fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گفت و گوی سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 238591
تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1397 1:5

7 رونمایی مهم در رویداد سالانه گوگل

هوش مصنوعی به قلب گوگل وارد شد

چهارشنبه شب گذشته کنفرانس 2018 Google I/O که رویداد سالانه این غول فناوری است، برگزار شد. جالب است که گوگل برخلاف شرکت هایی مثل اپل که بزرگترین رویدادشان معرفی سخت افزارهای جدیدشان است، در کنفرانس های خود بیشتر نرم افزار معرفی می کند و سعی دارد مرزهای جدیدی را که برای توسعه فناوری شکسته است، به معرض نمایش بگذارد.

فناوران - گوگل در این مراسم درباره تمام پروژه های بزرگ و مهمش صحبت می کند و زمینه های اصلی تمرکزش را می گوید. البته، گوگل پروژه های مخفی زیادی هم دارد که هیچ گاه در گوگل I/O از آنها صحبتی به میان نمی آید. 
با این حال، همانطور که انتظار داشتیم، هوش مصنوعی بزرگ ترین حوزه ای است که گوگل روی آن تمرکز و سرمایه گذاری کرده است. می توان گفت که در تمام خبرها و محصولات جدیدی که گوگل در این رویداد رونمایی کرد، ردپایی از هوش مصنوعی دیده می شود.
گوگل در طول ۹۰ دقیقه محصولات و اخبار مهم زیر را معرفی کرد:
واحد تحقیقات گوگل جای خود را به Google AI خواهد داد
سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل در جریان کنفرانس گوگل I/O سال قبل اعلام کرده بود که در کنار محصولات و ویژگی های یادگیری ماشینی، تمام تلاش خود را کرده تا یک تیم قوی و کامل را با نام Google.ai جمع کند. او امسال صراحتا گفت که گوگلی ها قصد دارند که یک تیم قوی و خلاق تری نسبت به قبل تشکیل دهند و آن را Google AI بنامند.
با اینکه Google.ai و Google AI تنها یک نقطه با یکدیگر تفاوت دارند، اما به غیر از اسامی شان، امسال تلاش شده تا تیم جدید شامل گروه های نوآور بیشتری شده و به مسایل مهم تری بپردازد. برای مثال این تیم جایگزین واحد تحقیقاتی قبلی این شرکت (Google Research) خواهد شد و پروژه های این تیم را نیز ادامه خواهد داد.
در واقع ساکنان مانیتین ویو تلاش کرده اند که تمامی پژوهش های پیشرفته در زمینه هوش مصنوعی نظیر پژوهش های سلامتی، بینایی ماشینی و Auto ML  را کنار یکدیگر جمع آورند تا بتوانند از دستاورد هایشان در پیشبرد همزمان یکدیگر و پروژه های مشابه بهره ببرد.

 مکالمه طبیعی با دستیار صوتی 
گوگل در این رویداد از قابلیت مکالمه پیوسته گوگل اسیستنت رونمایی کرد. حالا دیگر به جای اینکه هر بار بگویید «هی گوگل» یا «اوکی گوگل» این فرمان ها را فقط در ابتدای صحبت با هوش مصنوعی بیان می کنید. جالب است بدانید که به زودی قابلیت پرسیدن چندین سوال در یک درخواست، امکان پذیر می شود. تمام این ویژگی ها در طی هفته های آینده به این دستیار صوتی اضافه خواهند شد.
معمولا در حین صحبت با دستیارهای صوتی، اگر کاربر به جواب مورد نظر خود دست پیدا نکند، به ناچار باید سوال های بیشتری را مطرح کند. اما کاربر برای پرسیدن سوالات مختلف، همواره باید فرمان «هی گوگل» را تکرار کند که چنین کاری، مکالمه را از حالت طبیعی خارج می کند. اما حالا گوگل با ارایه این قابلیت ها، می خواهد مکالمه با گوگل اسیستنت شکل طبیعی تر و روان تری داشته باشد.
جالب اینکه دستیار صوتی گوگل آنقدر توسعه یافته است که می تواند از اماکن خدماتی که سرویس رزرو آنلاین ندارند، به صورت تلفنی وقت رزرو کند و متصدی رزرو اصلا متوجه نمی شود که با هوش مصنوعی طرف است. در این رویداد نمونه هایی از تماس گوگل اسیستنت با یک آرایشگاه زنانه و یک رستوران کوچک نمایش داده شد.

 هوشمندی بالاتر تصاویر گوگل 
گوگل فوتوز همین حالا هم قابلیت های بسیاری دارد و از این میان می توانیم به ابزارهای مربوط به ویرایش عکس و ویدیو و امکان ترکیب این موارد برای ایجاد کلاژها اشاره کنیم. اما حالا قرار است قابلیت های مربوط به هوش مصنوعی این اپلیکیشن بیشتر از گذشته شود و از بین آنها می توانیم به امکان رنگی کردن عکس های سیاه و سفید، تنظیم روشنایی عکس ها و پیشنهاد در زمینه چرخش تصاویر اشاره کنیم.
گوگل می خواهد این اپلیکیشن را به مرکزی برای تمام عکس ها و ویدیوهای کاربران تبدیل کند و به همین خاطر همواره با ارایه ابزارها و قابلیت های جدید، به دنبال جلب توجه کاربران است. آپلود عکس های بیشتر در این سرویس، به معنای بهبود عملکرد گوگل در زمینه تشخیص عکس ها است و چنین موضوعی نه تنها منجر به بهبود تجربه کاربری می شود، بلکه تاثیر زیادی در بهبود سرویس های گوگل هم دارد. گوگل پیش از هر چیزی، یک موتور جست وجوی بزرگ است و برای بهبود جست وجوی تصویری، به داده های بسیار زیادی نیاز دارد.

 دستیار صوتی روی نقشه های گوگل
در تابستان امسال، گوگل اسیستنت روانه گوگل مپ می شود. گوگل با این کار می خواهد این سرویس نقشه را هوشمندتر کند تا قادر به ارایه پیشنهادهای مفیدتری شود. با این کار، گوگل مپ می تواند برای معرفی موارد مختلف محلی، پیشنهادهای هوشمندانه تری ارایه دهد. علاوه بر این، قرار است نرم افزار دوربین گوگل هم با گوگل مپ یکپارچه شود. این یعنی، با استفاده از نرم افزار گوگل لنز می توان ساختمان ها، متن ها یا دیگر موارد را شناسایی کرد و به لطف این مشخصه، مسیریابی سه بعدی به کار ساده تری بدل می شود. گوگل مپ یکی از بزرگترین و مهم ترین محصولات گوگل است. فناوری واقعیت افزوده پتانسیل های زیادی دارد و در حال حاضر، کمپانی های بزرگ تنها بخش اندکی از این پتانسیل را عملی کرده اند. با استفاده از فناوری های پیشرفته ای مانند گوگل لنز، کاربران می توانند با استفاده از دوربین خود، مسیریابی را انجام دهند. گوگل بیش از هر چیزی به دنبال جمع آوری داده های بیشتر است و با ارایه این سرویس های جذاب، می خواهد کاربران وقت بیشتری را در سرویس های گوگل صرف کنند.

 نسل جدید سخت افزار یادگیری ماشین 
یکی از رقابت های مهم بین غول های فناوری، بر سر توسعه تراشه های اختصاصی هوش مصنوعی است. مدیرعامل گوگل در کنفرانس گوگل I/O 2018    خبر ارایه نسل سوم پردازنده هوش مصنوعی TPU را اعلام کرد. به گفته او، قدرت این تراشه حدود هشت برابر بیشتر از مدل سال گذشته است و حالا قدرت پردازشی آن به بیش از 100 پتافلاپس رسیده است. گوگل همانند دیگر غول های فناوری، با توسعه تراشه های قدرتمند هوش مصنوعی، می خواهد در این زمینه به خودکفایی برسد.
شرکت های بزرگ می خواهند در زمینه ابزارهای مربوط به هوش مصنوعی حرف اول را بزنند. برخی از کمپانی ها تمرکز خود را معطوف به حوزه نرم افزاری کرده اند ولی برخی دیگر در کنار این حوزه، توجه ویژه ای به حوزه سخت افزاری هم نشان می دهند. هر شرکتی که بتواند توسعه دهندگان بیشتری را به اکوسیستم خود جذب کند، برنده این رقابت است. سرویس های ابری شرکت هایی مانند آمازون و مایکروسافت، درآمد هنگفتی را برای این شرکت ها به ارمغان می آورند و حالا گوگل می خواهد با جذب توسعه دهندگان بیشتر به سمت فضای ابری خود، درآمد این بخش را تا حد زیادی افزایش دهد.
 گوگل نیوز با هوش مصنوعی قدرت گرفت
گوگل هم مانند فیس بوک می خواهد با بهره گیری از هوش مصنوعی، بخش خبری خود را متحول کند. 
این شرکت در کنفرانس گوگل I/O 2018 اعلام کرد که در نسخه جدید اپلیکیشن گوگل نیوز کاربران به راحتی می توانند جدیدترین خبرها را از منابع مورد تایید خود را دریافت کنند. همچنین کاربران می توانند از خبرهای مورد نظرشان مجله مجازی درست کنند و همچنین به راحتی قادر به دریافت خلاصه یا مشروح خبرها خواهند بود.
بخش اصلی فیس بوک «فید اخبار» (News Feed) است و بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی، اخبار را از این طریق دریافت می کنند. اما بعد از رسوایی اخیر، فیس بوک با انتقادات شدیدی در زمینه نقض حریم خصوصی کاربرانش مواجه شده است. 
حالا گوگل با بهره گیری از این فرصت می خواهد یک محیط خبری جذاب را ارایه کند و با این کار می تواند کاربران فعال اکوسیستم خود را افزایش دهد.

 جایزه گوگل برای توسعه دهندگان
گوگل در کنفرانس امسال از ML Kit رونمایی کرد. این SDK به توسعه دهندگان اجازه می دهد که مدل های یادگیری ماشینی گوگل را در اپلیکیشن های اندرویدی یا iOS خود تعبیه کنند. این مدل ها از قابلیت هایی مانند خوانش متن، تشخیص چهره، اسکن بارکد و تشخیص لندمارک ها یا نقاط دیدنی بهره می برند.
روز به روز به اهمیت فناوری های مرتبط با یادگیری ماشینی افزوده می شود. البته گوگل پیش از این از فریم ورک TensorFlow رونمایی کرده بود که به توسعه دهندگان اجازه استفاده از این قابلیت ها را می دهد. اما بهره گیری از این فریم ورک به دانش زیادی نیاز دارد. به لطف ابزارهایی مانند  ML Kit، توسعه دهندگان بدون نیاز به داشتن دانش عمیق در زمینه یادگیری ماشینی، می توانند بسیاری از این ویژگی های جذاب را در اپلیکیشن های خود تعبیه کنند.
 منبع: TechCrunch


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :