5 راهکار برای برگزاری اثربخش نمایشگاه IT
ویدا سینا- نگاهی به روند برگزاری نمایشگاه های حوزه ICT طی سالیان اخیر، حاکی از نوعی عدم انسجام در این خصوص است. نمایشگاه الکامپ، نمایشگاه تلکام، نمایشگاه رسانه های دیجیتال، نمایشگاه ایپاس(امنیت) و چندین نمایشگاه بزرگ و کوچک دیگر باعث شده تا شرکت های حوزه ICT دایما درگیر شرکت در نمایشگاه باشند و چه بسا به علت کثرت نمایشگاه ها، نتوانند با کیفیت لازم در این رویدادهای مهم شرکت کنند.
از سوی دیگر، رویدادی که باید جنبه های بازرگانی و علمی داشته باشد، به یک رویداد تفریحی مبدل شده است. اگر از مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه های تخصصی نظرسنجی به عمل آید، مشخص خواهد شد که انگیزه تعداد قابل توجهی از ایشان بازرگانی و علمی نیست. شاید اقدام برخی از ابر شرکت ها و شرکت های بزرگ در برگزاری مراسم غیرعلمی و غیرتجاری در غرفه ها و قرعه کشی و توزیع جوایز بین بازدیدکنندگان نیز در تغییر ترکیب بازدیدکنندگان بی تاثیر نبوده باشد.
با بررسی و تحلیل تجربیات گذشته، جهت برگزاری موثرتر و اثربخش تر نمایشگاه های تخصصی موارد زیر پیشنهاد می شود:
1- تمام نمایشگاه های تخصصی حوزه ICT تجمیع شده و فقط یک نمایشگاه تخصصی در سال برگزار شود. به این ترتیب نمایشگاه در مقیاس بزرگ تر و با تعداد شرکت کنندگان بیشتر و با برنامهریزی جامعتر و فراگیر برگزار خواهد شد.
2- سالن های نمایشگاه برای هریک از حوزه های تخصصی مجزا شوند.
3- شرکت های دولتی و نیمه دولتی و نیمه خصوصی در سالن مجزایی قرار گیرند تا فعالیت های ایشان شرکت های خصوصی را تحت الشعاع قرار ندهد.
4- از برگزاری مراسم غیر تجاری و قرعه کشی در محدوده نمایشگاه ممانعت به عمل آید و تنها در رابطه با برگزاری سمینارهای علمی و معرفی محصول و راه حل جامع مجوز صادر شود.
5- در طی برگزاری نمایشگاه، طی یک فرآیند علمی، از شرکت کنندگان در نمایشگاه و از بازدیدکنندگان نظرسنجی به عمل آید و نظرات ایشان مورد تحلیل قرار گیرد تا در نمایشگاه های بعدی، برای بهبود کیفیت برگزاری از این تجربیات استفاده شود.