با وجود رکود بازار فناوری اطلاعات
17 هزار متر غرفه الکامپ یک ساعته فروش رفت
کمتر از یک ماه تا آغاز نمایشگاه هجدهم الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی باقی مانده است. امسال این نمایشگاه تحت تاثیر آتش بس میان سازمان نظام صنفی رایانه ای و مجمع تشکل های فناوری اطلاعات به عنوان مجری نمایشگاه و البته فضای ویژه اقتصادی برگزار می شود. در حالی شرکت های فناوری اطلاعات به الکامپ می روند که این روزها واردات کالاهای رایانه ای ممنوع شده و فعالان این حوزه با چالش های زیادی مواجه هستند.هرچند به نظر می رسد تا آغاز برگزاری نمایشگاه گشایشی در مورد واردات کالاهای کامپیوتری روی دهد، اما در حال حاضر فعالان این حوزه با مشکلات فراوانی روبرو هستند و شرکت های بزرگ به تعدیل نیرو پرداخته اند. آیا نمایشگاه می تواند رونق را به بازار فناوری اطلاعات باز گرداند؟
جانمایی و ثبتنام قطعی هجدهمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی روز شنبه انجام شد.
فناوران- جانمایی و ثبتنام قطعی هجدهمین نمایشگاه الکامپ در حالی انجام میشد که در مرحله پیشثبتنامه نمایشگاه، بیش از ظرفیت الکامپ، یعنی 17 هزار متر، تقاضا وجود داشت. بنابراین پیشبینی میشد که با توجه به حجم بالای تقاضا، غرفههای نمایشگاه هجدهم به سرعت به فروش رود.
براساس اعلام ستاد اجرایی الکامپ، 17 هزار متر فضای اختصاص یافته به الکامپ طی یک ساعت به فروش رفت.
این استقبال از نمایشگاه الکامپ در سالهای گذشته نیز وجود داشته و به همین دلیل مجریان نمایشگاه همواره به دنبال ارتقای سطح نمایشگاه از B به A بودند تا از این طریق متراژی بیش از 20 هزار متر برای برگزاری نمایشگاه در اختیار بگیرند.
مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان مجریان امسال الکامپ موفق به جلب نظر سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران برای این افزایش رتبه شدند، اما نه تنها به متراژ نمایشگاه افزوده نشد که امسال تنها 17 هزار متر فضا در اختیار متقاضیان حوزه فناوری اطلاعات قرار گرفته است. از سوی دیگر دو نمایشگاه دیگر با عنوانهای ششمین نمایشگاه بینالمللی صنعت نان (Ibex 2012) و دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی رنگ، رزین، پوششهای صنعتی وکامپوزیت همزمان با نمایشگاه الکامپ برگزار میشود. برگزاری همزمان این سه نمایشگاه نه تنها امکانات در اختیار نمایشگاه درجه A الکامپ را کاهش میدهد که بیربطی موضوع و تا حدود زیادی مخاطبان این سه صنعت، اوج بیسلیقگی مدیران شرکت نمایشگاهها را نشان میدهد.
غرفههای ارزی با کدام نرخ
حضور شرکتهای فناوری اطلاعات در نمایشگاه هجدهم در حالی است که بزرگترین نگرانی شرکت کنندگان، مساله ارزی و ریالی است. شرکت سهامی نمایشگاهها در چند سال گذشته به طور میانگین حدود 40 درصد از غرفهها را ارزی تشخیص داده و متری 240 یورو از این بابت پول دریافت کرده است. حال معلوم نیست شرکت سهامی نمایشگاهها با کدام نرخ قرار است 240 یورو را از شرکت کنندگان دریافت کند.
یک سناریو این است که شرکت نمایشگاهها از شرکت کنندگان برخلاف سالهای گذشته که ریال دریافت میکرد، یورو دریافت کند. با توجه به کمبود ارز در کشور این مساله بعید به نظر میرسد. سناریو بعد دریافت نرخ ارز براساس نرخ بازار به مانند سالهای گذشته است. راه دیگر هم محاسبه براساس نرخ ارز مبادلاتی است که به تازگی به عنوان چهارمین نرخ ارز به اقتصاد کشور اضافه شده است.
البته مجریان نمایشگاه مدعیاند حمید صافدل رییس سازمان توسعه تجارت در حضور محمد نهاوندیان رییس اتاق ایران قول داده نرخ ارز غرفههای نمایشگاهی براساس نرخ مرجع اعلامی از سوی بانک مرکزی محاسبه شود. هرچند شرکت سهامی نمایشگاهها حاضر نیست در قبال این قول تعهد کتبی دهد.
اعتراض به در دسترس نبودن سایت ثبتنام
اما ثبتنام الکترونیکی در الکامپ با حاشیههایی نیز همراه بود. از یکسو برخی شرکتهای فناوری اطلاعات به در دسترس نبودن سایت ثبتنام معترض بودند و برخی دیگر نیز کلا از قافله جا ماندند و غرفه به آنها نرسید.
ستاد برگزاری نمایشگاه در مورد این موضوع توضیح داده است: «عدم دسترسی به نقشه سایت برای متقاضیان حضور در الکامپ 18 اعتراض آنها را در بر داشت.
برخی از شرکتهای متقاضی غرفه در الکامپ 18 به بحث عدم دسترسی نقشه سایت اعتراض داشتند.
بر اساس این گزارش، برخی از شرکتها اظهار داشتند که با توجه به اینکه نرمافزار FLASH PLAYER بر روی کامپیوتر آنها نصب بوده قابل دسترسی نبوده که بعد از بررسی مشخص شد این شرکتها در ابتدای آدرس URL سایت در مرورگر خود WWW را تایپ نکردهاند.»
مشکلات فنی متقاضیان برای ثبتنام الکترونیکی در نمایشگاه موضوع تازهای نیست. دو سال پیش هم که سازمان نظام صنفی رایانهای کشور برای نخستین بار ثبتنام را به صورت آنلاین انجام داد، با اعتراضاتی مشابه روبرو شده بود. در آن زمان شرکتها به اطلاعر سانی ضعیف در مورد امکانات فنی مورد نیاز برای ثبتنام معترض بودند.
گروهبندی سالنهای نمایشگاه اعلام شد
براساس اعلام ستاد برگزاری هجدهمین نمایشگاه الکامپ، محصولات مختلف امسال در سالنهای مشخص جانمایی خواهند شد.
بر اساس این گزارش گروه سختافزار، گروه لوازم و تجهیزات جانبی، گروه ماشینآلات اداری و گروهی با عنوان سایر موارد در سالنهای 38، 31A و 35، گروه شبکه و امنیت، گروه اینترنت و شبکههای اطلاعرسانی، گروه خدمات الکترونیکی و گروه تجارت الکترونیکی در سالنهای 40 و 41 قرار دارند.
سالن 38 A به دولت الکترونیکی اختصاص خواهد داشت، سرگرمی و بازیهای رایانهای به سالن 37 میرود و نرمافزاریها سه سالن 31 B، 44 یک و 44 دو را در اختیار خواهند داشت.
هرچند این تقسیمبندی کمی درهم و به هم ریخته به نظر میرسد، اما وفاداری به همینها هم میتواند گامی بزرگ برای رسیدن به یکی از خواستههای به نظر ساده چند سال گذشته الکامپ باشد.
گفتنی است هجدهمین نمایشگاه الکامپ 19 تا 22 آذر در محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی ایران برگزار میشود.