فناوران- براساس این طرح قرار است با توجه به پیشرفت همه جانبه قابلیتهای تلفنهای هوشمند از یک سو و کاربردهای خاص این تلفنها در فراهم کردن شرایط استفاده از خدمات بانکی از سوی دیگر نظام بانکی کشورمان هم به سمت ارایه خدمات بر بستر موبایل حرکت کند و به قول معروف تلفن همراه هر کس به بانک او هم بدل شود.
NFC چیست؟
فناوری NFC یک ارتباط رمزگذاری شده بی سیم با برد کوتاه در فاصله ۴ سانتیمتر و کمتر است که توانایی تبادل اطلاعات با سرعت را دارد. NFC قادر است با کارت های هوشمند غیر تماسی موجود و همچنین سایر دستگاه های مجهز به NFC ارتباط برقرار کرده و به راحتی به تبادل اطلاعات با آنها بپردازد، از همین رو این فناوری با زیرساخت های موجود پرداخت غیر تماسی مورد استفاده در سامانه حمل و نقل عمومی و پرداخت های خرد سازگار است.
ناصرحکیمی، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری پس از ابلاغ مجوز پرداخت های موبایلی (NFC ) به بانک های کشور از سوی بانک مرکزی گفته بود: «باتوجه به توسعه استفاده از تلفنهای همراه هوشمند جای خالی استفاده از ابزارهای جدید پرداخت به عنوان جایگزین پایانههای فروش، خودپردازها و حتی پرداختهای اینترنتی احساس میشود و ما باید به این سمت حرکت کنیم.»
وی با بیان اینکه در این شیوه پرداختها بدون استفاده از کارت و با استفاده از نشانگذاری کارتهای بانکی در بستر امن انجام میشود، گفته بود: «این شیوه را میتوان از طریق هر دستگاه هوشمندی چون ساعت هوشمند، تلفن همراه یا فناوریهای پوشیدنی اجرا کرد.»
براساس گفتههای کارشناسان در این شیوه با نزدیک کردن گوشی هوشمند به پایانههای فروشی که به فناوری NFC مجهز باشند، اطلاعات به شکل نشان گذاری شده از طریق نرم افزارهایی که در گوشی نصب شده است به شاپرک منتقل می شود و پس از پردازش اطلاعات پرداخت انجام می شود که کل این مراحل کمتر از ۱۰ ثانیه طول می کشد.
در زمان راهاندازی این طرح پیشبینی این بود که این شیوه نظامهای پرداخت در ایران را متحول میکند و با این کار می توان انواع پرداختهای جدید را برای نظام های پرداخت تعریف کرد و حتی پرداخت ارقام پایین را بدون وارد کردن رمز و در سقفی که مشتری میخواهد، انجام داد.
اما بررسیها نشان میدهد این روش پرداخت در برخی مراکز و فروشگاههای دارای روش پرداخت NFC به دلیل ناآشنایی مشتریان با این روش یا ارایه نادرست این خدمت، باعث شده که کارایی لازم را نداشته باشد و مشتریان همچنان به روند استفاده از کارت های بانکی ادامه دهند.
از سویی یکی از مشکلاتی که مردم به آن انتقاد داشتند، تعدد برنامه های موبایلی برای استفاده از خدمت NFC شرکتها و بانکهای مختلف در فروشگاههای متفاوت به دلیل نبود یک برنامه واحد برای استفاده از این نوع روش پرداخت است. با این حساب به نظر میرسد متولیان این طرح باید یک بار دیگر روش اجرای آن یا اساس طرح را بازنگری کنند.