fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گفت و گوی سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 205935
تاریخ انتشار : 28 فروردین 1396 10:54

از فروش قطعات بدون گارانتی تعویض تا گران‌فروشی

رونق بازار کامپیوتر بلای جان خریداران شده است

در ماه های گذشته گرانی کالاهای کامپیوتری بسیاری از کاربران را به سمت تعمیر و مرمت و همچنین ارتقای سیستم های قدیمی کشانده است؛ اتفاقی که از نظر کارشناسان نشانه رکود شدید و وضعیت نامساعد بازار کامپیوتر است.

مریم عسگری
کارشناسان می گویند: در شرایطی که خریداران به جای خرید کالا به تعمیر یا ارتقای کالا روی آورند، نه بازار رنگ رونق را به خود می بیند و نه مصرف کننده از خرید خود راضی است. دلیل هم مشخص است. هیچ کاربری نمی خواهد برای انجام امور اداری، تجاری و حتی روزمره از کالاهایی استفاده کند که عمر مفید آن به سر آمده و هر آن امکان بروز مشکل جدید برای دستگاه وجود دارد.
در هر حال بازار خرید و فروش قطعات کامپیوتری که تا شش ماه قبل رونق چندانی نداشت، حالا رونق گرفته و این رونق موجب رشد قیمت به بهانه های مختلف و همچنین بروز برخی سوء استفاده ها از شرایط بازار شده است.
از یک سو فروش قطعات از سوی برخی از فروشندگان با بهای بالاتر از واقعیت و از سوی دیگر فروش قطعات کارکرده به جای آکبند موجب اعتراض برخی از خریداران شده است.
کارشناسان در این زمینه به خریداران توصیه می کنند که قطعاتی نظیر رم و هارددیسک را به صورت آکبند خریداری و از سپردن نوت بوک به فروشنده برای تعویض قطعه خودداری کنند. 
موضوع دیگری که موجب اعتراض برخی از خریداران شده، این است که برخی از فروشندگان از ارایه گارانتی برای قطعات کامپیوتری خودداری می کنند. این درحالی است که بر اساس اعلام اتحادیه فناوران رایانه، برخی از قطعات کامپیوتری در صورت بروز مشکل در مدت مشخص شده دارای گواهی تعویض هستند نه تعمیر و فروشنده ملزم به ارایه گارانتی تعویض به خریدار است.
به گفته کارشناسان، به دلیل شفاف نبودن بحث گارانتی در حوزه قطعات کامپیوتری و حتی برخی از کالاهای این حوزه، برخی از فروشندگان از بی اطلاعی خریدار سوء استفاده کرده و کالا را بدون گارانتی به فروش می رسانند. 
اینجاست که خریداری که بی اطلاع از همه جا قطعه کارکرده به اسم آکبند روی دستگاهش نصب شده است، پس از گذشت چند ماه با مشکل مواجه می شود و زمانی که برای رفع مشکل به فروشگاه مراجعه می کند، فروشنده اعلام می کند کالا بدون گارانتی است و باید برای خرید قطعه جدید اقدام شود.
کارشناسان می گویند: بهتر است اتحادیه و ارگان های مربوطه در این زمینه اطلاع رسانی کنند و فهرست کالا و قطعات کامپیوتری را با شرح گارانتی اعلام کنند تا خریدار دچار مشکلات این چنینی نشود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :