fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گفت و گوی سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 206697
تاریخ انتشار : 9 اردیبهشت 1396 8:23

گلایه از فروش آنلاین اجناس دست دوم

سمسارها: توان مقابله با فروشگاه های مجازی را نداریم

رشد کمی و همچنین کیفی فعالیت فروشگاه های مجازی در سال های اخیر موضوعی نیست که بتوان بدون توجه از آن گذشت؛ موضوعی که اگر چه موجب آسان شدن شرایط خرید برای گروه های مختلف مصرف کننده، به ویژه خریداران کالاهای کامپیوتری شده است، اما از سویی به بروز برخی سواستفاده و کلاهبرداری ها در فضای مجازی منجر شده است.

مریم عسگری
گلایه گروه های شغلی دیگر از جمله فعالان بازار فیزیکی، فروشندگان کالاهای کارکرده از فعالیت گسترده فروشگاه های مجازی و کسادی بازار فیزیکی نیز موضوع دیگری است که در سال های اخیر در مورد آن بسیار شنیده ایم.
بررسی های بازاری گویای این موضوع است که در سال های اخیر همپای رشد خرید و فروش های اینترنتی، فروش کالاهای کارکرده در فروشگاه های مجازی نیز داغ شده که این موضوع موجب گلایه گروه های شغلی مانند سمسارها و فروشندگان کالاهای کامپیوتری کارکرده شده است.
علی موحدی یک کارشناس بازار در این زمینه می گوید: این یک موضوع عادی است که در تمام دنیا سایت های خرید و فروش کالاهای کارکرده وجود دارد و در سال های اخیر هم فروشگاه های مجازی مثل شیپور و دیوار رشد زیادی کرده اند. وی افزود: نمی توان به فعالیت این فروشگاه ها تا زمانی که جرمی مرتکب نشده باشند ایراد گرفت و فعالیت این فروشگاه ها در بیشتر موارد قانونی و بدون مانع است.
وی افزود: اما در هر حال فروشگاه های فیزیکی از فعالیت این فروشگاه های مجازی آسیب دیده و جای تعجب ندارد که شاهد بروز اعتراض یا واکنش هایی از سوی آنها باشیم. یکی از فعالان بازار کامپیوتر هم که در زمینه عرضه کالاهای کارکرده فعال است در این باره می گوید: در شرایط فعلی برخی از کالاهای کارکرده نظیر نوت بوک و تبلت مخاطبان بسیاری دارند، اما اوراق آنها سود بیشتری برای فروشنده دارد. در مقابل کالاهایی نظیر کنسول بازی و به صورت کلی کالاهایی که قابل اوراق نیستند مخاطب چندانی در بازار کارکرده فروش ها ندارند. 
در مقابل در فروشگاه های مجازی فروش خوبی دارند. به همین دلیل برخی از فروشندگان کالاهای کارکرده، موجودی خود را در این فروشگاه ها آگهی کرده و بدون هیچ دردسری به فروش می رسانند. به عبارتی می توان گفت که فروشندگان بازار فیزیکی از فروشگاه های مجازی به عنوان دفتر فروش دوم خود استفاده می کنند.
در این زمینه، رییس اتحادیه سمساران و امانت فروشان نیز با تاکید بر تاثیر فعالیت نرم افزارهای مختلف بر فعالیت اعضای صنف سمساران می گوید: بررسی های بازاری ما گویای این موضوع است که موارد متعدد فعالیت و خرید در فضای مجازی موجب بروز کلاهبرداری از شهروندان شده است.
 داود عبداللهی فرد در گفت و گو با ایسنا می افزاید: فعالیت این فروشگاه ها طی سال های گذشته آسیب های متعددی برای صنف ما به همراه داشته و به نوعی کار اعضای ما را کساد کرده چرا که مردم می توانند به راحتی با بهره گیری از این فروشگاه های مجازی نسبت به خرید و فروش وسایل خود اقدام کنند.
 به گفته وی، به هر صورت این اتفاق در حجم گسترده رخ داده و شاید از دست اتحادیه ها هم برنیاید که بتوانند با آن مقابله کنند اما لازم است مردم هنگام خرید از این سایت ها دقت عمل لازم را داشته باشند چرا که در مواردی متعدد از سوی فروشنده مبلغی به عنوان بیعانه دریافت شده اما پس از دریافت مبلغ فرد دیگر پاسخگوی تماس های خود نبوده است. 
رییس اتحادیه سمساران و امانت فروشان همچنین عنوان کرد: البته جدا از بحث نرم افزارها در کل هم فضای کسب و کار در اصناف مختلف با نوعی رکود مواجه است و سال جاری هم تاکنون شروع خوبی برای اصناف مختلف نداشته است که البته بخش قابل توجهی از این موضوع به مساله انتخابات و تاثیرات آن بر جامعه مربوط می شود. 
عبداللهی فرد همچنین یادآور شد: البته سال ۱۳۹۵ هم از نظر فروش سال خوبی نبود و شاید هیچ صنفی در این سال از فعالیت کسب و کار خود رضایت نداشت.
در این باره کارشناسان می گویند: فعالان بازار کالاهای گوناگون می توانند کالاهای کارکرده خود را از طریق فروشگاه های مجازی به فروش برسانند و این جبهه گیری ها در چنین شرایطی تنها کار را سخت تر می کند. به گفته آنها، شاید بهتر باشد در این زمینه از کشورهای دیگر الگو بگیریم و به جای بهانه گیری از شرایط استفاده بهتری کنیم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :