fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 197664
تاریخ انتشار : 25 آذر 1395 10:51

حکایت 22 سال فراز و فرود

نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (Elecomp) بزرگ ترین رویدادهای تجاری در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشور است که همه ساله با حضور گسترده و چشمگیر دست اندرکاران این حوزه و مخاطبان آن ها در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای این صنعت اعم از سخت افزار و نرم افزار به علاقه‎مندان عرضه می شود و فرصتی بی بدیل برای تبادل نظر و مذاکره در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد. دستاوردهای این تعاملات نقطه آغاز بسیاری از همکاری های تجاری و تکنولوژیکی فی‎مابین دست اندرکاران حوزه الکترونیک و کامپیوتر است که نقش پر رنگی در تحرک بخشیدن به حوزه صنعت و تولیدکنندگان و بازرگانان شاغل در آن ایفا می کند.


پربازدیدترین نمایشگاه تخصصی در بین ۵۰ نمایشگاه تخصصی دیگر ایران است که همه ساله طیف وسیعی از مخاطبان علاقه مند به فناوری را به محل دائمی نمایشگاه ها می کشاند.

تاریخچه الکامپ
به گزارش علمنا، از ۹ دوره نخست این نمایشگاه اطلاعات زیادی در دسترس نیست. نخستین برگزاری نمایشگاه کامپیوتر کشوری ایران به سال ۶۹ باز می گردد. در آن سال ها نمایشگاه کامپیوتر هر دو سال یک بار برگزار می شد و از سال ۷۹ بود که برگزاری این نمایشگاه سالانه شد. نخستین نمایشگاه کامپیوتر در ایران نمایشگاه بین المللی کامپیوتر، برق، الکترونیک و ارتباطات نام داشت. کلمات برق و ارتباطات در سال های بعد از عنوان این نمایشگاه حذف شده و سپس این نمایشگاه الکامپ نام گرفت که منظور نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی است.
در سال ۷۷ نمایشگاه برق به صورت مستقل و با عنوان نمایشگاه تخصصی برق برگزار شد. مخابرات نیز با عنوان تلکام که امروزه نیز یکی از نمایشگاه های تخصصی شهره است، به یک نمایشگاه مستقل تبدیل شد. نمایشگاه کامپیوتر تا سال ۷۹ به طور مستقیم توسط شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی برگزار می شد و از سال ۸۰ به بعد نخست بخشی از آن و بعد به شکل کامل به بخش خصوصی واگذار شد.

اوج الکامپ
از سال های نخستین برگزاری نمایشگاه الکامپ امروزی و کامپیوتر سابق اعداد و اطلاعات زیادی در دست نیست و آخرین اعداد و آمار موجود به سال ۷۷ باز می گردد. سال ۷۷ نمایشگاه کامپیوتر ۱۷ هزار و ۹۰۰ مترمربع فضا داشته و ۳۹۰ شرکت در آن حضور داشتند. نکته جالب آنکه در آن سال (13۷۷) تعداد شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه کامپیوتر ۷۰ شرکت بود که البته شامل مخابراتی ها هم می شد.
سال ۸۲ و 83 نقطه اوج الکامپ  بود که در سال 82 با همکاری انجمن شرکت های انفورماتیک برگزار شد و در سال بعد خود این انجمن برگزاری  آن را به عهده داشت.  در سال 82 وسعت نمایشگاه بالغ بر سی هزار و ۳۳۶ مترمربع  شد و در این فضا ۴۳۰ شرکت حضور یافتند. در این سال ۳۳ شرکت خارجی هم در نمایشگاه حضور داشتند. این وسعت موجب شد تا نمایشگاه الکامپ بعد از نمایشگاه های صنعت تهران، فرش و نفت و گاز به چهارمین نمایشگاه بین المللی بزرگ ایران تبدیل شود. اما جذابیت های الکامپ با تمامی نمایشگاه هایی که در ایران برگزار می شود، متفاوت بوده و براساس آمار بالاترین مخاطب را در کشور به خود اختصاص می دهد که این روند برای الکامپ دهم نیز تکرار شد.
در دوره های بعد در برگزاری  الکامپ مشکلات و افت و خیزهای فراوانی رخ داد؛ اما این نمایشگاه به دلیل استقبال پرشور همچنان به قوت خود برگزار می شد.
در دوره شانزدهم یعنی سال 89 دوباره الکامپ به دست سازمان نظام صنفی رایانه ای برگزار شد و تقریبا خوش درخشید.
در دوره هفدهم نمایشگاه بین المللی الکامپ که در آذر ۹۰ برگزار شد، ۶۰۰ شرکت داخلی و خارجی حضور داشتند و این حضور رشد ۲۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می داد. همچنین ۸ درصد به محدوده نمایشگاه افزوده شد. درباره فضای برگزاری ۵۰ هزار متر مربع فضای غیرمفید و ۲۵ هزار مترمربع فضای مفید برای این دوره نمایشگاه برآورد شد.
کشورهای چین، تایوان، اندونزی، فرانسه، نروژ، ژاپن، کره جنوبی، هلند، ایتالیا، سنگاپور، آلمان، سوئیس، کانادا، هند و روسیه ازجمله کشورهایی بودند که در نمایشگاه الکامپ سال ۹۰ در تهران حضور داشتند. بازاریابی اینترنتی، دولت الکترونیکی و حفاظت از فضای ICT جزو محورهای در نظر گرفته شده برای کارگاه ها و همایش های جانبی نمایشگاه بود.

افول الکامپ
هجدهمین دوره الکامپ بیشتر به فروشگاه بزرگ سی دی و سرویس راه اندازی اینترنت شبیه بود. بخش اعظمی از فضای الکامپ توسط شرکت های فعال در شاخه های تولیدکنندگان نرم افزار، بازی و اپلیکیشن ها، شرکت های ارایه کننده سرویس های اینترنت شامل وایمکس، ADSL و راه حل های دیگر انتقال اطلاعات و آموزشگاه های کامپیوتر که بیشتر در زمینه آموزش علوم شبکه های کامپیوتری فعالیت داشتند، اشغال شده بودند.
به طور کلی نمایشگاه الکامپ کمرنگ تر و ضعیف تر از سال های گذشته برگزار شد، بیشتر شرکت های مطرح مانند سامسونگ، ال جی، سونی، ایسوس، لنوو، ام اس آی، هوواوی و غیره در این نمایشگاه شرکت نکردند. مهم ترین دلیل استقبال نکردن این شرکت ها نیز نحوه محاسبه اجاره بهای غرفه ها برای شرکت های واردکننده محصولات خارجی بود.
دوره نوزدهم با حضور ۴۶۰ شرکت داخلی و ۶۰ شرکت خارجی از کشورهای مختلف جهان از ۱۴ تا ۱۷ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران میزبان بازدیدکنندگان بود و در این رویداد شرکت های حاضر در نمایشگاه جدیدترین دستاوردهای شان را در فضای بالغ بر ۲۲ هزار مترمربع به نمایش عموم گذاشتند.
از نکات بارز این دوره از نمایشگاه، بازدید چندین ساعته وزیر ارتباطات از سالن های مختلف نمایشگاه و گفت وگوی نزدیک با دست اندرکاران حوزه فناوری اطلاعات کشور بود.
الکامپ نوزدهم با سیاستگذاری و محوریت سازمان فناوری اطلاعات، دفتر فناوری اطلاعات وزارت صنعت، شرکت سهامی نمایشگاه ها و توسط شرکت آوین افزار برگزار شد. در پایان نیز مسوولان برگزارکننده این رویداد از راه اندازی دبیرخانه دائمی این نمایشگاه با هدف ساماندهی به برگزاری سالانه الکامپ و تبدیل آن به یک نمایشگاه بین المللی واقعی خبر دادند.
بیستمین دوره نمایشگاه الکامپ با حرف و حدیث های زیادی برگزار شد و چند روز مانده به زمان برگزاری نمایشگاه سازمان نظام صنفی رایانه ای اعلام کرد که الکامپ را برگزار نمی کند.
به همین دلیل این دوره از نمایشگاه توسط محمدرضا طلایی، رییس مجمع تشکل های فناوری اطلاعات و زیر نظر اتاق بازرگانی برگزار شد. 

بازگشت الکامپ
مجوز دوره بیست و یکم  مجوز الکامپ به نام سازمان نظام صنفی رایانه ای صادر شد و شرکت راهکار تجارت مدیریت کوشا به عنوان مجری این دوره از نمایشگاه انتخاب شد که نوید های بسیاری را با خود به همراه داشت. در الکامپ ۲۱ که در مساحتی بالغ بر ۲۶ هزارمتر مربع برگزار شد، ۵۰ شرکت خارجی از ۱۵ کشور جهان و ۴۵۰ شرکت داخلی شرکت کرده و سالن ۴۱ این نمایشگاه به خدمات الکترونیکی دولت اختصاص یافت و سازمان ها و نهادهای دولتی که در راستای تحقق دولت الکترونیکی اقدام کرده اند؛ دستاوردهای خود را در این سالن به نمایش گذاشتند.مجوز برگزاری دوره اخیر نمایشگاه بین المللی کامپیوتر، الکترونیک و تجارت الکترونیکی ( الکامپ 1395) نیز همان طورکه رییس شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی وعده داده بود، به نام سازمان نظام صنفی رایانه ای صادر شد. سازمان نظام صنفی رایانه ای اعلام کرد که تجربه موفق برگزاری نمایشگاه در سال گذشته در نمایشگاه بیست و دوم نیز تکرار خواهد شد و سازمان قصد ندارد مجری نمایشگاه باشد. به همین جهت شرکت راهکار تجارت مدیریت کوشا مجددا مجری بیست و دومین نمایشگاه الکامپ شد.
این همکاری که رفته رفته تکامل یافته تر می شود، به همراه درک بهتر برگزار کننده و شرکت سهامی نمایشگاه ها، می تواند هر سال بر کیفیت این نمایشگاه بیفزاید، به شرطی که برگزار کننده و مجری از در دست داشتن الکامپ برای چند سال مطمئن باشند و بتوانند برای آن برنامه ریزی کنند. 
به هر حال الکامپ بیست و دوم، رکوردهای تازه ای را در دفترچه خاطرات ادوار الکامپ به نام خود ثبت کرده است؛ از جمله معرفی دو برند «الکام گیمز» و «الکام استارز»، شروع فرآیند ثبت الکترونیکی بازدیدکنندگان و  حمایت از 300 استارت آپ. حال باید تا پایان نمایشگاه منتظر ماند و دید که آیا تعطیلاتی که نمایشگاه در آن قرار گرفته، امکان ثبت رکوردی را در بازدید فراهم می کند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی