fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گفت و گوی سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 9387
تاریخ انتشار : 3 تیر 1391 11:8

قطعی های مکرر سیستم ثبت سفارش، واردکنندگان را کلافه کرده است

اشکال در وب سایت ثبتارش که چند وقتی است واردکنندگان کالا را برای ثبت سفارش با مشکل مواجه کرده هفته گذشته به اوج خود رسید و عده ای از واردکنندگان حوزه IT را پشت درهای بسته وب سایت نگه داشت.

فناوران - سيستم الكترونيكي ثبت سفارشات واردات كالا در راستاي نهضت خدمت رساني از ابتدای سال 1387 به صورت تدریجی شکل گرفته است و در نهایت در تاریخ 19 خردادماه 88 به صورت صددرصد الکترونیکی شروع به کار کرده است.
این سیستم مدیریت ثبت سفارش واردات که به گفته واردکنندگان تاکنون با مشکلاتی هم مواجه بوده است و در برخی مواقع واردکنندگان را پشت درهای بسته خود نگاه داشته به دلیل قطعی‌های مکرر و طولانی هفته گذشته عده‌ای از واردکنندگان را برای ثبت سفارش با مشکل مواجه کرده است.
بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد با اضافه شدن گزینه شبنم و ایران‌کد به سیستم ثبت سفارش وب‌سایت این مشکل دوچندان شده و عده‌ای از واردکنندگان حوزه IT هفته‌ گذشته حتی نتوانسته‌اند ثبت سفارش کالا انجام دهند.
به گفته عده‌ای از واردکنندگان، وب‌سایت ثبتارش اصولا وب‌سایت آنلاینی نیست و امکان دارد در ساعت‌هایی از روز و بعضی مواقع در یک روز کامل اصلا در دسترس نباشد و نتوان ثبت سفارش انجام داد.
از آنجا که کالاهای حوزه فناوری اطلاعات دایم در حال به روز شدن هستند و کالاهای جدید به سرعت جایگزین کالاهای قدیمی می‌شوند اشکال در سیستم ثبت سفارش می‌تواند واردکنندگان این حوزه را با ضرر شدیدی مواجه کند.
از سوی دیگر با نوسانات نرخ ارزی که در حال حاضر واردکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که این موضوع پیش‌بینی را برای زمان واردات از وارکنندگان گرفته است مشکل در سیستم ثبت سفارش و وب‌سایت آن قوز بالا قوز می‌شود.
حسین غروی‌رام نایب رییس کمیسیون آي‌تی مجمع واردات و نایب رییس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این باره می‌گوید: این وب‌سایت در برخی مواقع در دسترس نیست و اشکالات فنی دارد، اما به تازگی و با اضافه شدن گزینه‌های ایران‌کد و شبنم مشکلات این وب‌سایت کمی بیشتر شده است.
وی افزود: به نظر می‌رسد مجریان طرح‌های شبنم و ایران‌کد به روز کدهای موردنظر را فعال نمی‌کنند و به همین دلیل وب‌سایت اجازه ثبت سفارش به واردکنندگان را نمی‌دهد.
غروی‌رام گفت: کمیسیون آی‌تی مجمع واردات طی نامه‌ای به مدیریت سازمان توسعه تجارت و مدیریت شرکت خدمات انفوماتیک راهبر مجری طرح شبنم درخواست کرده که این مشکل را سریع‌تر حل کنند تا واردکنندگان در روند ثبت سفارش کالا به مشکل برخورد نکنند.
بر اساس این گزارش، تنها واردکنندگان با قطعی‌های سیستم ثبت سفارش درگیر نیستند چرا که تولیدکنندگان نیز برای واردات مواد اولیه به سیستم ثبت سفارش نیاز دارند. این موضوع عملا سبب ایجاد توقفات مکرر در روند خریدهای مواد اولیه خارجی می‌شود. لذا در شرایطی که به دلیل مسایل متعدد، تامین مواد اولیه خارجی به خودی خود، با دشواری‌های فراوان روبه‌روست، انتظار می‌رود رویه‌های حاکم بر نهادهای اجرایی داخل کشور به گونه‌ای طرح‌ریزی و اجرا شود که با تسهیل روند واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع تولیدی، اثرات منفی دشواری‌های موجود را خنثی کند، نه اینکه این رویه‌ها نیز خود مشکلی بر مشکلات موجود شود.
گفتنی است مراحل ثبت سفارش در سیستم ثبتارش به این صورت است که متقاضيان ثبت سفارش اعم از حقيقي و حقوقي  با مراجعه به وب‌سايت sabtaresh.tpo.ir ثبت‌نام می‌کنند و با دريافت كدكاربري و رمز عبور شخصي، از طريق اين سايت سفارشات واردات خود را به صورت 24 ساعته، و در هر مكاني كه به شبكه جهاني اينترنت دسترسي داشته باشند ثبت کنند.
لازم به ذكر است كه تمامی پيگيري‌هاي لازم تا حصول نتيجه (دريافت تاييديه ثبت سفارش)، از طريق اين سيستم ميسر است. متقاضيان پس از اطلاع از تكميل مراحل اداري ثبت سفارش، باید به مراكز ثبت سفارش ايجاد شده در هر استان مراجعه کرده و پس از پرداخت كارمزد و تحويل اصل مدارك مورد نياز، تاييديه ثبت سفارش خود را دريافت کنند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :