fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 198510
تاریخ انتشار : 7 دی 1395 11:21

آموزش‌وپرورش در نامه‌ای به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرد:

14 دلیل برای تدریس «سپیدار» در رشته حسابداری

چندی پیش تعدادی از شرکت های نرم افزاری در اعتراض به استفاده و آموزش نرم افزار حسابداری «سپیدار» در کتاب حسابداری وجوه نقد و تحریر دفاتر قانونی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته حسابداری (گروه بازرگانی و امور اداری شاخه فنی و حرفه ای) از سوی وزارت آموزش وپرورش، خواستار پیگیری سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور شدند. در پی این درخواست و با پیگیری نصر کشور، آموزش و پرورش نیز درنامه ای توضیحی سه مستند قانونی و 11 دلیل موضوعی برای این انتخاب ارایه کرده است.

روابط عمومی نصرکشور- پیرو درخواست جمعی از شرکت های عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، سازمان با هدف محافظت از منافع آحاد صنف خطاب به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش دلایل انتخاب و ذکر عنوان یک نرم افزار در کتاب حسابداری وجوه نقد و تحریر دفاتر قانونی را مورد پرسش قرار داد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش نیز در نامه ای جهات حکمی و موضوعی انتخاب و گزینش خود را اعلام کرده است.آموزش وپرورش در این  نامه با استناد به ماده 8 از قانون حمایت از حقوق مولفان، منصفان و هنرمندان مصوب 1348و ماده 5 قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات مصوب 1352 که متضمن استثنای «استفاده آموزشی» است، عنوان کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می تواند آثار و نرم افزارهای دیگران را در کتاب های درسی خود حتی بدون الزام به کسب اجازه مورد استفاده آموزشی قرار دهد. استثنای مذکور از حیث حقوق مالکیت فکری و هم از حیث حقوق عمومی (به لحاظ حاکمیتی بودن فعالیت های سازمان) قابل دفاع است.در ادامه این نامه، به بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و مشمولیت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به آن و با توجه به حکم مقرر در ماده مذکور مبنی بر عدم الزام سازمان به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه های دولتی ازجمله قانون برگزاری مناقصات و محاسبات عمومی و ... تاکید شده است. در پایان این بند نیز ذکر شده که حکم این بند شامل مصوبات، تصمیمات و آیین نامه های قبلی نیز می شود و مصوبات یادشده تا زمانی که اصلاح نشود، به قوت خود باقی هستند. بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه کشور در بند الف ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه نیز وجود داشته و این سازمان آیین نامه مالی و معاملاتی مربوط به خود را در راستای اجرای بند الف ماده 49 قانون برنامه توسعه چهارم در سال 1387 به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسانده و تاکنون تغییری بر روی آن ایجاد نکرده است و در چهارچوب مواد آن اقدام به انعقاد قرارداد تفاهم نامه و نظایر آن می کند. 
همین طور مطابق با بندهای 4 و 13 ماده  43 آیین نامه مالی و معاملاتی سازمان، مقررشده خرید خدمات فرهنگی، هنری، آموزشی، علمی، پژوهشی و نظایر آن بدون الزام به برگزاری مناقصات و صرفا با تشخیص وتایید سازمان صورت گیرد.
در ادامه آموزش وپرورش در گزارش خود به رغم ذکر دلایل حکمی به دلایل موضوعی نیز به این شرح پرداخته است: «شورای برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی با برگزاری جلسات متعدد بر آموزش یک نرم افزار مشخص در دوره های سه ساله تاکید کرده و در این راستا از سال 1394 به تدوین معیارهای انتخاب نرم افزار حسابداری جهت آموزش در کلاس ها پرداخته است. سرانجام این معیارها در 11 بند احصا شد که از جمله آنها می توان به انعطاف نرم افزار با سیستم آموزشی و بازارکار حسابداری، تطبیق با سایر نرم افزارها، استقبال شرکت ها و مشاغل از آن، گستردگی خدمات و پشتیبانی و آموزش کابران و پاسخگویی آنلاین به سوالات پرداخت.پس از تدوین معیارها، اقدام به بررسی نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار و تطبیق آن با معیارهای مذکور انجام شده که درنهایت نرم افزار سپیدار با دارا بودن معیارهای ذکر شده حائز ویژگی هایی مانند رتبه یک انفورماتیک در حوزه های آموزشی و پشتیبانی بر اساس گواهی صادره از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور و همچنین گواهی صادره از سازمان امور نظام فنی و اجرایی و همچنین شبکه گسترده نمایندگی در سراسر کشور و خدمات پس از فروش در تمام استان هاست. علاوه بر آن تعهد این شرکت به آموزش رایگان و پشتیبانی فنی تمامی هنرستان های سراسر کشور، عامل انتخاب آن از سوی شورای برنامه و تالیف کتاب های درسی شد».


نظر شما



نمایش غیر عمومی