امسال همان طورکه رییس شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی وعده داده بود، مجوز برگزاری نمایشگاه الکامپ برای دومین سال متوالی به سازمان نظام صنفی رایانهای کشور سپرده شد تا با همکاری شرکت راهکار تجارت مدیریت کوشا به عنوان مجری برپا کند و بنابر اظهارات رییس نصر کشور این دوره از نمایشگاه به دلیل حضور 50 شرکت خارجی در قالب سه پاویون چین، کره و تایوان و همچنین بازدید هیات 70 نفره مالزیایی، چهره ای بین المللی پیدا کرده و با جبران عقب گرد، قدرت از دست رفته خود را رفته رفته به دست می آورد.
همچنین در این دوره از برگزاری الکامپ علاوه بر تفکیک بخش های مختلف فناوری اطلاعات در سالن های نمایشگاه و رجیستر بازدیدکنندگان، سالن های بزرگی به طور مجزا به دولت الکترونیکی، کسب و کارهای نوپا(استارتآپها) و بازی های رایانهای اختصاص داده شده است.
حضور 300 استارتآپ در الکامپ
سال گذشته در الکامپ بیست و یکم، سازمان نظام صنفی رایانهای نخستین بار به صورت رایگان فضایی را در اختیار استارتآپ ها قرار داد تا دستاوردهای خود را معرفی کنند.
این امر با استقبال خوب شرکت های نوپا همراه شد و بیش از 80 استارتآپ در نمایشگاه شرکت کردند.
در این دوره نیز فضای اختصاص یافته به استارت آپ ها نسبت به سال گذشته رشدی دوبرابری پیدا کرده و سالن کاملی به آنها اختصاص داده شده است.
سازمان نظام صنفی رایانهای که فضایی برای حضور 150 استارت آپ در نمایشگاه برنامهریزی کرده بود، به دلیل استقبال گسترده از سوی کسب و کارهای نوپا، با بیش از 550 استارت آپ متقاضی مواجه شد که در نهایت 300 استارتآپ برای حضور در الکامپ 22 پذیرش شدند.
باقر بحری، سخنگوی کمیته اجرایی نمایشگاه الکامپ در این خصوص با بیان اینکه استارتآپ ها آینده صنعت فاوا را می سازند، گفت: ایده اختصاص یک سالن به استارتآپ ها و اجرای موفقیت آمیز آن حتی نمایشگاهی مانند جیتکس را هم ترغیب کرد تا در این دوره کسب و کارهای نوپا را در سالن بزرگی جمع کند. در داخل کشور هم پس از الکامپ پارسال تمامی نمایشگاه ها و همایش ها بخشی را با این عنوان داشتند که دستاورد بزرگی برای الکامپ و سازمان به شمار می رود.
اعزام استارتآپهای برتر به سبیت
سخنگوی کمیته اجرایی نمایشگاه الکامپ همچنین گفت: در کنار کسب و کارهای نوپا هر مجموعه ای که به نوعی با این کسب و کارهای جوان در ارتباط است و به آنها سرویس دهی می کند نیز در این سالن حضور دارد. به این ترتیب، نمایشگاه الکامپ بیست و دوم به محل گردهمایی اکوسیستم استارت آپی فناوری اطلاعات و ارتباطات مبدل شده؛ فضایی که استارت آپ ها در کنار شتابدهنده ها، سرمایه گذاران و مجموعه های دولتی تسهیل کننده فضای کسب و کار فرصتی استثنایی برای همفکری و برنامه ریزی می یابند.
اما در این دوره از الکامپ سازمان نظام صنفی رایانهای برای شرکت های نوپا برنامه دیگری هم دارد. طبق وعده رییس نصر کشور قرار است برترین استارت آپ های حاضر در نمایشگاه الکامپ بیست ودوم جهت حضور در نمایشگاه سبیت ۲۰۱۷ آلمان معرفی شوند.
بحری درباره نحوه انتخاب استارت آپ های برتر در سبیت نیز توضیح داد: 20 داور کاربلد و متخصص از حوزه های مختلف سرمایه گذاری، شتاب دهنده، کارآفرینی، مربیان و منتورها و همچنین نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه ای به انتخاب استارت آپ های برتر می پردازند.
بازیسازها در همسایگی استارتآپها
برگزارکننده الکامپ همچنین در نزدیکی سالن استارتآپ ها فضایی را برای معرفی جدیدترین دستاوردهای شرکت های بازی ساز در نظر گرفته است.
بنیاد ملی بازی های رایانهای نیز 70 درصد از هزینههای شرکت های بازیساز برای حضور در الکامپ 22 را تقبل کرده تا این بازی سازان فرصت حضور در این گردهمایی بزرگ صنعت فاوا را از دست ندهند.
ارایه تسهیلات به شرکت کنندگان
امسال نیز همانند سال قبل، پیرو تفاهم نامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) با سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، شرکت کنندگان در بیست و دومین نمایشگاه الکامپ توانستند پس از ارزیابی جهت حضور در نمایشگاه از تسهیلات ارزان قیمت صحا استفاده کنند.
این تسهیلات در دو قسط مساوی پرداخت شده و بازپرداخت آن طی١٠ قسط پیشبینی شده است.
برپایی سه پاویون خارجی در الکامپ 22
از سوی دیگر، نخستین بار در تاریخ نمایشگاه الکامپ سه کشور چین، کره جنوبی و تایوان در الکامپ پاویون برپا کرده اند و نزدیک به 50 شرکت خارجی در قالب این پاویون ها در الکامپ حضور دارند. البته گویا شرکت های نامدار زیادی برای حضور در الکامپ ابراز علاقه کرده بودند که پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات امریکا، از حضور در نمایشگاه انصراف دادند.
حضور 600 شرکت داخلی و خارجی
براساس اعلام سازمان نظام صنفی رایانهای 300 شرکت داخلی و خارجی و 300 استارتآپ در الکامپ 22 حضور دارند.
بحری در این باره گفت: 700 شرکت متقاضی حضور در الکامپ 22 بودند و ما به دلیل کمبود جا تنها توانستیم پذیرای 300 شرکت باشیم. این در حالی است که اگر تنها به دنبال فروش متراژ بودیم، نمایشگاه با تقاضای تنها 50 شرکت پر می شد.
در الکامپ 22 همچنین فضایی برای برپایی پاویون استانی نیز در نظر گرفته شده است. سخنگوی کمیته اجرایی نمایشگاه الکامپ گفت: در استان ها شرکت های خوبی فعال هستند که فراهم شدن بستر حضور آنها در یک نمایشگاه بین المللی می تواند به رشد فناوری اطلاعات در تمام کشور کمک کند؛ ازاین رو امسال بخشی را به معرفی شرکت های نوپای استان ها در نظر گرفتیم.
حضور قدرتمند دولت الکترونیکی
بخش دولتی نیز در این دوره از برپایی نمایشگاه الکامپ قصد دارد دستاوردهای سه سال گذشته خود را در حوزه دولت الکترونیکی به نمایش بگذارد. به همین دلیل فضای اختصاص یافته به این بخش نیز نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد افزایش یافته است.
درواقع نمایشگاه الکامپ امسال در 25 هزار متر مربع برگزار می شود که 3 هزار متر مربع آن به دولت الکترونیکی اختصاص دارد و در سالن دولت الکترونیکی عموم دستگاه های دولتی خدمات خود را در قالب 50 غرفه ارایه می دهند.
لازم به ذکر است که برای الکامپ 22 سرویس های متنوعی پیش بینی شده است؛ به طور مثال شرکت های تپ سی و اسنپ که در زمینه ارایه خدمات حمل و نقل به صورت آنلاین فعال هستند، به عنوان اسپانسر بخش استارتاپ ها حضور دارند. این شرکت ها همچنین جهت استفاده از تاکسی برای حضور در الکامپ، تخفیف های ویژه ای را در نظر گرفته اند.
همچنین اپلیکیشن نمایشگاه همراه ویژه نمایشگاه الکامپ برای دو سیستم عامل آندرویید و iOS آماده شده است و شرکت کنندگان با استفاده از آن می توانند از موقعیت شرکت های حاضر در نمایشگاه آگاه شوند.
ثبت نام الکترونیکی بازدیدکنندگان
یکی از ایراداتی که همواره به نمایشگاه وارد بوده، بحث بازدیدکنندگان غیر تخصصی است که برای الکامپ 22 سعی شده با رجیستر بازدیدکنندگان جلوی این مشکل تا حدی گرفته شود.
از این رو با تمهیدات لازم، ثبت نام برای حضور در نمایشگاه الکامپ22 به صورت الکترونیکی ممکن شده است.