fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 197743
تاریخ انتشار : 27 آذر 1395 11:33

در گفت‌وگو با مدیرعامل «اتیک» مطرح شد:

لازمه توسعه پرداخت خرد، اصلاح مدل کسب و کار است

شرکت توسعه فناوری های هوشمند اتیک پارس یا همان پرداخت الکترونیکی فناپ در سال 89 با هدف سرمایه گذاری و مدیریت پروژه های کلان در حوزه پرداخت الکترونیکی و ازجمله بلیت الکترونیکی تاسيس شده و توانسته است در چندین شهر کشور ازجمله مشهد مقدس، کیش، اهواز، قزوین، اصفهان و کرمان پروژه کارت شهروندی و پرداخت خرد شهری را اجرا کند. به بهانه برگزاری نمایشگاه الکامپ، گفت وگویی با محمد نژادصداقت، مدیرعامل این شرکت انجام داده ایم تا علاوه بر بررسی مشکلات این حوزه، برای مان کمی از فعالیت ها و برنامه های اتیک در الکامپ امسال بگوید.

 لطفا درباره اکوسیستم پرداخت شرکت اتیک توضیح دهید؟
شرکت اتیک به عنوان پرداخت الکترونیکی فناپ در چند حوزه فعالیت می کند؛ یکی حوزه پرداخت الکترونیکی با مفهومی که بسیار با شاپرک عجین است؛ یعنی در قالب مشارکت با یکی از شرکت‎‏های فعال حوزه PSP گری به ارایه خدمات مبتنی بر پایانه‏های فروش می‏پردازیم. 
حوزه دیگر فعالیتی ما، بحث پرداخت های روی موبایل شامل کدهای دستوری و برنامک های موبایلی، پرداخت های خرد و ... است. پرداخت خرد اتیک در دو حوزه کارت های شهروندی و حمل و نقل عمومی در حال انجام است. ما اکنون کارت های شهروندی و همه سامانه های سخت افزاری و نرم افزاری حمل و نقل عمومی را در شهرهای مشهد، اهواز، قزوین و کرمان تامین کرده ایم و به زودی در کرمانشاه این طرح اجرایی خواهد شد. اتوبوس و قطار شهری مشهد، اتوبوسرانی اهواز، کرمان و نیز اتوبوسرانی و پارکینگ های حاشیه ای قزوین فعالیت هایی است که تاکنون در این حوزه انجام داده ایم. البته به زودی تاکسی رانی، شهربازی و دیگر خدمات شهری شهرداری کرمان با عنوان «کرمان کارت» نیز اجرا می شود.
بلیت الکترونیکی دیگر زمینه فعالیتی ماست که در مجموعه های فرهنگی- ورزشی ارایه می شود که بزرگ ترین مجموعه، مجموعه ورزشی توچال است. تمامی خدمات قابل ارایه در این مجموعه با بلیت های الکترونیکی اتیک قابل استفاده هستند و فرایندهای مرتبط با این موضوع شامل سامانه های وفاداری که برای مشتریان دائمی امتیازات ویژه لحاظ می کنند، بر بستر این کارت بلیت ها انجام می پذیرد.
حوزه دیگری که شاید مانند زمینه های فعالیتی دیگر ما دارای عنوان مشخصی نباشد، حوزه سامانه های جنبی است که در کنار سیستم های پرداخت قرار می گیرند؛ مثل سامانه های وفاداری مشتریان که بحث های امتیازدهی به مشتریان را پوشش می دهد. نهادها و فروشگاه هایی که نیاز دارند مشتری های وفادار خود را شناسایی کنند می توانند مشتریان را طبق تراکنش های ثبت شده دسته بندی کنند و تخفیف های ویژه و کوپن های تخفیف به آنها ارایه دهند. نمونه دیگر، سرویس پرداخت شناسه دار سیناپس اتیک است که این امکان را به مشتریان می دهد تا از طریق قبض معتبر در شبکه بانکی، پرداخت را شناسه دار و از طرفی بتوانند راحت تر پرداخت ها را شناسایی 
کنند.
 به جرات می توان گفت یکی از بحث های چالشی در حوزه پرداخت خرد، کیف پول الکترونیکی است؛ چراکه به رغم تلاش ده ساله در این حوزه عملاً خروجی آن نتوانسته است فراتر از بلیت های الکترونیکی در حوزه حمل و نقل عمومی برود. علت این بلاتکلیفی چیست؟
دو دلیل اصلی برای این وضعیت وجود دارد: یکی نظام کارمزد است و دیگری مدل کسب و کاری حوزه پرداخت. وقتی مردم می توانند با کارت های دبیت، اعتباری و هدیه بدون هیچ کارمزدی سرویس دریافت کنند لزومی نمی بینند سراغ روشی بروند که در آن پول را از حساب دبیت خود خارج و به کیف پول الکترونیکی واریز کنند و بابت آن کارمزد نیز بپردازند. درباره سرویس پرداخت خرد یا کیف پول معمولاً یک حالت اینگونه است که فرد پول را از حساب دبیت خارج و به حساب دیگری منتقل می کند که به این صورت سرویس راحت تری را دریافت می کند و برای انجام تراکنش نیازی به کشیدن کارت و وارد کردن رمز آن ندارد؛ بلکه به صورت غیرتماسی و با گرفتن کارت جلوی دستگاه کارت خوان می تواند سرویس موردنظر خود را دریافت کند. این سرویس زمانی ارزشمند است که هزینه آن برای مشتری نیز مانند هزینه قبلی یا کمتر از آن باشد که این مشکل اصلی بود؛ اما یک مشکل فرعی کوچک نیز وجود دارد و آن نظام بانکی ماست. مردم پول خود را به بانک ها می سپارند و به صورت روزشمار سود آن را دریافت می کنند، حتی اگر رقم سپرده آن ها خیلی ناچیز باشد. از آنجایی که در روش کیف پول الکترونیکی مردم باید پول را از حساب دبیت خود (که به آن ها سود هم می دهد) خارج کنند و به کیف پول (که قرار نیست سودی عاید آن ها کند) منتقل کنند؛ بنابراین نفعی در آن نمی بینند و سراغ آن نمی روند. این روش برای بانک ها نیز مزیتی ندارد تا با صرف هزینه های زیاد، کارت ها و کل دستگاه های کارت خوان خود را به ماژول غیرتماسی تجهیز کنند و شبکه خود را به حالت بدون پین ارتقا دهند. ضمن اینکه مبالغی که مردم در کیف پول الکترونیکی خود نگهداری می کنند، چندان برای بانک ها قابل توجه نیست. حتی متوسط مبلغ پولی که مردم در کارت های بلیت الکترونیکی خود نگهداری می کنند نیز زیر دو یا سه هزار تومان است که رقمی نیست که بانک بخواهد روی آن سرمایه گذاری کند. زمانی این سرویس ها ارزشمند خواهد شد که مردم مبالغ زیادی را در آن ها نگهداری کنند و برای اینکه بتوانند راحت، سریع و بدون نیاز به وارد کردن رمز در جاهای مختلف از آن استفاده کنند، پول خود را به آن منتقل کنند. اگر سقف خریدهای خرد را زیر ۲۰ هزار تومان تعیین می کنیم، باید دست کم موجودی مردم در کارت نیز ۵۰ هزار تومان 
باشد.
 مدل پیشنهادی شما برای اینکه هم نیاز مردم به پرداخت خرد را برطرف کند و هم به شرکت ها و بانک هایی که در این حوزه فعالیت می کنند انگیزه بدهد، چیست؟
ما ابتدا باید مدل کسب و کاری پرداخت های غیر خرد و شاپرکی خودمان را اصلاح کنیم تا بعد بتوانیم سراغ پرداخت خرد بیاییم. مدل کسب و کار هم زمانی اصلاح می شود که استفاده کنندگان برای سرویس دریافتی کارمزد پرداخت کنند. تحقق این مورد هم به اراده سنگینی نیازمند است که فعلاً وجود ندارد. ما خودمان هم در حوزه ای کار می کنیم که برای انجام آن فشار وجود دارد، یعنی حوزه حمل ونقل؛ اما در سایر حوزه های کاری نمی توانیم انجام دهیم.
 به عنوان سوال پایانی، قصد دارید چه سرویس هایی را به بازدیدکنندگان نمایشگاه معرفی کنید؟
در این نمایشگاه قصد داریم سرویس های B2C را به مخاطبان خود عرضه کنیم. یکی از این سرویس ها، اپلیکیشن موبایلی ما به نام ماناپی (Manapay) است که در یک غرفه محیطی به صورت نمادین آن را به بازدیدکنندگان معرفی می کنیم. درواقع با توجه به تصمیمات بانک مرکزی درخصوص محدودیت کدهای USSD و نیاز مشتری، از اواخر سال گذشته طراحی این برنامک موبایلی را آغاز کردیم که در حال حاضر نزدیک به 50 هزار کاربر دارد. تلاش کرده ایم در دو حوزه UI/UX و عامل انگیزشی کاربران مزیت رقابتی داشته باشیم. همچنین ماشین جایزه ای را ایجاد کرده ایم که در درون آن، گیمیفیکیشن قابل توجهی وجود دارد. ویژگی گیمیفیکیشن ماناپی این جذابیت را برای مشتری ایجاد می کند که دائما با آن درگیر و در هر مرحله، میل به پیشرفت داشته باشد. البته ناگفته نماند که در کنار این سرویس، دیگر محصولات مان همچون باشگاه وفاداری مشتریان، پرداخت شناسه دار سیناپس، راهکار پرداخت خرد الکترونیکی و ... را هم در غرفه هلدینگ فناپ ارایه می دهیم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :