مصرفکنندگان سردرگم بین خدمات فاوا
فخری زارع- سال گذشته سازمان نظام صنفی رایانه ای و اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با هدف ساماندهی گارانتیهای حوزه فاوا و حمایت از حقوق مشتریان، به عنوان بازوی ممیزی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انتخاب شدند و در یک حرکت موازی اقدام به ارزیابی شرکت های ارایه دهنده خدمات پس از فروش و معرفی آنها به سازمان حمایت برای اخذ مجوز کردند.
حال هریک از این دو تشکل صنفی فهرستی از شرکتهای معتبر و دارای مجوز ارایه دهنده خدمات پس از فروش را در سایت خود منتشر کرده اند که بخش عمده ای از دو فهرست با هم فرق دارد.
از میان31 شرکتی که از سوی سازمان نظام صنفی رایانهای ممیزی شدهاند، تنها 10 شرکت تایید و موفق به اخذ مجوز شدهاند که نام آنها در لیست سازمان قرار گرفته است. این در حالی است که در لیست اتحادیه فناوران رایانه نام حدود 60 شرکت دارای مجوز آمده است که برخی از این شرکتها بیش از 30 برند را پشتیبانی میکنند که البته جای بحث بسیار دارد، اما موضوع این نوشتار نیست.نکته جالبی که اتفاق افتاده، این است که مسوولان سازمان نصر و اتحادیه برخی از شرکتهای حاضر در فهرست همدیگر را قبول ندارند و اینجاست که مصرفکننده نهایی میماند به فهرست سازمان نظام صنفی رایانه ای اعتماد کند یا اتحادیه فناوران رایانه!
اینکه سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارزیابی شرکت های متقاضی خدمات پس از فروش را برون سپاری کرده و کار را به خود صنف سپرده است، اقدام ارزنده ای است؛ اما بازهم چند دستگی در صنف فناوری اطلاعات باعث شده تا از یک سو شرکت ها مجبور به ممیزی از سوی دو نهاد صنفی شوند و از سوی دیگر مصرف کننده نیز همچنان سردرگم باشد.
بنابراین به نظر می رسد برای از بین رفتن شبهات در این زمینه و نجات مصرف کنندگان سردرگم، بهتر است، سازمان حمایت از مصرف در این زمینه ورود کند و لیست شرکتهای معتبر و دارای مجوز خدمات فروش را به صورت رسمی بر روی پورتال خود معرفی کند تا اگر صنف یا مصرف کنندگان اعتراضی در این خصوص داشتند، بتوانند از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان موضوع را پیگیری کنند.