فناوران- از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی نیز که در سال های قبل بودجه زیادی صرف راه اندازی خطوط تولیدی برخی از کالاهای جانبی مثل مانیتور، کیس و ماوس و کیبورد کرده اند، همچنان به راه خود ادامه می دهند و هر روز محصولی جدیدتر در این زمینه به بازار عرضه می کنند.
با این حال هر دو گروه تولید و واردکننده بر این موضوع واقفند که حجم تقاضا برای قطعات جانبی کامپیوتر به ویژه مانیتور، کیس، کیبورد، مادربورد، کارت گرافیک و... نسبت به سال ای قبل در حد قابل توجهی کاهش یافته است.
به گفته آنها، با این وجود این کاهش تقاضا به معنی تخصصی شدن بازار کالاهایی نظیر قطعات کامپیوتر و مانیتور و کیس شده است.
به گفته یک واردکننده کالاهای کامپیوتری، طی سال های اخیر با وجود کاهش شدید حجم تقاضا برای قطعات کامپیوتری و به ویژه کالاهایی نظیر مادربورد و کارت گرافیک و ... اما شاهد هستیم که تمرکز برخی از برندها و همچنین واردکنندگان روی محصولات حرفه ای است و اکثر تولیدکندگان در زمینه عرضه با کیفیت ترین و بهترین ها در این حوزه فعالیت می کنند.
این واردکننده و فعال بازار کامپیوتر افزود، در مورد کالاهایی نظیر کیس و مانیتور هم گویا وضعیت به همین منوال است و اکثرا شرکت های تولید کننده و واردکننده تولید محصولات حرفه ای که اکثرا مورد توجه گیمرها و کاربران حرفه ای قرار می گیرد را در دستور کار دارند.
یک فروشنده مانیتور در خیابان جمهوری نیز با بیان این مطلب که در حال حاضر بیشتر مانیتورهای سایز بزرگ و حرفه ای هستند که در بازار مخاطب دارند. به گفته وی ، اکثر مخاطبان این مانیتورها نیز کاربران حرفه ای نظیر گرافیست ها، تدوین گران، گیمرهای حرفه ای هستند.
محمود امیری، رییس هیات مدیره شرکت مادیران نیز در جریان رونمایی از مانیتور جدید این شرکت اعلام کرد، اگر چه این موضوع که تقاضا برای مانتیور کاهش یافته است، اما بررسی امارهای جهانی گویای این امر است که از اوایل سال 2013 روند تقاضا برای مانیتور صعودی بوده و این نشان دهنده این موضوع است که توجه گروه حرفه ای به سمت مانیتورهایی با وضوح تصویر بالا و کیفیت تصویر مطلوب جلب شده است.
نیما یزدانی یکی از مدیران شرکت ال جی نیز در گفت و گو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است که طبق اطلاعات رسمی جهانی در چند سال گذشته آمار فروش مانیتور در جهان و ایران روندی نزولی داشته است است؛ اما در یک سال گذشته نیاز به مانیتورها و روند تولید و فروش این کالا افزایش یافته است.
وی همچنین افزود، بازار مانیتور رومیزی ایران کوچک شده است و به سمت کاربری های تخصصی و خاص متمایل شده است.
وی در پاسخ به این سوال که در بازار ایران چه مانیتورهایی پرطرفدارتر هستند، گفت: بازار ایران بسیار حساس به قیمت است و از این رو کالاهای ارزان تر طرفدار بیشتری دارند. یزدانی با بیان اینکه در ایران مانیتورهایی با سایز پایین تر بیشترین فروش را دارند، توضیح داد: در گذشته سایز 15 اینچ و سپس سایز 17 اینچ پرفروش ترین بودند و اکنون پنل های سایز 18.5 اینچی و 19.5 اینچی پرفروش ترین مانیتورها در ایران هستند.