fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 220274
تاریخ انتشار : 4 مهر 1396 9:17

مردم پرداخت مبتنی بر NFC را دوست ندارند یا نمی شناسند؟

اردبیهشت ماه امسال و همزمان با نمایشگاه کتاب بود که خدمت جدید پرداخت همراه یا همان NFC رونمایی و عرضه آن آغاز شد اما گزارش‎ها نشان می‏دهد این خدمت ظاهرا آنطورکه باید و شاید مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. طرحی که قرار بود به موجب آن گوشی‎های موبایل‎ جای کارت‎های بانکی را بگیرند. این عدم استقبال می‎تواند دو دلیل عمده داشته باشد دلیل اول می‎تواند این باشد که مردم از اساس از چنین خدمتی خوششان نیامده که این به معنی شکست طرح است و دلیل دوم می‎تواند به ناآشنایی مردم و مخاطبان این خدمت با مزایای آن باشد که قاعدتا در این صورت نیاز به افزایش اطلاع‎رسانی در این باره احساس می‎شود.

فناوران-  براساس این طرح قرار است با توجه به پیشرفت همه جانبه قابلیت‎های تلفن‎های هوشمند از یک سو و کاربردهای خاص این تلفن‎ها در فراهم کردن شرایط استفاده از خدمات بانکی از سوی دیگر نظام بانکی کشورمان هم به سمت ارایه خدمات بر بستر موبایل حرکت کند و به قول معروف تلفن همراه هر کس به بانک او هم بدل شود. 

 NFC چیست؟
فناوری NFC یک ارتباط رمزگذاری شده بی سیم با برد کوتاه در فاصله ۴ سانتیمتر و کمتر است که توانایی تبادل اطلاعات با سرعت را دارد. NFC قادر است با کارت های هوشمند غیر تماسی موجود و همچنین سایر دستگاه های مجهز به NFC ارتباط برقرار کرده و به راحتی به تبادل اطلاعات با آنها بپردازد، از همین رو این فناوری با زیرساخت های موجود پرداخت غیر تماسی مورد استفاده در سامانه حمل و نقل عمومی و پرداخت های خرد سازگار است.
ناصرحکیمی، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری  پس از ابلاغ مجوز پرداخت های موبایلی (NFC ) به بانک های کشور از سوی بانک مرکزی گفته بود: «باتوجه به توسعه استفاده از تلفن‎های همراه هوشمند جای خالی استفاده از ابزارهای جدید پرداخت به عنوان جایگزین پایانه‎های فروش، خودپردازها و حتی پرداخت‏های اینترنتی  احساس می‎شود و ما باید به این سمت حرکت کنیم.»
 وی با بیان اینکه در این شیوه پرداخت‎ها بدون استفاده از کارت و با استفاده از نشان‎گذاری کارت‎های بانکی در بستر امن انجام می‎شود، گفته بود: «این شیوه را می‎توان از طریق هر دستگاه هوشمندی چون ساعت هوشمند، تلفن همراه یا فناوری‎های پوشیدنی اجرا کرد.»
براساس گفته‎های کارشناسان در این شیوه با نزدیک کردن گوشی هوشمند به پایانه‎های فروشی که به فناوری NFC مجهز باشند، اطلاعات به شکل نشان گذاری شده از طریق نرم افزارهایی که در گوشی نصب شده است به شاپرک منتقل می شود و پس از پردازش اطلاعات پرداخت انجام می شود که کل این مراحل کمتر از ۱۰ ثانیه طول می کشد.
در زمان راه‎اندازی این طرح پیش‎بینی این بود که این شیوه نظام‎های پرداخت در ایران را متحول می‎کند و با این کار می توان انواع پرداخت‎های جدید را برای نظام های پرداخت تعریف کرد و حتی پرداخت ارقام پایین را بدون وارد کردن رمز و در سقفی که مشتری می‎خواهد، انجام داد.
 اما بررسی‎ها نشان می‎دهد این روش پرداخت در برخی مراکز و فروشگاه‎های دارای روش پرداخت NFC به دلیل ناآشنایی مشتریان با این روش یا ارایه نادرست این خدمت، باعث شده که کارایی لازم را نداشته باشد و مشتریان همچنان به روند استفاده از کارت های بانکی ادامه دهند.
از سویی یکی از مشکلاتی که مردم به آن انتقاد داشتند، تعدد برنامه های موبایلی برای استفاده از خدمت NFC شرکت‎ها و بانک‎های مختلف در فروشگاه‎های متفاوت به دلیل نبود یک برنامه واحد برای استفاده از این نوع روش پرداخت است. با این حساب به نظر می‏رسد متولیان این طرح باید یک بار دیگر روش اجرای آن یا اساس طرح را بازنگری کنند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :