از محل پخش تبلیغات روی ویدیوها
فیس بوک به کاربرانش پول می دهد
سال 2017 به گفته بسیاری از تحلیل گران رسانه های اجتماعی سال طلایی ویدیوهاست. پیش بینی شده تبلیغات و اطلاع رسانی در سال 2017 با استفاده از ویدیو بیش از متن و تصویر مورد توجه قرار خواهد گرفت و صاحبان برندها و رسانه ها به سمت ساخت و به اشتراک گذاری ویدیو حرکت خواهند کرد. چندی پیش درباره سیاست تازه رسانه های اجتماعی درباره پرداخت پورسانت به کاربران در ازای پخش تبلیغ در صفحات آنها گزارش هایی منتشر شد. حالا بزرگ ترین شبکه اجتماعی جهان نیز قرار است چنین سیاستی در پیش بگیرد؛ شبکه اجتماعی فیس بوک در ازای پخش تبلیغ روی ویدیوهای کاربرانش، بیش از نیمی از درآمد حاصل از آن تبلیغ را به کاربران پرداخت خواهد کرد.
فناوران- قرار است فیس بوک به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی جهان در زمینه تبلیغات ویدیویی سیاست تازه ای در پیش بگیرد و به کاربرانش پول بدهد. بر اساس این سیاست جدید بناست فیس بوک با گنجاندن تبلیغ در دل ویدیوها (نه در آغاز ویدیو)، بیش از نیمی از درآمد حاصل از آن (۵۵ درصد) را به حساب صاحب ویدیو یعنی کاربر واریز کند. این همان درصدی است که یوتیوب، یکه تاز تبلیغات ویدیویی آنلاین، به صاحبان ویدیو اختصاص می دهد.
فیس بوک تا به حال سه ثانیه تماشای یک کلیپ را به عنوان «یک مورد تماشا» ثبت می کرد. این سبک شمارش مورد انتقاد است، به ویژه از زمانی که ویدیوها در فید به صورت خودکار پخش می شوند. اما ظاهرا مدت زمان تماشای ویدیو برای دست اندرکاران فیس بوک مهم تر از شمار دفعات تماشای ویدیوها شده است.
بر اساس خبری که پایگاه اینترنتی «رکورد» منتشر کرده، در میانه ویدیوهایی تبلیغ پخش می شود که مخاطب دست کم ۲۰ ثانیه آنها را تماشا کند و طول کلیپ هم کمتر از ۹۰ ثانیه نباشد. به عبارت دیگر، فیس بوک از تهیه کنندگان ویدیو می خواهد کلیپ های طولانی تر و البته جذاب تری تولید کنند تا در سود تبلیغات سهیم شوند.
دویچه وله گزارش داده است که کارشناسان عرصه اینترنت انتظار دارند که در سال های پیش رو بخش عمده محتوای منتشرشده در اینترنت در قالب ویدیو باشد. فیس بوک هم مدت هاست که بر این مدیوم متمرکز شده و کاربران خود را به طور مستقیم و غیر مستقیم به تولید و انتشار بیشتر ویدیوکلیپ ترغیب می کند. پخش مستقیم در فیس بوک و همچنین برجسته تر کردن ویدیوها در خبرخوان این شبکه اجتماعی، شاهدی بر این مدعاست.
این تمرکز از قرار معلوم بی تأثیر هم نبوده است. مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس بوک، در آغاز سال ۲۰۱۶ در گزارشی فصلی خود خبر داد که کاربران این شبکه اجتماعی روزانه ۱۰۰ میلیون ساعت ویدیو در فیس بوک تماشا می کنند.گوگل با راه اندازی گوگل پلاس تلاش کرد بخشی از کاربران شبکه های اجتماعی را به سمت خود بکشد. این غول اینترنتی با وجود همه امکانات خود اما نتوانست به رقیبی جدی برای فیس بوک تبدیل شود. حال به نظر می رسد فیس بوک با استراتژی تازه خود در عرصه تبلیغات آنلاین بخت خود را در رقابت با یوتیوب و مالک آن، گوگل می آزماید.