فناوران- جالب تر از همه اینها، در این گزارش آمده است که نزدیک به 70 درصد اشتراکات موبایل و تلفن ثابت در دو منطقه آسیا-اقیانوسیه و ایالات متحده متمرکز شده است.
این گزارش حتی تخمین می زند که 60 درصد جمعیت جهان باید تا سال 2021 آنلاین شوند تا بتوان شکاف میان کشورهای ثروتمندتر و فقیرتر را از این طریق پر کرد و این امر نیز مستلزم تلاش برای سیاستگذاری های جدید در این زمینه است؛ وگرنه این شکاف بیشتر خواهد شد.
براساس این گزارش، کشورهای کمتر توسعه یافته هنوز با آغوش باز اینترنت را نپذیرفته اند و رشد مخاطبان در مناطقی با تنوع زبانی زیاد همانند آفریقا، هند و آسیای جنوب شرقی یکی از چالش های بزرگ برای دسترس پذیر کردن اینترنت است. در واقع، بیشتر زبان های دنیا هنوز برای حضور در دنیای آنلاین تعریف نشده اند و هنوز هیچ محتوایی با این زبان در شبکه جهانی وجود ندارد.
مانع زبانی
اینترنت بیشتر برای آنهایی کارایی دارد که زبان انگلیسی a تا z را می شناسند. بیش از نیمی از وب سایت های موجود در جهان به زبان انگلیسی هستند. زبان های اروپایی مانند اسپانیایی، فرانسه، آلمانی و همچنین زبان ژاپنی در کمتر از پنج درصد از وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند و زبان برخی از اقوام مانند زبان سواحیلی و هندی در کمتر از یک دهم درصد از وب سایت ها به کار گرفته می شوند.
این در حالی است که فیس بوک به تازگی از 100 هزار صفحه ویکی پدیا برای یک مطالعه استفاده کرده و دریافته است که تنها 53 درصد از جهان به زبان محلی خود به اطلاعات ویکی پدیا دسترسی دارند. این شبکه اجتماعی نتیجه می گیرد در صورتی که 40 زبان دیگر به این دانشنامه آنلاین افزوده شود، 80 درصد از جهان قادر خواهند بود به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنند.
به گفته تحللیگران، یک وب چند زبانه تنها راهکاری است که امکان دسترسی، درک و استفاده از محتوای موجود در اینترنت را برای همگان فراهم خواهد آورد.
همه بر سر یک سفره
وقتی سطحی به این موضوع نگاه شود، به نظر می رسد که ایجاد زیرساختار های اینترنتی در بیشتر مناطق حومه شهری و کم جمعیت دشوار است، اما شرکت های اینترنتی از متصل ساختن انسان ها به یکدیگر سود کلانی به دست می آورند. اینترنت یکی از خدماتی است که هدف آن درآمد زایی است. گزارش کمیسیون پهنای باند سازمان ملل پیشنهاد می دهد کشورها باید برنامه ملی پهنای باندی را برای خود تعریف کنند و برای گنجاندن تعداد بیشتری از مردم در فضای آنلاین، اینترنت مقرون به صرفه تری را عرضه کنند.حتی اگر این موضوع توجیه اقتصادی نداشته باشد، رقابت برای افزایش دسترسی به وب تنها برای تماشای ویدیوهای پرمخاطب و محبوب یا حضور در مباحث توییتری نیست، بلکه اینترنت ابزاری برای ایجاد فرصت های ناب است. در جوامع برون شهری، جایی که شاید تجارت برای تامین کنندگان خدمات با رشد آنی مواجه نشود، سرمایه گذاری یا مداخله های عمومی می تواند به شرکت های خصوصی در ادامه تجارتشان بدون تقبل خسارت مالی کمک کند.
فرصتی برابر
در کشورهای فقیرتر، زنان 25 درصد گمتر از مردان به اینترنت وصل می شوند و این شکاف جنسیتی در برخی مناطق از آفریقا به بالای 50 درصد می رسد. همچنین میزان مالکیت موبایل در میان زنان در این مناطق از مردان کمتر است. برای زنانی از بخش های کم درآمد و متوسط جوامع قابل دسترس بودن اینترنت می تواند روزنه ای به زندگی بهتر باشد. با دسترسی به اینترنت زنان می توانند آگاه تر شده و به مشاغل دسترسی پیدا کنند و حقوق خود را در فضای اجتماعی و شخصی بگیرند.
منبع: CNNMoney