جهانگرد وعده داد:
الکامپ بعدی را به نظام صنفی رایانه ای می دهیم
هرچند نمایشگاه امسال زیر نظر شورای سیاست گذاری برگزار می شود و استقبال دولتی ها و خصوصی ها برای شرکت در آن خوب بوده به گونه ای که تمام فضای نمایشگاه به الکامپ اختصاص یافته است، اما با این وجود بسیاری از شرکت ها نسبت به نحوه ثبت نام و محاسبه ارزی و ریالی غرفه ها اعتراض داشته و از شرکت در نمایشگاه منصرف شدند. شبهات پیش آمده در مورد مشکلات ارزی و ریالی و ثبت نام الکامپ نوزدهم باعث شد تا رییس شورای سیاست گذاری نمایشگاه الکامپ نوزدهم، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و نماینده شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، روز گذشته در ساختمان وزارت ICT حاضر شوند و به سوالات اصحاب رسانه در این خصوص پاسخ دهند.
پیگیر شکایات هستیم
سازمان نظام صنفی رایانهای پیش از این اعلام کرده بود که شرکتها باید تنها پنج درصد ارزی پرداخت کنند در حالی که هنگام ثبتنام از شرکتها چک تضمین 30 درصدی برای متراژ ارزی دریافت شد. کاظم آیتاللهی رییس نصر کشور در این نشست تاکید کرد که مصوبه شورای سیاستگذاری الکامپ به قوت خود باقی است و این مبلغ قابل برگشت و پیگیری است.
وی در پاسخ به فناوران گفت: طبق مصوبه شورای سیاستگذاری حداقل10 هزار مترمربع ثبتنام الکامپ امسال برای شرکتهایی است که مشمول مصوبه ارزی – ریالی هستند. بر این اساس به اعضا اعلام کردیم که پنج درصد ارزی بیشتر پرداخت نکنند.
وی ابراز امیدواری کرد که مصوبات شورای سیاستگذاری الکامپ به طور کامل اجرا شود.
وی افزود: قصد ما همراهی برای برگزاری نمایشگاهی خوب و با کیفیت است و برایمان خیلی اهیمت دارد که الکامپ بهتر از همیشه برگزار شود.
به گفته آیتاللهی، لازم است که با برنامهریزی درست الکامپی برگزار شود که توان و پتانسیل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آن به نمایش گذاشته شود.
با ارزی و ریالی مخالفیم
در همین حال دبیر شورای سیاستگذاری الکامپ نوزدهم و نماینده شرکت نمایشگاهها نیز در این نشست با بیان اینکه ما هم با محاسبه ارزی غرفهها مخالفیم، گفت: شرکت نمایشگاهها ضوابطی دارد که نمیتوان آن را نادیده گرفت. بنابراین باید صبر کرد تا این قانون برچیده شود.
مسعود عطایی افزود: به اعتقاد من گرفتن ارز از شرکتهای ایرانی در نمایشگاهی که در ایران برگزار میشود بیمفهوم است. وی گفت: به دلیل اینکه شرکت سهامی نمایشگاهها باید برای تمام نمایشگاههایی که در کشور برگزار میشود یک رویه واحد داشته باشد نمیتواند در موارد خاص سلیقهای عمل کند؛ از این رو پیشنهادی به هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاهها برده شده که سال آینده تعرفه ریالی افزایش یابد و تعرفه ارزی حذف شود. همچنین به گفته وی سال گذشته سقف متراژی ارزی الکامپ 300 مترمربع بود و امسال 500 مترمربع است.
الکامپ بیستم را به صنف میدهیم
نصرالله جهانگرد، رییس شورای سیاستگذاری نمایشگاه الکامپ نوزدهم نیز در این نشست خبری وعده داد که دوباره برگزاری نمایشگاه الکامپ را به صنف بسپارد.
وی گفت: بهتر است نمایشگاههای صنفی را خود صنف برگزار کند و انتظار داریم که از سال آینده دبیرخانه دایمی نمایشگاه الکامپ شکل بگیرد که دبیرخانه در محل سازمان نظام صنفی رایانهای مستقر خواهد بود و از نظر اجرا نیز سازمان نظام صنفی نمایشگاه را برگزار کند. وی افزود: دولت و بخش خصوصی تلاش کردند تا امسال نمایشگاهی خوب برای رونق کسب و کار صنف فناوری اطلاعات برگزار کند.
جهانگرد همچنین گفت: فرهنگ نمایشگاه داری در ایران همواره با اختلالاتی همراه است که امیدواریم به تدریج کاستیها و مشکلات آن حل شود.
وی گفت: امیدواریم در این دولت موضوع کاربرد فناوری اطلاعات اساسی باشد و بتوانیم ضمن ارتقا توانمندیهای ملی از توانمندیهای فناوری نیز بهرهمند شویم. به گفته رییس شورای سیاستگذاری جریان جدید موجب تحرک تمام بخشهای اقتصادی شده است و امید به حضور فعال در عرصههای اقتصادی باعث شده تا شرکتهای زیادی در نمایشگاه امسال ثبتنام کنند.
وی گفت: در خصوص حضور دولتیها نیز باید بگویم که از آنها خواسته ایم نقش پررنگتری داشته باشند و از سازمانهایی که فقط کاتولوگ توزیع میکنند درخواست کردهایم که شرکت نکنند.
وی همچنین در مورد مبلغ حمایت وزارت ارتباطات از الکامپ گفت: امسال منابع پولی دولت بسیار پایین است و کمک دولت در حد تقبل بخشی از هزینههاست و گرفتن تخفیفهایی که برای حضور بخش دولتی در نمایشگاه بوده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در خصوص اینکه آیا نمایشگاه امسال ورودی دارد یا بازدید از آن رایگان است گفت: معمولا نمایشگاهها مبلغ پایینی به عنوان ورودی دارند اما در این مورد هنوز تصمیم گرفته نشده است.
شرکت نمایشگاهها علاقهای به اجرا ندارد
در بخش دیگری از این نشست دبیر شورای سیاستگذاری نیز در پاسخ به اینکه چرا برگزاری نمایشگاه را صنف نمیسپارید گفت: شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی علاقهای به اجرای نمایشگاه ندارد اما در برخی موارد مجبور به ورود است.
عطایی افزود: به طور مثال سال گذشته تعداد شرکتکنندگان الکامپ به شدت افت کرد به همین دلیل شرکت نمایشگاهها خود در برگزاری الکامپ دخالت کرد.
وی همچنین در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه امسال با شعار زندگی هوشمند برگزار میشود، گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه نگاه کاربردی به فناوری اطلاعات به جای نگاه تجملاتی است.
دبیر شورای سیاستگذاری الکامپ افزود: از دیگر اهداف برگزاری الکامپ امسال میتوان به رونق کسب و کار به بخش خصوصی و بازگشت دوباره شرکتهای خارجی به ایران اشاره کرد.
وی افزود: ترکیب شورای سیاستگذاری الکامپ نوزدهم متشکل از رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، نماینده شرکت سهامی نمایشگاه، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان نظام صنفی رایانهای کشور است.
عطایی گفت: الکامپ امسال حوزه محور تعریف شده و در 12 حوزه سختافزار، نرمافزار، شبکه و ارتباطات، رسانه، دولت الکترونیک، تجهیزات الکترونیک همراه، آموزش، امنیت، ماشینهای اداری، بانکداری و تجارت الکترونیک، سرگرمیهای دیجیتال و زندگی هوشمند برگزار میشود.
دبیر شورای سیاستگذاری الکامپ افزود: امسال در شورای سیاستگذاری نمایشگاه الکامپ مقرر شده که این نمایشگاه یک دبیرخانه دایمی مانند تمام نمایشگاههای معتبر دنیا داشته باشد و در پایان نمایشگاه، برنامه نمایشگاه سال آینده به مردم و شرکت کنندگان ارایه خواهیم کرد.
عطایی در خصوص آمارهای نمایشگاه امسال گفت: متراژ نمایشگاه سال گذشته 13 هزار مترمربع بود و با حضور 389 کشور برگزار شد که امسال متراژ نمایشگاه الکامپ نوزدهم 24 هزار و 349 مترمربع است که پیشبینی میشود به 30 هزار مترمربع برسد و تاکنون 593 شرکت در نمایشگاه حضور یافتند.
عطایی افزود: در سال گذشته 10 شرکت نمایندگی برندهای معتبر خارجی در نمایشگاه شرکت کرده بودند که امسال این تعداد به 20 شرکت رسیده است؛ همچنین متراژ کلی نمایشگاه نیز دو برابر شده است.