fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گفت و گوی سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 218109
تاریخ انتشار : 7 شهریور 1396 10:52

اعتراض خریداران به اعمال قیمت سلیقه‌ای فروشندگان کامپیوتر

چرا برخی از فروشگاه ها گران فروشی می کنند؟

اگر چه بیشتر مراکز خرید و فروش کامپیوتر در نقاط مرکزی شهر و در جوار دانشگاه ها و شرکت ها و سازمان های خصوصی واقع شده و به همین دلیل مخاطبان بیشتری دارند؛ اما مراکزی که در نقاط شمالی واقع شده اند هم مشتریان خود را دارند.

مریم عسگری
با این حال این موضوع که روند قیمت گذاری روی کالاها در مراکز خرید و فروش کامپیوتر در نقاط مرکزی شهر منصفانه تر است، مطرح است. موضوعی که بارها و بارها مورد اعتراض کسبه بازارهایی که در نقاط شمالی شهر واقع شده اند، مانند بازار کامپیوتر پایتخت قرار گرفته است.
در این باره فعالان بازار کامپیوتر پایتخت می گویند: در حال حاضر تمام کالاها با نرخ روز دلار سنجیده می شوند و نمی توان کالایی را گران تر از جای دیگر به فروش رساند.
با این حال کارشناسان بر این باورند که روند قیمت گذاری نه تنها بین مراکز خرید و فروش کامپیوتر در نقاط مختلف شهر، بلکه حتی در یک مرکز خرید هم کاملا سلیقه ای است.
درباره دلایل این اتفاق در گزارش امروز بخوانید.

 اختلاف قیمت بین پاساژهای کامپیوتری
اگر چه موضوع اختلاف قیمت بین مراکز خرید و فروش کامپیوتر در نقاط مختلف شهر به تایید برخی از مدیران این پاساژها رسیده و مقایسه قیمت ها هم می تواند این اختلاف قیمت را مشخص کند؛ اما فعالان بازار کامپیوتر پایتخت درباره این موضوع موضع گیری کرده و می گویند: در شرایط فعلی خریداران آگاه و مطلع شده اند و قبل از خرید هر کالایی قیمت آن را در وب سایت های جهانی، مراکز خرید و فروش مختلف و حتی فروشگاه های گوناگون در یک مرکز خرید مقایسه کرده و سپس برای خرید اقدام می کنند.
 در چنین شرایطی ممکن است فروشگاه های یک مرکز خرید خطر کرده و قیمت بالاتری در مقایسه با بازارهای خیابان ولیعصر برای کالاهایش در نظر بگیرد.
با این حال گروهی از خریداران می گویند: از آنجا که کسبه بازارهای کامپیوتر در نقاط شمالی شهر بهای بیشتری برای اجاره فروشگاه و انباری و ... پرداخت می کنند، کالاها را گران تر می فروشند. 
در این باره مسعود صالحی، یک فعال بازار کامپیوتر می گوید: در حال حاضر هزینه اجاره فروشگاه در طبقات همکف و زیرزمین و همچنین طبقات بالاتر متفاوت است و اگر فرضیه گروهی از خریداران درباره اختلاف قیمت ها در مراکز خرید و فروش کامپیوتر بر اساس اجاره بها درست باشد، باید قیمت کالاها در طبقات مختلف یک فروشگاه هم با هم متفاوت باشد.
این درحالی است که بررسی های بازاری مشخص کرد که واقعا بین قیمت های ارایه شده از سوی برخی از فروشگاه ها در پاساژهای کامپیوتری که در مرکز شهر واقع شده اند و پاساژهای نقاط شمالی شهر یک اختلاف قیمت محسوس وجود دارد. 
جالب تر اینکه این اختلاف قیمت حتی بین  مراکز خرید و فروش در یک محدوده و فراتر از آن حتی بین فروشگاه های یک مرکز خرید و فروش کامپوتر به چشم می خورد.

 چرا برخی از فروشگاه ها گران فروشی می کنند؟
حقیقت این است که در بازارهای کامپیوتر تهران، آنچه بر روند قیمت ها تاثیرگذار است نوسان نرخ دلار آزاد و نیاز فروشنده به تامین وجه نقد است.
به همین دلیل گاه اتفاق می افتد که یکی از فروشگاه های واقع در خیابان ولیعصر تهران کالایی را با قیمتی به مراتب گران تر از پاساژهای کامپیوتر شمال شهر به فروش برساند.
به گفته غلامرضا پاک ضمیر، مدیرپاساژ کامپیوتر ایران، این موضوعی کاملا مشخص است و همه می دانند که برخی از مراکز خرید و فروش به ویژه مراکزی که در محدوده شمالی شهر واقع شده اند به اصطلاح لوکس به حساب آمده و به همین دلیل قیمت ها در این مراکز تاحدودی با پاساژهای کامپیوتر اطراف میدان ولیعصر متفاوت است.
به گفته وی، به صورت کلی می توان گفت که مراکز خرید و فروش کامپیوتر لوکس دارای مشتریان خاص و ویژه ای هستند که قیمت برای آنها اهمیت چندانی ندارد، درحالی که مشتریان پاساژهای کامپیوتری که در نقاط مرکزی شهر واقع شده اند به قیمت اهمیت زیادی می دهند.
به گفته مدیر پاساژ کامپیوتر ایران، اما موضوع مهم این است که این اختلاف قیمت حتی بین فروشگاه های یک مرکز خرید و فروش کامپیوتر هم مشاهده می شود. به عنوان مثال فروشگاه الف نوت بوک را با قیمت 4 میلیون تومان، فروشگاه ب همان نوت بوک را با قیمت یک میلیون و 50 هزار تومان و فروشگاه دیگر با قیمت 3 میلیون و 980 هزار تومان به فروش 
می رساند.
به گفته پاک ضمیر علت این اتفاق این است که در شرایط فعلی فروشندگان با توجه به الزاماتی که برای بازپرداخت بدهی های خود دارند، روی کالاهای خود قیمت می گذارند. به عنوان مثال شخصی که موعد پرداخت بدهی چکش نزدیک است، تصمیم می گیرد برای برگشت نخوردن چک خود کالاهایش را بیست هزار تومان ارزان تر بفروشد تا خطر برگشت چک از سرش رفع 
شود. 
به همین دلیل چند دستگی قیمت نه تنها بین مراکز خرید و فروش کامپیوتر، بلکه بین فروشگاه های یک مرکز خرید هم به چشم می خورد و تخلفی هم صورت نگرفته است.
با این حال کارشناسان بر این باورند که پیروی نکردن فعالان بازار از یک الگوی مشخص و منظم در قیمت گذاری موجب شده است نظم قیمتی در بازار به هم خورده و کار خریدار سخت شود؛ زیرا ناچار است قیمت را نه تنها بین مراکز خرید و فروش مختلف که بین فروشگاه های مختلف هم مقایسه کند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :