مدیرعامل اپراتور وایمکس مبین نت:
کیفیت سرویس را فدای درآمد نمی کنیم
ناصر اصفهانی از جمله مدیران خوش برخورد حوزه ارتباطات است. اما او که به اطلاع رسانی معتقد و علاقه مند است از زمان به دست گرفتن سکان بزرگترین اپراتور وایمکس کشور تا کنون، مصاحبه یا نشست رسانه ای نداشته است. حضور شرکت ارتباطات مبین نت در نمایشگاه تلکام 2011 فرصتی فراهم کرد که نخستین مصاحبه رسمی مدیرعامل جدید مبین نت با روزنامه فناوران شکل بگیرد.متن گفت و گوی ما با ناصر اصفهانی را می خوانید.
گفت و گو : عبدالله افتاده
شهرهای تحت پوشش و تعداد مشترکان وایمکس مبین نت به چه تعدادی رسیده است؟
در حال حاضر از 100 هزار مشترک گذشتهایم و براساس برنامهریزیها تا پایان سال این رقم با تلاش همکاران به 150 هزار مشترک خواهد رسید. در خصوص شهرهای تحت پوشش نیز هم اکنون 60 شهر کشور را تحت پوشش داریم و در صورت دریافت مجوزهای کیفی، تا پایان سال شهرهای تحت پوشش مبین نت به 120 شهر خواهد رسید.
آیا معتقدید در توسعه شبکه شرکت ارتباطات مشترک شهر یک مانع محسوب می شود؟
خوشبختانه مبیننت تعامل خوبی با این شرکت دارد و کلا معتقدیم وجود این شرکت به ویژه در شهرهای بزرگی مثل تهران مزیتهای زیادی دارد چرا که اگر این شرکت نبود ما باید با 22 منطقه شهرداری برای جانمایی سایت چانهزنی میکردیم و این یعنی 22 سلیقه. برهمین اساس آرزو میکنیم این شرکت در سایر شهرهای بزرگ نیز ایجاد شود.
در ابتدای تاسیس شرکت ارتباط مشترک شهر صحبت از رعایت مبلمان شهری بود و تا جایی که به یاد دارم، قرار بود آنتنهای BTS شبیه به درخت طراحی شود. در مذاکرات تان با موارد مشابه به این روبه رو شدهاید؟
مسلما نصب آنتنها باید با در نظر گرفتن ملاحظات شهرسازی انجام شود که با توجه به روحیهای که در مدیران شهری وجود دارد، بودن شرکت ارتباط مشترک شهر بسیار بهتر از نبودن آن است.
در مورد شباهت داشتن آنتن ها به درخت هم تاکنون صحبتی با ما نشده است.
از آنجا که اپراتورهای وایمکس در کشور با هم و در یک زمان پروانه گرفته اند بهتر نبود برای کاهش هزینههای جاری از یک طراحی و تاسیسات مشترک استفاده میکردند؟
این موضوع در دنیا به این صورت انجام شده که یک اپراتور اقدام به نصب تجهیزات شبکه میکند و در صورت داشتن ظرفیت خالی با تاسیس یک اپراتور مجازی اقدام به استفاده از شبکه به صورت مشترک میکنند. در این روش هزینهها برای هر دو اپراتور کاهش مییابد.
اما در شرایط موجود هم مبین نت و هم اپراتور ایرانسل با وجود ظرفیت زیاد حجم زیادی هم از تقاضا دارند و در نتیجه جایی برای استفاده از این روش موجود نیست.اگر از ابتدا بین دو اپراتور توافقی صورت می گرفت، توان اجرای این طرح وجود داشت؛ به نحوی که در یک نقطه یک اپراتور و در نقطه دیگر اپراتور رقیب اقدام به شبکه سازی میکرد. اما از آنجا که هر دو اپراتور اکنون اقدام به ایجاد شبکه کردهاند، چنین امکانی دیگر وجود ندارد، ولی میتوان در آینده این موضوع را برای اپراتورهای دیگر مانند اپراتور سوم عملی کرد.
اگر اپراتور سوم قصد استفاده از آنتنهای مبین نت را داشته باشد، اجازه بهرهبرداری به آنها میدهید؟
تمامی اپراتورهایی که در ایران کار میکنند، پیش از آنکه به درآمدزایی و مسایل اقتصادی بیندیشند، اپراتورهای ملی هستند که وظیفه و رسالت اصلی خود را سرویسدهی باکیفیت و مناسب به مردم و در نتیجه افزایش ضریب نفوذ اینترنت و موبایل در کشور میدانند. در این فضا همه اپراتورها در چارچوب اصول اخلاقی به سایر اپراتورها کمک میکنند و مبیننت نیز از این قاعده مستثنا نیست.
اپراتور رقیب در نمایشگاه، ارتباط تصویری از طریق وایمکس را رونمایی کرده است. با توجه به اینکه مبین نت نیز در این زمینه فعالیتهایی انجام داده، دقیقتر بگویید در چه مرحلهای از پیشرفت قرار دارید؟
یکی از سرویسهایی که میتوان روی بستر وایمکس ارایه کرد، این سرویس است که در کنار آن طیف وسیعی از خدمات قابل ارایه در شبکه است؛ به طور مثال ارایه اینترنت اشتراکی، فروش پهنای باند از طریق پروتکل رادیو، ارایه سرویس wifi مبتنی بر فناوری وایمکس، سرویسهای VPN و سرویس VoIp نمونههایی از این سرویسهاست.مبیننت ارایه سرویس VoIP را در برنامههایش دارد. اگرهم تاکنون اقدام به ارایه سرویسهای VoIP نکردهایم، به این دلیل بوده که برای ارایه سرویس تلفن اینترنتی ملاحظات زیادی به لحاظ تجاری وجود دارد.
وجود اپراتورهای تلفن ثابت به صورت موازی، قوانین خاص سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و میزان تقاضایی که در حال حاضر از سوی مشتریان وجود دارد از مهمترین این ملاحظات در ارایه این سرویس است.وجود این مبیننت در حال حاضر از لحاظ فنی آمادگی کامل برای راهاندازی سرویس VoIP را دارد و در برنامههای خود زمانبندی مشخصی را برای حفاظت سرویس و راهاندازی آن در نظر گرفته است.
آیا در زمان لانچ این سرویس، اینترکانکشن با سایر اپراتورها برقرار می شود؟
اگر مفهوم لانچ سرویس را تنها از لحاظ فنی در نظر بگیریم، با این حساب میتوان گفت که سرویس VoIP مبیننت هم اکنون نیز راه اندازی شده، ولی به مفهوم تجاری زمانی یک سرویس تعریف میشود که در سطح مناسبی از کیفیت ارایه شود؛ به گونهای که هم بتواند با خارج از کشور Origination داشته باشد و هم ارتباط متقابل با اپراتور دوم، همراه اول و تلفن ثابت مخابرات داشته باشد. تنها در آن صورت است که میتوان سرویس را به لحاظ تجاری راهاندازی کرد.
چه زمانی را برای راهاندازی تجاری VoIP در نظر گرفته اید؟
به احتمال زیاد تا پایان امسال این سرویس راهاندازی میشود.
تعرفه های VoIP را چگونه تعریف خواهید کرد؟
فعلا تصمیمی برای تعرفهها در نظر نداریم.
آیا در آینده تعرفه سرویسهای وایمکس مبین نت کاهش مییابد؟
از دید شرکت ارتباطات مبیننت مشتریان در سطحی از بلوغ و آگاهی قرار دارند که میداند برای دریافت سرویس با کیفیت باید پذیرفت که هزینه آن را نیز بپردازند.
در واقع آنچه مشتریان میپردازند، هزینه سرویس باکیفیتی است که در اختیارشان است، بنابراین قصد کاهش تعرفههای وایمکس را نداریم.مبین نت سرویس وایمکس را هم اکنون با یارانه در اختیار مشترکان قرار میدهد و درآمد مبین نت کمتر از هزینههای آن است و امیدواریم این سود در آینده از محل سایر خدمات تامین شود.هرچند که سعی کردیم مسایل رقابتی در ارایه سرویسها را رعایت کنیم، اما نمیخواهیم به گونهای عمل کنیم که به خاطر افزایش درآمد و جذب مشتری بیشتر سرویس بی کیفیت ارایه کنیم.
یکی از ایراداتی که در سرویس مبین نت وجود دارد قطع یکباره سرویس به دلیل اتمام شارژ، آن هم بدون اخطار قبلی است. چه توضیحی برای این موضوع دارید؟
متاسفانه این نقیصهای است که در ارایه سرویسهای مبیننت وجود دارد و دلیل آن را باید در محدودیتهایی که در اقتصاد کشورمان وجود دارد جستوجو کرد. شرایط ویژه تحریمها باعث شده تا استفاده از فناوریهای ناقص و محدود از سوی برخی از شرکتها به مبین نت تحمیل شود.
با این حال بیکار ننشستهایم و چندین پروژه را برای رفع این نقیصه و تکمیل و اصلاح آن تعریف کردهایم.البته در این موضوع یادآور شوم یکی از دلایلی که مبین نت اقدام به فروش طرحهای سالیانه کرده است خرید زمان برای رفع این نقیصه بوده که در همین جا از تمام مشتریانی که با این مشکل روبه رو شدهاند عذرخواهی میکنم.
یکی از روشهایی که میتوان برای رفع این مشکل استفاده کرد تعریف کارت شارژ الکترونیکی است به نحوی که در صورت اتمام شارژ، مشترک بتواند از طریق پرداخت غیرحضوری همانند خرید کارت شارژ تلفن همراه اقدام به خرید پهنای باند کند.
در حال حاضر با تمام قوا تلاش داریم با تعامل با بانکها و ایجاد امکانات فنی این موضوع را در شبکه پیادهسازی کنیم تا این نقیصه هر چه سریعتر برطرف شود.
به مناسبت نمایشگاه نمی خواهید یک خبر خوش هم برای خبرنگاران حوزه ICT داشته باشید؟
بله. همکاران رسانه ای شما بسیار برای توسعه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات زحمت می کشند و ما قدردانی از آنان را وظیفه خود می دانیم. با همین نگاه هم در هیات مدیره تصمیم گرفته شد که برای خبرنگاران حوزه، 20 درصد تخفیف در خرید مودم جیبی وایمکس در نظر گرفته شود.