fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گفت و گوی سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 211957
تاریخ انتشار : 27 خرداد 1396 0:33

تیم رسانه‌های اجتماعی گرجی در گفت‌وگو با فناوران:

تعداد «فالوور» مهم نیست ؛ دنبال تعامل باشید

یکی از خاطرات شیرین دوران مدرسه، خاطرات زنگ های تفریح است؛ بدو بدو توی حیاط مدرسه، آب خوردن با لیوان های تاشو و جیبی، تند تند مرور کردن درسی که ساعت بعد امتحانش را داشتیم، گاز زدن سیبی که مادر صبح آن روز توی کیف مان گذاشته بود یا خوردن کیک و بیسکوییت با شیرکاکائو یا آب میوه ای که همراهمان داشتیم. به تدریج از دبستان تا دانشگاه یکی یکی از این رفتارهای خاطره ساز کم شد؛ کمتر دویدیم، دست از مرور کردن درس های مان کشیدیم، سیب گاز نزدیم...اما بیسکوییت خوردن همیشه سر جای خودش بود؛ حتی بعد از تمام شدن دانشگاه، در دفتر کار یا در خانه، بیسکوییت ها جای خودشان را حفظ کردند. کیفیت شان بهتر و تنوع شان بیشتر شد. در بین بیسکوییت های ایرانی یکی از برندها علاوه بر افزایش کیفیت و تنوع محصولاتش، کیفیت اطلاع رسانی و روابط عمومی خویش را نیز مناسب با تحولات روز ارتقا داد. این برند که یکی از قدیمی ترین برندهای بیسکوییت در ایران است حالا یکی از موفق ترین برندهای ایرانی در رسانه های اجتماعی است؛ بیسکوییت گرجی.

شبنم کهن چی
نزدیک به سه سال است که بیسکوییت گرجی وارد رسانه های اجتماعی شده و عملکردش از این برند الگویی برای سایر برندها ساخته است. تصویرسازی ها، قلاب شدن به مناسبت های تاریخی و تعامل شایسته با کاربران از جمله فعالیت های مثبتی است که سبب محبوبیت این برند در رسانه های اجتماعی شده است. شاید خیلی از کاربران، صاحبان برندها و فعالان حوزه رسانه های اجتماعی دوست داشته باشند بدانند پشت برند بیسکوییت گرجی در رسانه های اجتماعی چه کسی یا تیمی نشسته اند؟ پشت آواتار گرجی، یک تیم چهار نفره مشغول کار است: یک زوج جوان و دو جوان هنرمند؛ اردشیر طیبی، مدیرعامل ماهورنگار به همراه مینا رضایی فرخ، مدیر مارکتینگ ماهورنگار، آرش غریقی، مدیر هنری و امیرمحمد نوری دلویی، تصویر ساز. 
بیسکوییت گرجی در توییتر و اینستاگرام با نام کاربری 
@Gorjico فعال است، مدتی است فعالیتش در گوگل پلاس متوقف شده و فیس بوکش نیز فقط میزبان پست های منتشر شده در اینستاگرام است. اردشیر طیبی کسی است که توییت ها را می نویسد و منتشر می کند و با کاربران تعامل دارد. او پشت اینستاگرام گرجی هم نشسته. 
 میزان تعامل مهم است نه عدد دنبال کننده ها
گرجی در اینستاگرام بیش از 27 هزار و 200 دنبال کننده دارد اما متوسط لایک عکس هایش800 لایک و متوسط تعداد بازدید از ویدیوهایش یک هزار و 500 بار است. طیبی می گوید: تعداد دنبال کننده ها نه برای تیم مهم است نه برای گرجی. او می گوید: ما در گرجی تلاش کردیم معیار موفقیت مان را تعداد فالورها ندانیم بلکه نرخ تعامل را دنبال کنیم. برای گرجی مهم این است که چند درصد از افرادی که ما را دنبال می کنند با ما تعامل دارند. در حال حاضر 5 درصد از دنبال کننده ها با ما تعامل دارند. استاندارد جهانی نرخ تعامل برندهای تجاری در رسانه های اجتماعی بین 2 تا 5 درصد است. 
وی گفت: البته صفحاتی که مسابقه محور هستند نرخ تعامل بالایی دارند ولی محتوا آنجا موثر نبوده. اگر تنها با محتوا بتوان چنین تعاملی با کاربران برقرار کرد، ارزشمند است. 
مینا رضایی نیز صحبت های طیبی را کامل می کند و می گوید: توجه داشته باشید توازن بین لایک و دنبال کننده ها در صفحات شخصی با صفحات تجاری متفاوت است. استاندارد نرخ تعامل صفحات شخصی 10 درصد است. 
او یکی از دلایلی که برخی دنبال کننده های گرجی ممکن است پست های گرجی را لایک نکنند، الگوی کار اینستاگرام دانست که باعث می شود کاربران زمانی که اینستاگرام نیستند تعدادی عکس از دست بدهند. 
خرید و فروش لایک و دنبال کننده های تقلبی در رسانه های اجتماعی مدت ها تبدیل به یکی از فوت و فن های برخی فعالان رسانه های اجتماعی برای رسیدن به شهرت و موفقیت خود و برندشان بود. با وجود چنین فون و فن هایی این سوال پیش می آید که آیا بخشی از 27 هزار دنبال کننده گرجی در اینستاگرام جزو همین بسته های فروشی هستند؟ طیبی با قاطعیت می گوید: خیر. او می گوید: هنگامی که کار با گرجی را شروع کردیم هنوز فعالیت در رسانه های اجتماعی (تولید محتوا) به این صورت شناخته شده نبود. شرکت ها از نظر اقتصادی و ضرورت فعالیت در این رسانه ها توجیه نبودند. این که تعداد دنبال کننده ها، معیار موفقیت محسوب شود از سوی تعدادی از فعالان رسانه های اجتماعی همان آن زمان تبدیل به ادبیات رایج بازار شد که اشتباه هم بود.
او می گوید: ما ابتدای بهمن 93 کار گرجی را آغاز کردیم. تا اردیبهشت ماه همان سال در اینستاگرام 500 نفر دنبال کننده داشتیم. از همان زمان سعی کردیم این باور را ایجاد کنیم که تعداد دنبال کننده ها مهم نیست. بلکه این تعامل با کاربران است که باعث موفقیت و محبوبیت می شود.
 روی توییتری های خوش مشرب، وسواس تریم
گرجی در اینستاگرام دنبال کننده های بیشتری دارد تا توییتر؛ دنبال کننده های توییتر گرجی حدود 4 هزار و 580 نفر هستند. از آنجایی که تیم رسانه های اجتماعی گرجی تاکید می کند تعداد دنبال کننده ها مهم نیست جالب است بدانیم تعامل کدام دسته از کاربران با گرجی بهتر است؟ توییتر یا اینستاگرام؟ طیبی می گوید: توییتر. او می گوید: با وجودی که تعداد دنبال کننده های ما در توییتر کمتر است اما تعامل بهتری با توییتری ها نسبت به اینستاگرامی ها داریم. ما اغلب توجهات رسانه ای را از توییتر گرفتیم. البته ما محتوای اختصاصی برای توییتر تولید نمی کنیم. برای اینستاگرام محتوا تولید می کنیم و گاهی فکر می کنیم انتشار آن در توییتر نیز خوب است. بنابراین هر محتوایی که روی اینستاگرام منتشر می شود روی توییتر منتشر نمی شود اما هر چیزی که روی توییتر داریم، روی اینستاگرام نیز داریم. وی می گوید: به خاطر محبوبیتی که در توییتر کسب کردیم و بازتابی که می گیریم، خیلی محتاط و با وسواس در توییتر فعالیت می کنیم. 
 اولویت های تولید محتوا؛ Influencerها و تاریخ و فرهنگ
طیبی درباره شیوه تولید محتوای گرجی توضیح می دهد: هنگامی که الگوی کار برای تولید محتوا طراحی می کردیم به دنبال راهکاری بودیم که از Influencer یا تاثیر گذاران شبکه های اجتماعی نخواهیم ما را معرفی کنند، بلکه محتوایی تولید کنیم که دوست داشته باشند و خودشان ما را به دیگران معرفی کنند. از سویی ما با فرهنگ و تاریخ همنشین شدیم. گوگل نیز سال هاست از تاریخ استفاده می کند. بیسکوییت Oreo نیز در صد سالگی اش از شوخی با تاریخ بهره گرفته بود. ایده استفاده از تاریخ، چیزی بود که پیش از فعالیت گرجی اتفاق افتاده بود و پس از گرجی نیز اتفاق افتاد. 
 گرجی، آینه صاحبانش است
طیبی می گوید: از ابتدا ما با یک چالش روبه رو بودیم: چرا مردم باید یک برند بیسکوییت را در شبکه های اجتماعی دنبال کنند؟ می دانستیم نباید محتوای تبلیغاتی تولید کنیم. بنابراین تلاش کردیم با خلاقیت برای مخاطب ارزش افزوده ایجاد کنیم تا هر پستی برای اقشار مختلف معنایی داشته باشد. 
مینا رضایی نیز می گوید: برندها تصویری از صاحبان شان هستند. ما فکر کردیم چه چیزی باید نشان بدهیم که تصویری از صاحبان گرجی باشد. صاحبان برند گرجی جوان و اهل مطالعه هستند. بنابراین همنشین شدن برند گرجی در رسانه های اجتماعی با فرهنگ و کتاب و تاریخ چندان هم دور از ذهن یا سفارشی نبود. 
 چالش تاریخی گرجی
طیبی می گوید: کار روی تاریخ سال 94 کمی تکراری شد. ما شروع کردیم به بازنشر برخی مناسبت ها و تولید محتوای جدید برای برخی تاریخ ها و برخی از مناسبت هایی که سال پیش به آنها نپرداخته بودیم نیز در برنامه خود گذاشتیم. به این ترتیب سال 95 دیدیدم جای کار دیگری نداریم. بنابراین شروع به تولید محتوای تصویری، ویدیو و دستور تهیه دسر با محصولات گرجی کردیم. همچنین ایده هایی اجرا کردیم تا واکنش مخاطبان مان را بسنجیم مانند ایده دیالوگ نویسی. اما خط مشخصی برای تولید محتوا مانند فرهنگ و تاریخ پیدا نکردیم بلکه سعی کردیم محتوای پراکنده تولید کنیم. 
 استوری اینستاگرام گرجی در شرف تغییر است
طیبی درباره برنامه های جدید گرجی می گوید: به زودی تغییراتی در تولید محتوای اینستاگرام اعمال خواهیم کرد که به تاریخ ها و استوری اینستاگرام مرتبط است. در مورد توییتر، به دنبال برنامه ای برای افزایش دنبال کننده ها نیستیم. فقط اینکه تعامل ما در توییتر این اواخر کمتر شده که تلاش می کنیم در این بخش بهتر عمل کنیم. 
 در توییتر، فرصت ها را جست وجو می کنیم
رضایی نیز در مورد فعالیت گرجی در رسانه های اجتماعی می گوید: طبیعی است که استراتژی ورود و ادامه حضور برندها در رسانه های اجتماعی متفاوت است. ما در ابتدای ورود کلمات کلیدی را در توییتر جست وجو می کردیم، کلماتی مانند چای، بیسکوییت یا گشنمه و کلماتی از این قبیل تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان نسبت به آنها واکنش نشان دهیم و با کاربران تعامل داشته باشیم. هدف مان این بود که کاربران را از وجود گرجی مطلع کنیم. 
وی می گوید: در حال حاضر الگوی کاری ما در توییتر جست وجوی فرصت هایی است که بتوانیم با حضور خود به دیگران کمک کنیم. 
 گرجی و مهر و تلگرام
طیبی به آغاز کمپین جدید گرجی از اول مهر ماه خبر می دهد و می گوید: گرجی هر سال همزمان با بازگشایی مدارس کمپینی برگزار می کند که امسال قرار است در ابعاد بزرگ و متفاوتی اجرا شود. 
او می گوید: احتمال دارد به زودی گرجی در تلگرام نیز فعال شود. اما هنوز تصمیم قطعی برای فعالیت گرجی در تلگرام گرفته نشده است. 
 غایب بودن برندها و خسارتی که می پردازند
طیبی درباره تاثیر رسانه های اجتماعی بر ایجاد ارتباط بین مشتری و کارفرما می گوید: گاهی عدم حضور برندها در رسانه های اجتماعی به ضرر آنهاست. چون مشتری ممکن است انتقاد و نارضایتی خود را مطرح کند و برند حضور نداشته باشد تا ازعملکرد خود دفاع کند. از سوی دیگر ممکن است برند واکنش نادرستی نشان بدهد که این مساله نیز در نهایت منجر به تخریب بیشتر برند خواهد شد. گاهی هم ممکن است عده ای با نیت آسیب زدن به برندی اقدام به انتشار محتوای انتقادآمیز و مخرب در رسانه های اجتماعی کنند که در مورد مینو و دامداران و شادلی اتفاق افتاده است. 
وی می گوید: اینکه گرجی در رسانه های اجتماعی حضور دارد یک فرصت است و ما تلاش می کنیم در مقابل انتقادات و نارضایتی کاربران در رسانه های اجتماعی منعطف و صبور باشیم. ما دایم در حال جست وجوی گرجی و بیسکوییت و کلمات کلیدی مرتبط در توییتر و اینستاگرام هستیم که به سرعت بتوانیم متوجه انتقادات و اتفاقات مربوط به گرجی بشویم تا پیش از به وجود آمدن بحران بتوانیم جلوی آن را بگیریم. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :