صباسل علاوه بر همکاری با اپراتورهای تلفن همراه در زمینه ارایه سرویسهای ارزش افزوده ، هم اکنون در همکاری با ایرانسل، اپلیکیشن زوم را ارایه کرده است، در زمینه انتشار اپلیکیشن های موبایلی فعال بوده و در حوزه تبلیغات هوشمند موبایلی (صباد) نیز کمپینهای تبلیغاتی برای مشتریان اجرا میکند.این شرکت امسال در الکامپ حضوری پررنگ دارد و در سالن 8 و 9 روبه روی استیج استارتآپ ها میزبان صاحبان محتوا، اپلیکیشن و وب سایت ها و همین طور شرکت هایی که نیاز به تبلیغات هدف مند دارند است. در همین راستا، گفت و گویی با احمد علی فرهودی، مدیر عامل شرکت صباسل انجام دادهایم که در ادامه می خوانید.
شرکت صباسل از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرد، با چه هدف و استراتژیی و در مجموع چه خدمات و محصولاتی ارایه میدهد؟
ما کارمان را از اوایل سال 92 با هدف فعالیت یکپارچه در فضای نشر محتوا و تبلیغات دیجیتال شروع کردیم. در حال حاضر بزرگ ترین شبکه تبلیغات نتیجه گرا (Performance Marketing) با برند «دیما» در کشور را داریم که در فضای موبایل و وب به شرکت های دیجیتال خدمات ارایه می کند، ضمن این که دیما امکانات زیادی برای کمپین های مدیریت شده تبلیغاتی برندآگاهی (Brand Awareness) نیز از طریق تبلیغات ویدیویی، شبکه های اجتماعی، بنری و همسان در طیف وسیعی از رسانه ها در اختیار مشتریان قرار می دهد.
در حوزه نشر محتوای ویدیویی با برندهای کاناپه و زوم ایرانسل فعالیت می کنیم و صدها هزار کاربر داریم که با پرداخت حق اشتراک فیلم ها و سریال های روز را بیشتر روی تلفن همراه شان تماشا می کنند. ما در زمینه نشر بازی های موبایل با برند بازیلی هم فعالیت گسترده ای در تعامل با اپراتورهای موبایل ایرانی و خارجی و همین طور اپ استورها داریم. نقش خودمان را به عنوان ناشر بین تولید کننده بازی و کانال توزیع تعریف کرده ایم و با امکانات خوبی که در فضای تبلیغات دیجیتال داریم تلاش می کنیم درآمدزایی بازی ها از مسیرهای مختلف با راهکارهای پرداخت متنوع افزایش یابد.
صباسل به عنوان تجمیع کننده (Aggregator) خدمات دیجیتال اپراتورهای مخابراتی هم همکاری گسترده ای با همراه اول، ایرانسل و رایتل دارد.
این شرکت چگونه صاحبان محتوا را برای رسیدن به خواستههای شان و همچنین کسب درآمد یاری میکند؟
ما از دو مسیر اصلی در این حوزه به صاحبان محتوا، اپلیکیشن ها و وب سایت ها کمک می کنیم: پرداخت موبایلی و درآمدزایی از تبلیغات.
در حال حاضر تعداد زیادی از تهیه کنندگان سینما از طریق پلتفرم های کاناپه و زوم محصول شان را منتشر می کنند و این محتوا بدون تبلیغات و صرفا با حق اشتراک کاربران درآمد خوبی برایشان ایجاد می کند. همین اتفاق برای توسعه دهندگان بازی می افتد و ما از طریق پلتفرم بازیلی و با پرداخت موبایل از طریق اپراتورها به بازی سازها برای درآمدزایی کمک می کنیم. درآمد زایی از طریق نمایش تبلیغات هم با نمایش تبلیغات مشتریان دیما در اپلیکیشن یا وب سایت انجام می شود. این تبلیغات به صورت بنر، ویدیو یا همسان به کابر نمایش داده می شود و بخش عمده درآمد آن به صاحب محتوا یا فضای رسانه پرداخت می شود.
نحوه همکاری صباسل با تولیدکنندگان بازیهای رایانهای داخل و خارج کشور چگونه است و تاکنون بازیهای ایرانی را به کدام کشورها ارایه کردهاید؟
ایجاد بازار صادراتی برای بازی های ایرانی اولویت بزرگ صباسل در سال 97 است. خوشبختانه کاتالوگ خوبی از بازی های ایرانی تهیه کرده ایم و مراحل نهایی تجاری سازی در چند کشور را می گذرانیم. تمرکز ما بر کشورهای خاورمیانه و شرق اروپاست. نشر این بازی ها از طریق پلتفرم «بازیلی» و با مدل اشتراک درآمد انجام خواهد شد.
برای الکامپ امسال چه برنامههای جدیدی دارید؟
دو برنامه جدید داریم، یکی رونمایی از محصولات جدید تبلیغاتی که پتانسیل درآمدزایی خوبی برای کسانی که فضای نمایش تبلیغ در موبایل و وب دارند ایجاد می کند. این زیرساخت مبتنی بر استاندارد RTB است و از طریق Ad Exchange دیما امکان ارتباط با تعداد نامحدود شرکت تبلیغاتی مانند استارت آپ های فعال این حوزه را برای صاحب اپلیکیشن یا وب سایت فراهم می کند. مهم ترین ویژگی این پلتفرم امکان فروش هر بار امکان نمایش تبلیغات به بالاترین قیمت پیشنهادی از کل شرکت های تبلیغاتی متصل به Exchange است.
برنامه دوم هم نسخه جدید بازیلی است که با هدف ایجاد درآمد صادراتی برای بازی های ایرانی توسعه داده شد