مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی مشتریان:
اداره ثبت شرکت ها از ارایه اطلاعات به سامانه «اعتبارسنجی» امتناع می کند
مدیرعامل شرکت رتبه بندی و اعتبارسنجی مشتریان با اشاره به حذف هزینه استعلام از اداره ثبت شرکت ها، گفت: این اداره دلایل متعددی از جمله محدودیت های قانونی را برای ارایه نکردن اطلاعات عنوان می کند.
خبرگزاری فارس- محمد جلیلی در مورد استعلام از اداره ثبت شرکتها برای تکمیل اطلاعات سامانه رتبهبندی و اعتبارسنجی مشتریان بانکها، گفت: طبق قانون بودجه سال جاری هزینه استعلام از اداره ثبت شرکتها حذف شده اما مساله فراتر از پرداخت هزینه است.
وی با بیان اینکه هماکنون با مشکل ذینفع واحد مواجه هستیم، ادامه داد: شرکتهای مختلفی تاسیس میشود و پشت پرده این شرکتها یک نفر و یک مجموعه است اما چون اسامی متفاوتی دارد تسهیلات متعددی از سیستم بانکی دریافت میکنند.
مدیرعامل شرکت رتبهبندی و اعتبارسنجی مشتریان تصریح کرد: با این کار امکان تشخیص بانک برای اینکه این شرکت یا این مجموعه تاکنون چه میزان تسهیلات دریافت کرده و رتبه اعتباری وی چگونه است، از بین میرود زیرا این شرکتها مستقل از یکدیگر شناخته میشوند.
جلیلی ادامه داد: در صورتی بانکها میتوانند این شرکتها را شناسایی کنند که اداره ثبت شرکتها به عنوان متولی ثبت شرکتهای تجاری و غیر تجاری، با ارایه این اطلاعات به سامانه رتبهبندی و اعتبارسنجی از فعالیت صوری این شرکتها جلوگیری کند.مدیر عامل شرکت رتبهبندی و اعتبار سنجی مشتریان افزود: در حال حاضر در سامانه اعتبار سنجی وضعیت اعتباری هر فرد به صورت جداگانه بررسی میشود مبنی بر اینکه شخص چه میزان تسهیلات دریافت کرده، وضعیت بازپرداخت آن چگونه بوده و در مجموعه خوشحساب یا بد حساب است.
وی بیان داشت: ارتباط افراد و شرکتها با سایر شرکتها در این سامانه قابل شناسایی نیست که این امکان تنها با دریافت اطلاعات از اداره ثبت شرکتها امکان پذیر است.جلیلی با اشاره به حذف هزینه دریافت اطلاعات از اداره ثبت شرکتها گفت: مشکل دیگری این است که با وجود پیگیریهای زیاد ما، این اداره هیچگونه اطلاعاتی ارایه نمیکند.
وی با بیان اینکه اداره ثبت شرکتها برای ارایه نکردن اطلاعات دلایل متعددی عنوان میکند، گفت: یکی از دلایلی که مطرح میشود منع قانونی ارایه اطلاعات است؛ بنابراین هدف اصلی ما که اتصال اطلاعات به یکدیگر است، هنوز به نتیجه نرسیده زیرا اطلاعات جامعی از ذینفع واحد وجود ندارد.
جلیلی درخصوص تعداد استعلامهای روزانه از سامانه اعتبارسنجی، گفت: به طور متوسط روزانه 20 هزار مورد از این سامانه استعلام میشود.
مدیر عامل شرکت رتبهبندی و اعتبارسنجی مشتریان بیان کرد: بانکهای ملی و صادرات از این سامانه بیشترین استعلام را دارند.