DailyMail- براساس گزارش بانک ژاپن، شرکت ها به این امید در حال استخدام روبات ها هستند که میزان سرمایه گذاری در این زمینه را تا 5/17 درصد، یعنی بالاترین سطحی که تاکنون ثبت شده است، افزایش دهند. روبات های استخدامی این شرکت ها قرار است کارهایی مانند تولید محصول، حفاری و حتی خدمات هتل داری را انجام دهند.
البته هنوز مشخص نیست که قرار است چه میزان سرمایه گذاری در اتوماسیون صنایع انجام شود، اما دولت ژاپن می گوید که بخش بزرگتری از این سرمایه گذاری صرف افزایش بهره وری خواهد شد. سودی بسیاری از شرکت های روبات سازی ژاپن از ماه ژانویه تا مارس، برای نخستین بار نسبت به فصول گذشته با افزایش روبه رو بوده است.
سیچیرو اونویو، مدیر دفتر سیاست صنعتی وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت، در این مورد گفت: به دلیل کمبود کارگر در این کشور، سهم هزینه های سرمایه اختصاص داده به افزایش بهره وری در حال افزایش است. اگر در شرایط کنونی که ژاپن با مساله افزایش سن و کاهش جمعیت روبه رو است، این سرمایه گذاری ها به ثمر بنشینند، روزنه امیدی برای این کشور خواهد گشود.
مسیری که ژاپن برای مقابله با مشکل افزایش سن و کاهش نیروی کار در این کشور پیش گرفته است، می تواند درس مهمی برای دیگر کشورها باشد. چراکه جوامعی چون کره جنوبی و چین نیز در سال های آینده با این مشکل روبه رو خواهند
بود.
یوسوهیکو هاشیموتو، یکی از کارمندان بخش روبات صنایع سنگین شرکت کاواساکی، می گوید: بیش از 90 درصد شرکت های ژاپنی در سطح کسب وکارهای متوسط و کوچک هستند، اما بیشتر این شرکت ها هنوز وارد این حوزه که از روبات ها به عنوان نیروی کار استفاده کنند، نشده اند و ما در تلاشیم تا با تولید محصولات و نرم افزارهای گوناگون این شرکت ها را در بازار هدف خود بگنجانیم.
بر اساس گزارش شرکت کاوازاکی، روبات های دو دست ۱۷۰ سانتی متری بسیار پرفروش هستند، زیرا در بسیاری از صنایع از جمله الکترونیک، تولید مواد غذایی و تولید دارو کاربرد زیادی دارند.
سازنده ماشین آلات هیتاچی می گوید که درخواست چندین ماشین حفاری برنامه ریزی شده کامپوتری داده است تا با استفاده از یک سیستم موقعیت یاب جهانی خندق هایی را ایجاد کند که دقت آن در حد سانتی متر است و می تواند کل این فرآیند حفاری را در عرض نیم ساعت انجام دهد.
جمعیت ژاپنی های در سن کار در سال 1995 به اوج خود یعنی 87 میلیون نفر رسید و بعد از این تعداد نیروی کار در این کشور در حال سقوط است. دولت ژاپن پیش بینی کرده است که این میزان امسال به 76 میلیون نفر و تا سال 2065 به 45 میلیون نفر کاهش یابد. در سال مالی منتهی به 31 مارس 2016، شرکت های سایز متوسط با 100 تا 499 کارمند تبلیغ کردند که حدود 1/1 میلیون پست جدید پر کرده اند که این میزان در پنج سال گذشته بالاترین میزان خود را نشان می دهد.