fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 90944
تاریخ انتشار : 19 دی 1394 11:12

شرکت ها و فروشگاه‌ها در رقابت تشکل‌ها بر سر گارانتی بلاتکلیف مانده‌اند

صدمات پس از فروش

گارانتی و خدمات پس از فروش کالاهای IT چندی است که به موضوعی داغ میان اهالی صنف تبدیل شده و فعالان صنف رایانه بیش از خرسندی از اینکه قرار است سرانجام وضعیت گارانتی‎های بی‎هویت و تقلبی روشن و از بازار حذف شود، از اینکه میان دو نهاد صنفی برای ارزیابی و ممیزی ارایه خدمات پس از فروش مانده‎اند؛ احساس سردگمی می‎کنند و نمی‎دانند در نهایت تکلیف شان در این رابطه چیست.

فخری زارع
چند ماه پیش اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران که خود را متولی سرو سامان بخشیدن به وضعیت خدمات پس از فروش صنف فناوری اطلاعات می‎داند، اعلام کرد که از اول دی‎ماه با شرکت ها و فروشگاه‎هایی که مجوز رسته خدمات پس از فروش اتحادیه را ندارند، برخورد می‎شود و واحدهای صنفی که بدون مجوز اقدام به ارایه کارت‎های گارانتی کنند، پلمب خواهند شد. در این راستا حدود 40 واحد صنفی هم از آغاز دی‎ماه پلمب شده اند.از طرفی سازمان نظام صنفی رایانه‎ای نیز که از سال‎ها قبل بحث گارانتی و خدمات پس از فروش را دنبال می‎کند، ساکت ننشست و با برگزاری نشستی خبری اعلام کرد که اتحادیه حق پلمب واحدهای صنفی را ندارد و طبق توافق با سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان، شرکت‎ها و فروشگاه‎ها برای ممیزی و ارزیابی باید به سازمان مراجعه کنند و نظام صنفی رایانه‎ای آنها را به مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک جهت ارزیابی معرفی خواهد کرد.
 انتخاب شرکت بازرس
سازمان نظام صنفی رایانه‎ای برای تسهیل و قانونی بودن روند ارزیابی شرکت‏های متقاضی خدمات پس از فروش مسوولیت این کار را به تنها شرکت بازرس فناوری اطلاعات یعنی مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک سپرد. گویا پیش از این شرکت ها برای دریافت مجوز خدمات پس از فروش از سازمان حمایت مصرف‎کنندگان دچار هزینه‎های زیادی می شدند که اکنون با این اقدام فقط یک میلیون تومان پرداخت خواهند کرد. علیرضا پورنقشبند عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران در این خصوص گفت: ما از طریق تعامل سازنده با سازمان حمایت و امضای توافق نامه‎ای با تنها شرکت بازرسی فعال در زمینه ICT موفق شدیم هزینه بازرسی شرکت‎های رایانه‎ای  عضو سازمان را به حد چشم گیر و منصفانه‎ای کاهش دهیم. او افزود: شرایط ارزیابی  برای ارایه مجوز خدمات پس از فروش کالاهای ICT، کاملا براساس قانون و ضوابط خدمات پس از فروش است و فعالیت‎های کارشناسی بسیاری روی آن صورت گرفته است. شرکت‎ها براساس قوانین و استانداردهای موجود باید امکانات و شرایط فنی کافی برای ارایه خدمات پس از فروش را داشته باشند. پورنقشبند در مورد دلیل انتخاب مرکز تحقیقات به عنوان شرکت بازرس گفت: تنها شرکت بازرس در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این شرکت است و ما گزینه دیگری نداشتیم. وی افزود: سازمان نظام صنفی رایانه‎ای می‎توانست کارگروهی تشکیل دهد و شرکت‎ها را ارزیابی کند، اما طبق قانون باید ممیزی متقاضیان به شرکتی بازرس برون‎سپاری می‏کردیم.
 مورد قبول نبودن بازرس
سازمان نظام صنفی رایانه‏ای در حالی مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک را به عنوان شرکت بازرس خدمات پس از فروش معرفی کرد که اتحادیه صنف  فناوران رایانه متعاقبا در نشستی خبری این اقدام را نادرست عنوان کرد که تنها هزینه‎ای مضاعف بر صنف تحمیل می‎کند. سیدمهدی میرمهدی رییس اتحادیه در این مورد به فناوران گفت: شرکت‎هایی که در کارگروه اتحادیه مورد ارزیابی قرار می‎گیرند به هیچ وجه هزینه‎ای پرداخت نمی‏کنند. وی افزود: اینکه متقاضیان مجوز گارانتی و خدمات پس از فروش برای ارزیابی به مرکز تحقیقات فرستاده شوند، اصلا مورد قبول اتحادیه نیست.
از سوی دیگر مسوولان سازمان نظام صنفی رایانه‎ای نیز عنوان کرده‎اند که ارزیابی اتحادیه مورد تایید نیست. چرا که اشخاصی که خود ذی‎نفع هستند صلاحیت ارزیابی ندارد و شرکت‎ها نمی‎توانند اطلاعات خود را در اختیار آن قرار دهند.
 واحدهای صنفی در معرض پلمب
در عین حال اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران چندی پیش اعلام کرد که واحدهای صنفی که اقدام به ارایه گارانتی محصولات فناوری اطلاعات می‎کنند اگر جایگاهی برای خدمات پس از فروش نداشته باشند، گارانتی‎های آنها فاقد اعتبار است و واحد صنفی آنها پلمب خواهد شد.
میرمهدی در این رابطه گفت:  کسانی که می خواهند کالا یا محصولات فناوری اطلاعات را ترخیص کنند باید جایگاهی برای خدمات پس از فروش داشته باشند که در این زمینه حدود 160 واحد صنفی حقوقی و حقیقی مراجعه کردند و ارزیابی های لازم از آن ها صورت گرفت که از این تعداد فعلا 14واحد توانستند پروسه های قانونی لازم را سپری و مجوز دریافت کنند.  رییس اتحادیه فناوران رایانه همچنین افزود: 40 واحد صنفی به دلیل نداشتن جایگاهی برای خدمات پس از فروش محصولات فناوری اطلاعات از ابتدای ماه جاری پلمپ شدند و پلمب 47 واحد دیگر نیز در
 دست اقدام است.
 اعتراض به پلمب واحدهای صنفی
با وجودی که مسوولان اتحادیه صنف فناوران رایانه معتقدند پلمب واحدهای صنفی متخلف موجب ساماندهی گارانتی و خدمات پس از فروش می شود، اما علیرضا پورنقشبند برخلاف آن معتقد است که اخطار و پلمب و رعب و وحشت در بازار رایانه آن هم در زمانی که فعالان بازار در رکود و رخوت به سر می‎برند کار درستی نیست و می‎توان راه‎حل‎های بهتری جایگزین آن کرد. چراکه نهادها و تشکل‎های صنفی آمده‎اند که باری از دوش صنف بردارند، نه اینکه فعالان صنف را دچار مشکل کنند.با توجه به اینکه هیچ یک از دو تشکل یعنی سازمان نظام صنفی رایانه‎ای و اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اقدامات یکدیگر در مورد بهبود وضعیت گارانتی و خدمات پس از فروش فاوا را قبول ندارند، باید دید پس از این سرنوشت گارانتی‎های تقلبی و شرکت‎هایی که به دنبال مجوز هستند چه خواهد شد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :