ATM (بخش سوم)
محل قرارگرفتن ATM:
دستگاه هاي خودپرداز نه تنها در نزديکي يا داخل محوطه بانک، بلکه در مکان هايي نظير مراکز خريد، فرودگاه ها، سوپر مارکت ها، پمپ بنزين ها، رستوران ها و يا مکان هاي اجتماعات عمومي نصب مي شوند. اين نمايانگر دو نوع روش متفاوت براي نصب دستگاه خودپرداز است:
مازیار نیک نژاد
در محوطه بانک و خارج از محوطه بانک
در کشور کانادا، زماني که يک دستگاه خودپرداز توسط يک موسسه مالي مورد استفاده قرار نميگيرد، به نام "خودپرداز سفيد" شناخته ميشود. اغلب بانکها در آمريکاي شمالي، مسيرهايي با امکان عبور اتومبيل تعبيه کردهاند که مشترکان ميتوانند بدون نياز به پياده شدن از اتومبيل خود، از خودپردازهاي نصب شده در خيابان استفاده کنند.
بسياري از دستگاههاي خودپرداز داراي نشاني در قسمت فوقاني هستند که شامل نام بانک يا موسسه دارنده دستگاه و احتمالا ليست شبکههاي متصل به دستگاه است. اين نوع از نشانه، تاپر (Topper) نام دارد.
مزاياي بيشمار ATM:
از سال 1967 ميلادي ATM با بالا رفتن سطح رفاه عمومي از طريق ارایه امکان دسترسي 24 ساعته به حسابهاي بانکي در تمامي ايام هفته کمک کرده است. با زدن تعداد معدودي از دکمهها، هر فرد ميتواند از اين دستگاه پول نقد برداشت کرده، نسبت به پرداخت قبوض خود اقدام کند، از آخرين موجودي حسابش اطلاع حاصل کند، بليت بخرد، تلفن همراه خود را شارژ کند و در صورت نياز وجه مورد نظر خود را منتقل کند.
امکان خريد از بازار خرده فروشي با استفاده از پول نقدي که ATM ارایه ميکند، باعث ايجاد امکان افزايش ساعات خريد نسبت به قبل شده که اين امر به نوبه خود باعث بالا رفتن حجم فروش، بالا رفتن فرصتهاي استخدامي و در نهايت بالا رفتن سطح رفاه اجتماعي در عصر مدرن امروزي شده است. بانکها، دارندگان کارت (مشتريان بانکها)، خردهفروشان و به طورکلي دولت، جامعه و اقتصاد همگي از مزاياي بيشمار اين ابزار برخوردار شدهاند.
مزاياي بيشمار ATM براي بانکها:
باعث کاهش ازدحام در شعب بانکها شده است.
با ارایه خدمات صندوق داري به صورت مکانيزه باعث صرفه جويي در هزينه استخدام صندوقداران بانکها شده است.
ساعات ارایه خدمات بانکها را به سه برابر ساعات کار معمول شعب ارتقا داده است.
به عنوان رايج ترين و پرکاربردترين ابزار دسترسي به خدمات بانکي و نيز ابزار مديريت ارتباط با مشتريان (CRM) درآمده است.
دستگاههاي خارج از شعبه هر بانک از طريق نمايش لوگوي بانک در معرض هزاران استفاده کننده از خدمات بانکداري الکترونيکي دستگاه در مکانهايي خارج از شعبه بانک، به عنوان ابزارهاي تبليغاتي و بازاريابي کارآمدي تلقي براي آن بانک ميگردند.
با استفاده از اطلاعات نرخ استفاده از هر دستگاه ATM خارج از شعبه، بانک قادر خواهد بود تا نسبت به تغيير محل شعب خود به مکانهايي با مشتري بيشتر و در نتيجه ارایه بيشترين حجم خدمات بانکي اقدام کند.
از آنجایي که اين دستگاه قادر به استفاده از اسکناسهاي معيوب نیست، به ارتقاي سلامت اسکناسها کمک ميکند.
مزاياي بيشمار ATM براي مشتريان بانکها (دارندگان کارتهاي بانکي):
ATM امکان برخورداري از پول نقد را در خارج از ساعات کار بانکها فراهم ميکند، اين امر مشتريان را قادر به استفاده از پول خود در 24 ساعت شبانه روز میکند.
باعث صرفه جويي در هزينه، زمان و ريسک حمل پول مشتريان از طريق ارایه وجه نقد و خدمات بانکداري الکترونيکي در محل مناسبي در نزديکي محل زندگي، کار و يا مرکز خريد مورد نظر ميشود. محلهاي نصب دستگاههاي خارج از شعب ميتواند در مراکز خريد، سوپرمارکتها، فروشگاههاي معتبر، ايستگاههاي اتوبوس و قطار، هتلها، فرودگاهها، جايگاههاي سوخت رساني، دفاتر پستي، دانشگاهها، رستورانها و مانند آنها باشد.
اين دستگاه امکان پرداخت آسان و شبانه روزي قبوض شرکتهاي آب، برق، تلفن (ثابت و همراه)، گاز، فاضلاب و نيز انجام عمليات ديگري نظير خريد شارژ تلفن همراه ( به صورت pin و يا Top up) را در اختيار مشتريان قرار ميدهد.
مشتريان بانکها با استفاده از اين دستگاه ميتوانند از آخرين وضعيت حسابهاي خود با دريافت گردش حساب و مانده موجودي هميشه مطلع باشند.
از آنجایي که اين دستگاه عمدتا با کارتهاي نقدي مشتريان (Debit Cards) کار ميکنند، استفاده از اين دستگاه ميتواند منجر به توسعه فرهنگ پرداخت نقدي به جاي فرهنگ پرداخت اعتباري و جلوگيري از بار آمدن خطرات ناشي از استفاده از کارتهاي اعتباري ( Credit Cards) و افتادن در دام قرض شوند.
ادامه اين مطلب را ميتوانيد در همين ستون، هفته آينده دنبال کنید.
*ریيس هيات مديره شرکت رايان نيک