ترفندهای تبلیغاتی دو رقیب انتخاباتی آمریکا در فضای مجازی
اوباما از رامنی پیش افتاد
باراک اوباما چهار سال پیش به روش هوشمندانه ای برای نخستین بار از شبکه های اجتماعی برای مبارزات تبلیغاتی اش در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کرد. از آنجا که قشر جوان از نوع فعالیت های این سناتور آمریکایی در فضای مجازی به شدت به وجد آمده بودند، بیشترین رای را نیز به وی دادند و به این ترتیب، اوباما به راحتی توانست از طریق فضای مجازی نظر بسیاری از شهروندان آمریکایی و حتی افراد سرتاسر جهان را به خود جلب کند.
گزارش: نسترن صائبی
منابع: آسوشیتدپرس و CNet
حال باز هم به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده نزدیک میشویم و باز هم شاهد داغ شدن فعالیتهای تبلیغاتی نامزدها در پایگاههای مجازی هستیم؛ ولی این بار باراک اوباما به جای جان مککین به مصاف میت رامنی از حزب جمهوریخواه میرود.
جالب است بدانید که گروه تحقیقاتی Pew در پروژهای، تلاش هر دو کمپین را در بازه زمانی 4 تا 17 ژوییه تحلیل کرده و دریافته که اوباما در این رقابت دیجیتالی از رامنی پیشی گرفته است. براساس این گزارش، تیم اوباما در این بازه زمانی تقریبا چهار برابر زمانهای دیگر محتوای مربوط به انتخابات را در اینترنت منتشر کرده و حضور پررنگ خود را در پلاتفورمهای آنلاین نشان داده است. به طور مثال، کمپین رامنی در توییتر تقریبا هر روز یک توییت ارسال میکند، در حالی که کمپین انتخاباتی اوباما به طور میانگین 29 توییت در روز ارسال میکند. علاوه بر این، اوباما تاکنون دو برابر رامنی کلیپهای ویدیویی تبلیغاتی در یوتیوب و مدخلهای بلاگها منتشر کرده است. اوباما نه تنها از توییتر و فیسبوک برای مطرح کردن خود در فضای مجازی استفاده میکند، بلکه از فضاهایی چون فیلکر، سایت به اشتراکگذاری عکس، گوگلپلاس، اینستگرام و پلاتفورمهای شبکه اجتماعی دیگر نیز که در مجموع 9 فضای اینترنتی میشوند، بهره گرفته است. در حالی که رامنی فقط در پنج تا از این فضاها برای تبلیغات انتخاباتیاش فعالیت میکند.
زاک موفات، مدیر تبلیغات دیجیتالی رامنی در مصاحبهای اعلام کرد: فکر نمیکنم که پستهای بیشتر در فضای مجازی نتیجه بهتری در پی داشته باشد. به نظر من، فعالیت در سایتی همانند فیسبوک برای کاندیدای ریاست جمهوری کافی است و نیازی به سایتها یا شبکههای اجتماعی دیگر نیست. وی افزود: درست است که تعداد «لایک»های اوباما در فیسبوک شش برابر رامنی است (تعداد لایکهای اوباما در فیسبوک تاکنون به 28 میلیون رسیده است)، اما رامنی کاربران فیسبوکی بیشتری نسبت به اوباما دارد که «در موردش صحبت میکنند. وی معتقد است که همین امر باعث میشود افراد در مورد پستهای رامنی اظهار نظر بیشتری کرده و تعداد دفعاتی که این پستها را به اشتراک میگذارند، بیشتر شود.»
با این حال، به نظر میرسد که اوباما بهتر از رامنی از فضاهای دیجیتال برای هدف قرار دادن گروههای خاص رای دهنده همانند مسنها، معلمان، پرستاران و والدین استفاده میکند. علاوه بر این، گروه تبلیغاتی اوباما وبسایتهای جهتداری را نیز برای این گروههای خاص اختصاص داده است، در حالی که رامنی تاکنون این کار را انجام نداده است. اما در عوض، رامنی وبسایتهایی را برای کاتولیکها، حقوقدانان و شهروندان آمریکایی- لهستانی راهاندازی کرده است که اوباما تاکنون به این حوزه وارد نشده است. به هر حال، هر دو این کاندیداها اولویت خود را بیش از هر چیز مشکلات اقتصادی بیان کردهاند، هر چند که هیچ کدام از پستهای آنها در مورد اقتصاد نتوانسته توجه کاربران آنلاین جلب کند. در واقع، پیامهای مورد به مشکلات و راهکارهای مربوط به مهاجرت و مراقبتهای بهداشتی این دو کاندیدا بیشتر از پیامهای اقتصادی آنها توسط کاربران به اشتراک گذاشته شده و یا دوباره توییت شدهاند.
کلکلهای فیسبوکی دو کاندیدا
در صفحه اصلی فیسبوک اوباما، تصاویری از حضور وی و خانوادهاش در میان مردم به چشم میخورد که نشان دهنده حمایت اوباما از تمامی اقشار جامعه است. علاوه بر این، فیلمهای تبلیغاتی متعددی در این صفحه قابل ملاحظه است. در بخش «درباره من» صفحه پروفایل فیسبوک اوباما، اطلاعاتی درباره زندگی و علاقهمندیهای اوباما درج شده است. بسکتبال، نویسندگی و وقت گذراندن با بچهها جزو علایق اوباما در صفحه فیسبوک وی مطرح شده و تراژدیهای شکسپیر، موبی دیک، غزلهای سلیمان، نوشته تونی موریسون، انجیل و مجموعه اشعار آبراهام لینکلن کتابهای مورد علاقه وی هستند. فیلمهای مورد علاقه وی نیز در صفحه فیسبوکاش، کازابلانکا، پدرخوانده، لورنس عربستان و دیوانه از قفس پرید عنوان شده است. بعد از بخش معرفی، اوباما در یکی از پستهایش، فیلمی منتشر کرده که در آن به انتقاد از نگرش اقتصادی رامنی پرداخته است.در عوض، در صفحه رامنی در فیسبوک سه بخش طومار مانند وجود دارد که در هر کدام از آنها به نحوی سیاستهای اقتصادی اوباما را به چالش کشیده است. عنوان یکی از این طومارها «جوانان و اقتصاد اوباما» است که رامنی در آن نوشته: چهار سال پیش، اوباما با وعدههایی در زمینه امید و تغییر، نامزد انتخابات ریاستجمهوری شد و متعهد شد که به فارغالتحصیلان دانشگاهها فرصتهای شغلی بیشتری داده و وضعیت اقتصادی را بهبود دهد. امروز اوباما باید درباره سیاستهای اقتصادیاش سخن بگوید،چراکه در رابطه با جوانان آمریکا ناکام عمل کرده است. در دوران ریاستجمهوری اوباما، شهریه دانشگاهها به بالاترین میزان رسید و اکنون نیمی از فارغالتحصیلان جدید بیکار هستند. جوانان آمریکا دیگر به شعارها و تعهدات کمپینی نیاز ندارند. آنها به رییسجمهوری نیاز دارند که در اقتصاد تغییرات ایجاد کند.