فناوران- تنظیمات حریم شخصی یکی از حساس ترین تنظیمات برای کاربران رسانه های اجتماعی است. کاربران دوست دارند بیشترین اختیار را در حفظ حریم خصوصی خود داشته باشند. اینستاگرام نیز در آخرین به روزرسانی بیشترین امکانات را برای حفظ حریم خصوصی در نظر گرفته است.
امکان تعریف کردن رؤیت عکس ها و استوری ها از سوی کسانی که کاربران دوست دارند، به تازگی به اینستاگرام افزوده شده است. قابلیتی که نامش Favorites است، امکان محدود کردن مشاهده پست ها و استوری را به کاربر می دهد. این قابلیت به کاربران کمک می کند که فهرستی از دوستان خود را برای به اشتراک گذاری پست و استوری تعریف کنند. فهرست تعریف شده با رنگ سبز بالای صفحه نمایش داده می شود و به کاربر یادآوری می کند پست ها و استوری های او برای چه افرادی به اشتراک گذاشته می شود. این فهرست کاملا خصوصی است اما هنگامی که کاربری به این فهرست افزوده شود، از این موضوع مطلع می شود.
این قابلیت در حال حاضر برای گروه کوچکی از کاربران فعال شده و اینستاگرام هنوز اعلام نکرده چه زمانی آن را به طور کامل فعال خواهد کرد.
Favorites قابلیتی است که نه تنها فیس بوک مالک اینستاگرام نتوانسته آن را ارایه کند؛ بلکه شبکه های اجتماعی دیگر مانند توییتر نیز موفق به ارایه آن به صورت کامل نشده اند. در توییتر می توان به صورت جداگانه لیست دوستان را ساخت؛ اما نمی توان مشخص کرد کدام یک از دنبال کننده ها توییت ها را ببینند و نبینند.
اینستاگرام همچنین قابلیت جدیدی برای فیلتر کردن نظرات توهین آمیز و اسپم در ویدیوهای زنده معرفی کرده که مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.
این ویژگی پیش از این برای پست های اینستاگرام فعال شده بود. تا به حال تنها راه مبارزه با کاربران مزاحم و کسانی که نظرات توهین آمیز در ویدیوهای زنده منتشر می کردند، ریپورت کردن دستی آن ها بود. اما با فعال شدن این ویژگی جدید، کاربران می توانند فیلترهای مورد نظرشان را در پخش زنده نیز اعمال کنند تا تعداد نظرات توهین آمیز و نظراتی که تبلیغاتی هستند و مزاحمت ایجاد می کنند (Spam) تا حد زیادی کاهش پیدا کند. برای دسترسی به این قابلیت، به تنظیمات اینستاگرام و سپس بخش Comments مراجعه کنید.
البته این قابلیت به دلیل آنکه اینستاگرام از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند، برای کاربران ایرانی کارایی ندارد. اما اینستاگرام ابراز امیدواری کرده به زودی زبان های بیشتری را پشتیبانی کند.
مدیر فروش جهانی فیس بوک، کارولین اورسون، در گفت وگو با CNBC اعلام کرده در پایان نیمه نخست سال 2017 تعداد بازدیدکنندگان استوری های اینستاگرام در روز به 250 میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که دو ماه پیش تعداد کاربران روزانه استوری های اینستاگرام 200 میلیون نفر اعلام شده بود.
رشد سریع بازدیدهای روزانه استوری و نیز افزایش استفاده برندها (حقوقی و حقیقی)، سیاستمداران، رسانه ها، هنرمندان و کاربران معمولی از این شبکه اجتماعی باعث می شود مدیران این شبکه اجتماعی بیش از همیشه به فکر ایجاد قابلیت های جذاب برای کاربرانشان باشند. اینستاگرام در حال حاضر بیش از 700 میلیون کاربر دارد و کارولین اورسون خبر داده یک سوم پربیننده ترین پست های اینستاگرام مربوط به کمپانی ها و شرکت های تبلیغاتی هستند.