حقیقت این است که ورود گوشی های هوشمند با صفحات نمایش بزرگ و قابلیت های کاربردی زیاد موجب شده است بازار رایانه های شخصی در حد قابل توجهی با کاهش میزان محبوبیت و البته تقاضا مواجه شود. همین موضوع موجب شده است برخی برندها حجم تولید این کالا را کاهش داده و در مقابل روی تولید کالاهای دیگری مانند گوشی های هوشمند، گجت های پوشیدنی مانند ساعت و عینک های هوشمند، هدست های واقعیت مجازی و کالاهای دیگر تمرکز کنند.
نمونه این اتفاق را درباره برندهایی مانند سونی که زمانی نوت بوک های وایو رو تولید می کرد، ریزر که شایع شده است به تازگی روی تولید گوشی هوشمند تمرکز کرده است و برندهای دیگر مشاهده می کنیم.
در این میان کمپانی اپل نیز با وجود مشتریان وفادار خود، با کاهش شدید حجم تقاضا برای رایانه های شخصی مواجه شده است. بر اساس آماری که از سوی موسسه گارتنر منتشر شده است، اپل از لحاظ فروش مک بوک و آی مک در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش عرضه 5/6 درصدی مواجه شده و در جایگاه پنجم تولیدکنندگان PC قرار گرفته است.
بر اساس تحلیل های موجود، علت اصلی کاهش 3/6 درصدی حجم بازار کامپیوترهای شخصی نسبت به سال گذشته، کمبود حافظه های DRAM در بازار و ناکافی بودن ظرفیت تولید تامین کنندگان است که باعث شده عرضه PC از 69/5 میلیون دستگاه در سه ماهه سوم سال 2016، به 67 میلیون دستگاه در سه ماهه سوم سال 2017 کاهش یابد.
البته تعداد معدودی از تولیدکنندگان نوت بوک هم با رشد محبوبیت مواجه شده اند؛ به عنوان مثال در میان تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی تنها میزان عرضه کمپانی HP با افزایش 4/4 درصد میزان فروش رایانه های شخصی مواجه شده است و سایر شرکت ها با افت عرضه مواجه بوده اند.
بر اساس گزارش گارتنر، لنوو نسبت به سال گذشته با کاهش 1/5 درصدی، دل با کاهش 0/4 درصدی، ایسوس با کاهش 9 درصدی، اپل با کاهش 5/6 درصدی و ایسر با کاهش 6/2 درصدی میزان فروش رایانه های شخصی مواجه شده اند.
در بازار آمریکا هم کاهش فروش رایانه های شخصی اچ پی حدود 2/7 درصد، دل 5/6 درصد، اپل 7/6 درصد، لنوو 25/5 درصد و ایسوس 22 درصد کاهش یافته است. حجم کلی کاهش فروش در بازار آمریکا هم 3/10 درصد گزارش شده است.
با در نظر گرفتن این گزارش مشخص می شود که سهم فروش کلی رایانه های شخصی در آمریکا به شدت کاهش یافته است و حتی برند اچ پی که در دنیا با رشد تقاضا مواجه شده ، در آمریکا با کاهش 2/7 درصدی فروش مواجه شده است.