fanavaran
آخرین اخبار
کد خبر : 195600
تاریخ انتشار : 23 آبان 1395 10:36

ضرورت تغییر نگاه بنیادی به بانکداری نوین

330 میلیون کارت بانکی فعال در ایران به چه کار می آید؟

کارت‎های بانکی فعال در ایران براساس آخرین آماری که مقامات بانکی اعلام کرده‎اند به بالای 330 میلیون کارت رسیده است.

منصور اولی
شاید در نگاه نخست صدور این میزان کارت بانکی را بتوان در مقایسه با سال‎های دورتر نوعی پیشرفت در حوزه بانکداری الکترونیکی به حساب آورد؛ اما در نگاه جدید اشکالات اساسی به این پدیده وارد است که نشان می‎دهد نظام بانکی ما باید خود را با موج دوم و سوم پیشرفت‎ها در حوزه بانکداری الکترونیکی هماهنگ کند. صدور این مقدار کارت بانکی فعال در ایران که به عبارتی برابر با سرانه 5/4 کارت برای هر ایرانی است، نشان می‎دهد که کارت‎های بانکی بی‎هدف صادر می‎شوند. سوال این است درحالی که همه زمینه‎های لازم برای برقراری ارتباط بین بانکی فراهم است، هر ایرانی چرا باید بیش از 4 کارت بانکی در اختیار داشته باشد که از نظر کارآیی هم هیچ تفاوتی با هم ندارند؟ 

 تغییر نگاه در حوزه بانکی الزامی است
در حالی که مقامات بانکی می‎گویند به سمت تنوع بخشی خدمات کارت‎های بانکی و ارایه خدمات یکسان در قالب این کارت‎ها رفته‎اند، اما واقعیت آن است که این کارت‎ها در حال حاضر از کارآیی یکسان و البته ابتدایی در نظام بانکی کشور برخوردارند و سال‎هاست که تغییر آنچنانی و بنیادی در این کارکردها انجام نشده است. از سوی دیگر تمام کارت‎های بانکی که در نظام بانکی کشور صادر می‎شود، یکسان هستند. تنها مدتی است که قرار شده کارت‎های اعتباری عام در اختیار مردم قرار بگیرد که البته سرانجام این طرح هم هنوز معلوم نیست. 
در سال‎های اخیر و با ورود سیستم‎های مدرن و پیشرفته الکترونیکی به عرصه بانکداری، روش‎های سنتی رفته رفته حذف و روش‎های جدید جایگزین خدمات بانکی شده است.  هرچند بانکداری در ایران  هم از دهه 80 به بعد از مرحله سنتی به مرحله نوین و مدرن پا گذاشت، اما مروری بر عملکرد بانکداری کشور از دهه 90 به بعد نشان می‏دهد که سیر پیشرفت‎ها از یک مرحله به بعد متوقف ماند و بانک‎ها هرچند ادعاهایی مبنی بر ارایه خدمات جدید داشته و دارند؛ اما همه این خدمات مربوط به همان نسل خدمات نوین دهه 80 خورشیدی است و در این مدت نظام بانکی کشور نتوانسته است همگام با پیشرفت‎های جهانی حرکت کند. 
شاید به همین دلیل است که با وجود همه هزینه‎هایی که برای گسترش بانکداری الکترونیکی در ایران شده است، باز هم تعداد شعبه‎های بانکی رو به افزایش است و هیچگاه بانکداری مجازی جدی گرفته نشده است و هزینه‎های بانکداری سنتی همچنان یکی از سربارهای نظام بانکی کشور است. در دوران جدید همه دست‎اندرکاران توسعه نظام بانکی باید به این اصل مهم توجه داشته باشند که استفاده از خدمات بانکداری نوین و الکترونیکی با ملزومات بانکداری سنتی متفاوت بوده و افراد برای استفاده از سیستم‎های الکترونیکی بانکی به ابزارهای جدیدی نیاز دارند. به بیان دیگر تصور ما از بانکداری نوین هنوز همان تصوری است که در دهه 80 داشتیم در حالی که در این مدت بانکداری نوین در دنیا بسیاری از مرزها را در نوردیده است. 
 به عنوان مثال درباره همین کارت‎های بانکی باید در نظر داشت که تعداد کارت‎های در اختیار مردم بسیار بیشتر از استانداردها است و باید این بخش ساماندهی شود. باید از تعداد کارت‎های بانکی در اختیار مردم کاسته شده و از آن‎سو، خدمات یکپارچه و یکسانی از طریق کارت‎های تمامی بانک‎ها ارایه شود. در یک کلام به نظر می‎رسد ضرورت تغییر نگاه بنیادی به نظام بانکی مدرن به‎شدت در ایران احساس می‎شود. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :