزار دیدار با یکدیگر در سراسر جهان داشته باشند و تقریبا به همین میزان دوستی بین خود ایجاد کنند. تجربیاتی که روی این سایت منتشر شده است به بیش از 5 میلیون مورد میرسد. قابل توجه است که اعضای سایت Couch Surfing از بیش از 240 کشور، 3 هزار استان و 81 هزار شهر و با بیش از 340 زبان زنده دنیا در این سایت دور هم جمع شدهاند. کشور آمریکا با داشتن بیش از 600 هزار کاربر، رتبه اول را از نظر تعداد کاربران در این سایت دارد. همچنین پاریس با داشتن بیش از 53 هزار کاربر برترین شهر سایت Couch Surfing شناخته شده است. بعد از پاریس به ترتیب لندن، برلین و استانبول قرار گرفتهاند که بیشترین اعضا را نسبت به بقیه شهرها دارند.اما به صورت کلی اروپا با بیش از یک میلیون و 500 هزار کاربر در صدر قرار دارد و رایجترین زبان بعد از زبان انگلیسی که بیش از 2 میلیون کاربر از آن استفاده میکنند، زبان فرانسوی است. جالب است که بدانید زبانهای پرتغالی، چینی، روسی و لهستانی از زبانهای رایج این سایت هستند.
آمارهایی که همین سایت گردآوری کرده نشان میدهد سن متوسط سفیران 28 سال است. در واقع بیش از 37 درصد سفیران بین 18 تا 24 سال دارند، بیش از 32 درصد اعضا بین 25 تا 29 سال و حدود 15 درصد هم بین 30 تا 34 سال و 16 درصد باقی مانده بین 35 تا 89 سال سن دارند. 49 درصد از سفیران را مردان تشکیل میدهند.
نکته قابل توجه این است که از بین سفیران تنها 8 درصد از سوی این سایت تایید شدهاند و حدود 6 درصد هم از نظر اخلاقی ضمانت شدهاند. اما بقیه اعضا – یعنی بیش از 80 درصد اعضا- تایید یا از نظر اخلاقی ضمانت نشدهاند. شاید این موضوع کمی نگران کننده به نظر برسد چون فردی که به عنوان سفیر وارد این سایت میشود در واقع اعلام آمادگی میکند که میزبان دیگر سفیران باشد یا آنها را در خانه خود بپذیرد. اما از سال 2004 تا اوت 2011 که بیش از 3 میلیون و 400 دیدار و میزبانی انجام شده اتفاقی رخ نداده است. گفتنی است تعداد سفیران خاورمیانه در این سایت حدود 48 هزار نفر است و زبان پارسی به عنوان زبان رایج بیش از 11 هزار نفر شناخته شده است. این آمارها نشان میدهد تعداد کاربرانی که از ایران به عنوان سفیر عضو این سایت شدهاند حدود 03/0 کل اعضا – حدود 7 هزار نفر- و ایران چهل و نهمین کشور در Couch Surfing است.
دیگر فعالان سفری در دنیای اینترنت
سایتهایی که کاری مشابه با سایت Couch Surfing انجام بدهند، وجود دارند اما این سایت یکی از کاملترین سایتهایی است که در زمینه سفر فعال است. سایتهایی مانند سایت Tripntale [www.tripntale.com] بستر به اشتراک گذاشتن تجربیاتی که مسافران در سفرهای خود داشتهاند را فراهم میکند اما کمک برای پیدا کردن میزبان را معدود سایتهایی مانند Couch surfing انجام میدهند.
سایتهایی هم هستند که اطلاعات محلی به کاربران خود ارایه میدهند؛ اطلاعاتی مانند ارایه آدرس رستورانهای شهر، مکانهای دیدنی و غیره. تعداد این سایتها هم کم نیست. در ایران نیز اطلاعات مشابه را کتاب اول و برخی سایتهای شخصی در اختیار کاربران قرار میدهند.بین سایتهای فارسی هم سایتهای نه چندان محبوب و معروفی در زمینه سفر فعالیت میکنند اما تمرکز این سایتها بیشتر روی معرفی مکانهای دیدنی در سراسر جهان است. نمونه چنین سایتهای شبکه اجتماعی زیباترین است که به گفته مسوولان سایت تاکیدش روی سفر و مکانهای دیدنی است. علاوه بر اینکه این شبکه چندان فعال نیست، بیشتر مطالبی که در آن به اشتراک گذاشته میشود در حقیقت مقالات و عکسهایی است که روی اینترنت قرار دارد و مربوط به مکانهای دیدنی و شگفتیهای دنیاست. این شبکه که صفحاتش بیشتر شبیه فرومهای بحث و گفتوگو است و بیش از مطلب و عکس، تبلیغ دارد در آدرس www. zibatar.in در دسترس است.