fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 208883
تاریخ انتشار : 8 خرداد 1396 10:27

در نشست هم‌افزایی در مسیر تحول نظام بانکی کشور عنوان شد

سند برنامه راهبردی شاپرک بازنگری می شود

نشست هم افزایی در مسیر تحول نظام بانکی کشور، مبتنی بر فناوری های نوین با حضور مسوولان بانکی و برخی مدیران شرکت های فعال در این حوزه برگزار شد و حاضران در این نشست به بیان دیدگاه های خود در این حوزه پرداختند.

ایرنا - علی کرمانشاه، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در این جلسه با بیان اینکه شبکه های اجتماعی با ورود خود به فعالیت های بانکی، نظام بانکی را مجاب کرده اند که به بازتعریف راهبردهای خود اقدام کنند، گفت:  برای اینکه جهت گیری های اصلی آینده را ترسیم کنیم ابتدا باید به حرکت خود در دو دهه گذشته و چالش های آن بنگریم و سپس ضمن رصد تحولات بین المللی، تحلیلی بر فضای نظام بانکی کشور داشته باشیم. وی افزود: روندهای جهانی سبب شده اند که بازیگران سایر بخش ها همچون مخابرات و شبکه های اجتماعی وارد عرصه بانکداری شده و نظام بانکی را مجاب کنند و ضمن اجازه حضور آنها در فعالیت های بانکی به بازتعریف استراتژی های خود اقدام کنند. 
کرمانشاه یکی از تحولات و انتظارات مهم دیگر در حوزه بانکی را نقش آفرینی نوین برای بانک مرکزی ذکر کرد و گفت: شرایط حاکم در کشور مانند دیگر کشورهای در حال توسعه باعث شده است که انتظار از بانک مرکزی برای کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور در اولویت قرار بگیرد. 
به گفته وی، انتظارات از بانک مرکزی برای مشارکت بیشتر در توسعه و رونق اقتصادی فشار مضاعفی را به بانک مرکزی تحمیل کرده است که نیازمند برخوردی فعال و حرفه ای با این انتظارات و بهبود برخی رویکردهای جاری هستیم. وی با بیان اینکه در چنین فضایی نیازمند ارزیابی مسیرها و بازنگری در ساختارها هستیم، گفت: خوشبختانه ظرفیت ها و سامانه هایی که تاکنون شکل گرفته اند، در بخش پرداخت و سامانه های عملیاتی در کشور بی نظیرند. معاون بانک مرکزی ادامه داد: همچنین زیرساخت ها و پتانسیل های مناسبی در این حوزه به ویژه در شرکت های زیرمجموعه وجود دارد؛ اما نیاز است که با هم افزایی بیشتر در گروه ملی خالق ایده های نو و راهبردهای استراتژیک جدیدی باشیم. وی پتانسیل موجود در شرکت های گروه ملی انفورماتیک را یکی از نقاط قوت آن دانست و افزود: با وجود اینکه شرکت های گروه ملی طی حدود دو دهه ظرفیت های مناسبی ایجاد کرده و در بخش های عملیاتی عملکرد قابل قبولی داشته اند؛ اما با توجه به نقش های جدید در عرصه بانکداری نوین نیازمند توسعه و بهبود مستمر در این حوزه هستیم.
 داده های نظام بانکی به دارایی مولد تبدیل نمی شود
ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز با برشمردن چالش های کنونی در نظام بانکی اظهار کرد: اکنون در نظام بانکی داده های فراوانی تولید می شود اما این داده ها به دارایی مولد تبدیل نمی شوند و امکان استفاده و بهره برداری از آنها در تصمیم سازی ها میسر نیست. ضرورت طراحی و استقرار سامانه های تحلیلی برای استفاده موثر از داده ها به منظور بهره برداری در فرایند تصمیم گیری احساس می شود.وی با بیان اجرای برنامه تحول در بانک مرکزی افزود: اکنون ما با چهار چالش اطلاعاتی، نظارتی، سیاستی و چالش های مربوط به الگوی کسب و کار مواجهیم که برای هر یک، راهکارها و برنامه هایی پیشنهاد شده است و انتظار می رود شرکت های گروه ملی بتوانند برای تحقق آنها گام بردارند. داود محمدبیگی، مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی نیز در این نشست به بیان محدودیت ها و امکانات بانک مرکزی پرداخت و گفت: هرچند بانک مرکزی با برخی محدودیت ها در قراردادها یا تامین منابع مواجه است؛ اما با تجربه فنی و اجرایی چندین ساله دارای بزرگ ترین مجموعه فناوری اطلاعات کشور بوده و از وجود شرکت های زیرمجموعه توانمندی سود می برد.
وی در ادامه امکانات حوزه فناوری نوین بانک مرکزی را مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبختانه ما اکنون در این حوزه از مزایایی چون نیروی انسانی خبره و آشنا، چابکی در ارایه راه حل ها و انعطاف پذیری بالا در سفارشی سازی پروژه ها برخورداریم. به گفته محمدبیگی، شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات نیز امروز دارای قابلیت های ویژه ای هستند که می توان به نیروی انسانی فنی باکیفیت، تجربه راهبری و عملیاتی بی نظیر در کشور و امکانات مالی فراوان پرداخت.
 نیازمند خلق ایده های نو هستیم
مسعود همایونفر، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک نیز در این نشست اظهار کرد: انتظار داریم که هم گام با هم افزایی در بین شرکت ها با بازطراحی رویکردها و خلق ایده های نو، گام های جدیدی در مسیر نقش آفرینی در حوزه فناوری های نوین بانکی برداریم. وی گفت: گروه ملی برای نقش آفرینی بیشتر در عرصه نظام بانکی کشور نیازمند رویکردهای جدید و ترسیم بازارها و ابزارهای نوین است که تلاش شده در بازنگری استراتژی های شرکت ملی مورد توجه قرار گیرند.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک با بیان اینکه برنامه های کلیدی این شرکت در چهار بخش هم افزایی، توسعه سازمانی، نوآوری و توسعه مشارکت ها تقسیم بندی شده اند، از تشکیل کمیته های هماهنگی در گروه ملی خبر داد. 
همایونفر افزود: هدف از تشکیل کمیته های هماهنگی ایجاد سیستمی نظام مند برای تعامل و بهره برداری از خرد جمعی مدیران و کارشناسان گروه ملی انفورماتیک برای ارتقا و بهبود کیفی فعالیت های این گروه است.  سید ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نیز ضمن ارایه گزارشی از عملکرد سال 95 این شرکت، اهم اقدامات انجام شده را در پنج حوزه حاکمیتی، درخواست مشتری، تکمیل سبد محصولات، توسعه زیرساخت و امنیت و حوزه مالی و تعالی سازمانی بیان کرد. وی در ادامه از برنامه ریزی لازم برای تغییرات سامانه شتاب و کسب آمادگی به منظور اتصال به شبکه های بین المللی پرداخت خبر داد و با بررسی برنامه های این شرکت در سال جاری گفت: اجرای توانمند ماموریت های ملی ـ حاکمیتی، پیشروبودن در صنعت با نوآوری در خلق زیرساخت های ملی امن و سرویس های پایدار، ارتقای تعالی سازمانی و استمرار در رشد سودآوری چهار هدف استراتژیک شرکت خدمات انفورماتیک است.
 سند برنامه راهبردی شاپرک بازنگری می شود
محسن قادری، مدیرعامل شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) در ادامه این نشست با بیان اهداف و استراتژی های این شرکت گفت: از اهداف شاپرک می توان به اعمال مدیریت و نظارت هوشمند بر شبکه پرداخت الکترونیک، استانداردسازی، ایمن سازی، ارتقای کیفیت خدمات، افزایش اعتماد عمومی و توسعه بستر خدمات نوین پرداخت الکترونیک پرداخت. وی با بیان اینکه برنامه ریزی لازم برای توسعه و بهبود توانمندی های سخت افزاری، نرم افزاری و سرمایه انسانی انجام شده است، از بازنگری سند برنامه استراتژیک شرکت خبر داد. قادری گفت: در سال گذشته 31 پروژه برای رسیدن به اهداف تعیین شده به اجرا درآمد که پروژه های سامانه جامع پذیرندگان، پالایش اطلاعات صنفی پذیرندگان و تدوین شاخص های کلیدی عملکرد شبکه پرداخت کشور از آن جمله به شمار می روند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :