شرکتهای بسیاری از صنوف مختلف در پانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان حضور داشتند و موفق به کسب تندیس طلایی، نقره، برنز و گواهینامه شدند که در میان آنها، برخلاف سالهای قبل تعداد قابل توجهی شرکت IT نیز وجود داشت.
پانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان با سخنرانی محمود نوابی رییس هیات مدیره سازمان حمایت از مصرفکنندگان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز بکار کرد.نوابی در این همایش با تاکید بر اینکه شعار جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود، یک منکر است، گفت: در قرآن و تمامی رساله های قانون مدنی نوشته شده که جنس فروخته شده پس گرفته می شود در حالی که این امر از سوی تولید کنندگان رعایت نمی شود.
وی همچنین در مورد موضوع انحلال این سازمان گفت: دو سازمان نظارتی بر بازار کشور وجود دارند که متاسفانه مورد افترا و حرف های ناروا قرار گرفتند. اما ما در مقابل این موضوع سکوت کردیم و با صبوری کامل به وظیفه خود عمل کردیم و این دلیل نمی شود که اگر کسی از عملکرد ما خوشش نمی آید یا فعالیت های ما به مذاقش خوش نیست از حالت تهاجمی و حمله استفاده کند، چون این کارشناسی نیست و باید به صورت منطقی و کارشناسانه با یکدیگر صحبت کنیم که امیدواریم دیگر شاهد اینگونه مشکلات نباشیم.
لزوم واگذاری امور به تشکلها
در بخش دیگری از این همایش خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وظایف سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان باید متناسب با نیازهای روز تغییر کند، گفت: آنچه که در اوایل انقلاب و دوران جنگ انجام می شد، با اکنون متفاوت شده است، چرا که ما با مازاد عرضه و تولید مواجهیم و در همین راستا به دنبال راهکارهای جدید نظارت، بازرسی و نظارت بر قیمت با سازمان
حمایت هستیم.
وی گفت: دولت مایل است بخشی از وظایف خودش را به دلیل تخصصی کردن کارها به تشکل ها واگذار کند.
اهمیت حفظ حقوق مصرفکنندگان در نظام اسلامی
در همین حال، نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: نظام اسلامی ما زمانی می تواند اعلام کند که به یکی از اهداف عالی خود دست یابد که در جهت حفظ حقوق شهروندان از تمام ظرفیت خود بهره ببرد و یکی از زیرساخت های آن حفظ حقوق مصرف کننده است.
ابوترابی افزود: در اقتصاد امروز تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی موفق اند که بتوانند بازار بهتری را در اختیار داشته باشند چرا که امروزه تولید انبوه کالا علامت موفقیت نیست بلکه داشتن بازار مطمئن مهم است و این بازار نیز قطعا هنگامی به دست می آید که حقوق مصرف کنندگان به طور کامل استیفا شود.
به گفته وی، تولیدکنندگانی می توانند نگاه به بازار خارجی داشته باشند که در بازار داخلی بر نگاه حقوق مصرف کننده به جایگاه بالایی دست یابند.
تقدیر از 12 شرکت IT
در ادامه مراسم به شرکتهایی که مورد ارزیابی سازمان حمایت از مصرفکنندگان قرار گرفته بودند، تندیس و گواهینامه ملی ارایه شد. در میان این شرکتها، 12 شرکت IT نیز موفق به دریافت تندیس و گواهینامه شدند. شرکتهای طرفهنگار، مشتریان گلدیران، سام الکترونیک، صنایع گلدیران و نیان الکترونیک موفق به دریافت تندیس طلایی شدند و شاتل توانست تندیس نقره ای را کسب کند. ایرانسل موفق به دریافت تندیس برنزی شد و شرکتهای خدمات آواژنگ، گرین، ماتریس، ارتباطات سیار و سپیدار سیستم گواهینامه
ملی گرفتند.
جایگاه ویژه همایش برای شرکتکنندگان
در میان همایشهایی که هر ساله توسط بخشخصوصی و دولتی در حوزههای مختلف برای معرفی شرکتهای برتر حمایت از مصرفکنندگان برگزار میشود، گویا همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان از جایگاه ویژهای برخوردار است. به گونهای که هرسال شرکتهای زیادی در رقابت با یکدیگر تلاش میکنند با بالا بردن سطح خدمات خود، تندیس یا گواهینامه ملی دریافت کنند. در صنف فاوا نیز شرکت طرفهنگار به عنوان تنها شرکت نرمافزاری، چهار سال پیاپی تندیس طلایی دریافت کرده و خدمات آواژنگ با کسب دو گواهینامه در سطح کشور و یک گواهینامه درسطح استان تهران همچنان در تلاش است تا سال دیگر تندیس برنز یا نقره بگیرد.
برنامهریزی آواژنگ برای دریافت تندیس
حمیدرضا فراهانی مدیر عامل شرکت خدمات آواژنگ در حاشیه همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در خصوص اهمیت ارزیابی و ممیزی های صورت گرفته، به فناوران گفت: قطعا در چنین ارزیابیهایی نقاط قوت و ضعف شرکتها مشخص میشود و رشد و توسعه شرکتها را در پی دارد.
فراهانی افزود: روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان موجب ایجاد رقابت بین شرکتهای تولیدی و خدماتی میشود.
وی با تاکید بر اینکه همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان از جایگاه بسیار بالایی بین صنوف برخوردار است، گفت: این همایش از نظر ارزشی و اعتبار با سایر همایشها قابل قیاس نیست. زیرا ممیزی شرکتها تقریبا یکسال زمان میبرد.وی اضافه کرد: خدمات آواژنگ در تلاش است با تاییدیههایی که از سازمانهای دولتی دریافت میکند، سال آینده تندیس بگیرد.
7 سال حضور مستمر طرفه نگار
حمیدرضا صدیقیان مدیرعامل طرفه نگار نیز در حاشیه این همایش با بیان اینکه طرفه نگار تنها شرکت نرمافزاری است که توانسته گواهینامه ملی و تندیس نقرهای و طلایی حمایت از مصرف کنندگان را دریافت کند، گفت: این شرکت در حوزه خدمات پس از فروش برنامههای زیادی مانند نیازسنجی مشتری، رسیدگی به شکایات، استانداردها و غیره دارد که انجام آن باعث شده تا امتیازات لازم برای کسب تندیس طلایی را بدست آوریم.
وی در مورد اهمیت برگزاری این همایش نیز گفت: همایش حمایت از حقوق مصرفکنندگان تنها همایشی است که پارامترهایی که باید ممیزی شود با وسواس خاصی صورت میگیرد و شرکتی به راحتی نمیتواند گواهینامه و تندیس دریافت کند.