فناوران- ماجرا از یک نیاز ساده شروع شد. برای دفتر روزنامه به صفحه کلید، ماوس و ماوس پد نیاز داشتیم. سفارش را روی سایت دیجی کالا ثبت کردیم و در زمان مقرر، محصولات به دست مان رسید.
یک دستگاه کیبورد و ماوس بی سیم لاجیتک مدل MK270 و ماوس پد سایز بزرگ لاجیتک، هر دو با گارانتی «تابا». ماوس و کیبورد به قیمت 125 هزار و 500 تومان و ماوس پد به قیمت 8 هزار تومان.
وقتی کیبورد را از جعبه دیجی کالا درآوردیم، با صحنه عجیبی مواجه شدیم. برچسب گارانتی محصول با کیفیتی پایین چاپ شده و بخشی از جعبه کیبورد نیز پاره بود. از سوی دیگر روی برچسب گارانتی، صرفا نام گارانتی کننده (نگین تجارت با گارانتی تابا) و مدت ضمانت درج شده بود (عکس–1) در حالی که انتظار داشتیم شماره تماس و آدرس شرکت گارانتی کننده و شرایط گارانتی نیز درج شده باشد.
به هر حال جعبه کیبورد را باز کردیم و با شگفتی، دیدیم که 4 دکمه سمت چپ کیبورد از جا کنده شده و درون پلاستیک محافظ کیبورد افتاده است
(عکس شماره–2) از آن جالب تر اینکه حروف فارسی چاپ شده روی دکمه های کیبورد، به رنگ قهوه ای بود و از آن بدتر، به پلاستیک محافظ رنگ پس داده و به وضوح کیفیتی پایین داشت که با استانداردهای مورد انتظار از لاجیتک تطابق نداشت.
به واسطه کار خبرنگاری فناوری اطلاعات، می دانستیم که نماینده رسمی و وکیل قانونی لاجیتک شرکت مروارید اسپیرو است. بنابراین بررسی ها را برای کشف موضوع شروع کردیم.
در مرحله بعدی یک کیبورد مشابه از بازار با گارانتی مروارید اسپیرو تهیه کردیم؛ کیبوردی با چاپ حروف فارسی صدفی (عکس–3) و شرایط گارانتی شفاف و مشخص. (عکس–4)
وقتی در مورد کیبورد با این وضعیت دچار شدیم؛ به اصالت ماوس پد با گارانتی تابا هم شک کردیم. بله، شک مان بی دلیل نبود. اصولا لاجیتک ماوس پد 2 دلاری ندارد!
مرحله بعدی رجوع به وب سایت دبیرخانه هیات نظارت بر اصناف (www.iranianasnaf.ir) به عنوان مرجع رسمی نظارت بر نمایندگان رسمی و معتبر کالاهای خارجی بود. در سایت این دبیرخانه نیز تنها نام شرکت مروارید اسپیرو ثبت شده و خبری از نگین تجارت یا تابا نیست.
تماس با دیجی کالا
آن گونه که مشخص است، «تابا» گارانتی رسمی لاجیتک در ایران نیست و عرضه این محصول روی بزرگ ترین خرده فروشی آنلاین کشور که مدعی ارایه محصولات اصل با گارانتی رسمی است، می تواند فریب مصرف کننده محسوب شود. برای اطلاع از توضیحات دیجی کالا در رابطه با این موضوع، با این شرکت تماس گرفتیم، اما توضیحات قانع کننده ای نشنیدیم. بعد از بحث مفصل با خانم پاسخگوی مودب و دلسوزی در بخش پشتیبانی و خدمات دیجی کالا، از نتیجه توضیحات به این نتیجه رسیدیم که شماره تلفن گارانتی تابا نزد دیجی کالا وجود دارد و اینکه ما گارانتی تابا را نمی شناسیم، به معنای تقلبی بودن محصول یا غیر رسمی بودن گارانتی نیست. ضمن اینکه در صفحه خرید کیبورد مذکور در بازارچه الکترونیکی (Marketplace) دیجی کالا، به وضوح نام گارانتی تابا درج شده است. تلاش ما برای برقراری تماس با واحد روابط عمومی دیجی کالا از طریق مرکز تماس این شرکت به نتیجه نرسید. در تماس مستقیم با مسوول روابط عمومی این شرکت، وی توضیحاتی ارایه کرد ولی تصریح کرد که مجاز به درج توضیحات ایشان در این گزارش نیستیم.
توضیحات نماینده لاجیتک در ایران
طبیعتا در قدم بعدی باید با شرکت مروارید اسپیرو، نماینده رسمی و وکیل قانونی لاجیتک تماس می گرفتم.
سهیل ترکان، مدیرعامل مروارید اسپیرو با تایید رسمی نبودن گارانتی تابا به سابقه بروز اختلاف نظر این شرکت با دیجی کالا پرداخت و گفت: در اولین سفر مدیر منطقه اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقای شرکت لاجیتک به ایران، به عنوان وکیل قانونی و نماینده رسمی این شرکت، جلسه ای سه جانبه برای تسهیل و تقویت همکاری ها با نمایندگان دیجی کالا برگزار کردیم. اما متاسفانه دوستان پس از آن جلسه تماس های مستقیمی با مدیر لاجیتک برقرار کردند و خواستار همکاری مستقیم با آن شرکت شدند. ضمنا برخلاف مفاد قراردادی که با دیجی کالا داشتیم، به دستکاری قیمت ها اقدام کردند. مرحله بعدی فشار دیجی کالا برای حذف اسپیرو، تحریم محصولات دیجی کالا با گارانتی اسپیرو و عرضه محصولات با گارانتی های غیر رسمی مانند «تابا» و «سیب زرد» روی بازارچه الکترونیکی (Marketplace) دیجی کالا بود.
وی افزود: این در حالی است که ما تمامی اسناد نمایندگی خود را هم در اختیار مراکز مسوول و هم دیجی کالا قرار داده ایم و آنها هم می دانند مجاز به فروش محصول با گارانتی غیر رسمی یا کالایی که حق فروش در ایران ندارد، روی سایت خود نیستند.
به گفته ترکان، ارایه کنندگان این گارانتی های غیر رسمی خود نیز به اتحادیه فناوران رایانه تهران تعهدنامه کتبی داده اند که محصولات لاجیتک را گارانتی نکنند و تداوم عرضه این محصولات با گارانتی های متفرقه می تواند هم برای این شرکت ها و هم برای دیجی کالا تبعات قانونی به همراه داشته باشد.
نتیجه
بررسی های فناوران نشان می دهد که کیبورد لاجیتک با گارانتی «تابا» با دستکاری این محصول و چاپ حروف فارسی روی دکمه های کیبورد بدون مجوز لاجیتک عرضه شده و اگرچه کالا «اصل» است، اما دستکاری انجام شده روی آن می تواند مصداق «defame» باشد و به شهرت این شرکت آسیب بزند. از سوی دیگر نماینده رسمی گارانتی محصولات لاجیتک درایران، مطابق اسناد قانونی و ثبت در مراجع رسمی، شرکت مروارید اسپیرو است (مدارک نمایندگی و سایر اسناد مربوط به این گزارش نزد روزنامه محفوظ است) و مشخص نیست دیجی کالا چگونه حاضر شده گارانتی های نامعتبر را به بازارچه الکترونیکی خود راه بدهد. سوالاتی از قبیل اینکه آیا عرضه این محصولات با آگاهی دیجی کالا صورت گرفته یا اینکه دیجی کالا در این مورد نظارت کافی را اعمال نکرده، همچنان بی پاسخ است و باید منتظر توضیح رسمی این خرده فروشی بزرگ آنلاین کشور در این موارد بود. چون به هر حال عرضه چنین محصولاتی اعتماد مصرف کننده به برند لاجیتک را خدشه دار می کند و البته به حسن شهرت خود دیجی کالا به عنوان فروشگاهی که مدعی فروش محصولات اصل با گارانتی رسمی است هم آسیب جدی وارد خواهد کرد.
فناوران حق درج توضیحات در زمینه این گزارش را برای دیجی کالا و شرکت نگین تجارت محفوظ می داند.