اعتراض تفتانی ها به مدیرعامل کنسرسیوم
انجمن ISPها مستندات تخلف زیرساخت را رو کرد
شنیده ها حاکی است با اعلام نام شرکت پارس تلکام به عنوان دومین برنده مزایده اوریجینیشن زیرساخت، اعضای تعاونی تفتان با برگزاری نشستی اضطراری خواستار استعفای حمید فروزنده، مدیرعامل این شرکت از ریاست تعاونی تفتان شده اند.
فناوران- پس از تشکیل دو تعاونی اوریجینیشن تلفا و تفتان از هر تعاونی دو نفر برای منافع اعضا مسوول مذاکره با زیرساخت شدند.از تعاونی تلفا، علیرضا علمی و محمد علی نیکسار و از تعاونی تفتان، محمودرضا خادمی و حمید فروزنده به عنوان نماینده از سوی اعضا انتخاب شدند.
در حالیکه نمایندگان دو تعاونی در حال رایزنی با شرکت زیرساخت برای مزایده اوریجینیشن بودند، به یکباره از سوی زیرساخت اعلام شد که مزایده اوریجینیشن نیز به همراه ترمینیشن برگزار شده و پنج شرکت که یکی از آنها شرکت مدیرعامل تعاونی تفتان است به عنوان برنده انتخاب شدهاند.
شنیدهها حاکی است، حمید فروزنده مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات پارس(پارس تلکام) دومین برنده مزایده اوریجینیشن، خود را برای شرکت در مزایده ترمینیشن آماده میکرد که در جریان مزایده اوریجینیشن قرار میگیرد و بدون اطلاع رسانی به اعضای تعاونی تفتان نه تنها اعتراضی به زیرساخت نمیکند بلکه فقط با در نظر گرفتن منافع شرکت خود در مزایده شرکت میکند.
این امر موجب اعتراض اعضای تعاونی تفتان شد تا جایی که با تشکیل جلسهای فوقالعاده به این عمل اعتراض کرده اند .اعضای تعاونی اوریجینیشن معتقدند،کد 050 که در اختیار مدیرعامل تعاونی تفتان قرار گرفته متعلق به تمام اعضاست و کار غیر اخلاقی وی باعث میشود شرکتهای voip دیگر متضرر شوند. به گفته آنها، بهتر بود وقتی فروزنده موضوع برگزاری مزایده اوریجینیشن را میفهمیدند تنها منافع شرکت خود را لحاظ نمیکردند با برگزاری نشستی اضطراری با تمام اعضای دو تعاونی، موضوع را اطلاع می دادند.
برگزاری جلسه و ارسال شکایت
پنجشنبه هفته گذشته به دعوت انجمن شرکت های اینترنتی از شرکت های دارای مجوز voip جلسه ای اضطراری در خصوص تخلف زیرساخت در برگزاری مزایده اوریجینیشن در اتاق بازرگانی تشکیل شد.
نتیجه جلسه این شد که شرکتها بلافاصله به دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور و شورای رقابت شکایت خود را ارسال کنند.جمشید پژویان، رییس شورای رقابت نیز به وایمکس نیوز گفته است با ارایه شکایت از سوی انجمن به شورای رقابت، این نهاد به صورت رسمی این موضوع را بررسی میکند.به گفته وی، نحوه برگزاری اینگونه مزایده از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت کاملا غیر قانونی بود و باید این مزایده لغو شود. پژویان گفت: برگزاری مزایده تنها برای انتخاب پیمانکاران ترمینیشن بود و نباید بدون اطلاع رسانی موضوع اوریجینیشن و ترانزیت به این مزایده اضافه میشد.
انتشار مستندات تخلف زیرساخت
انجمن شرکتهای اینترنتی ایران در بیانیهای بخشی از آنچه ادعا شده از مدارک تخلف کمیسیون معاملات زیرساخت است را منتشر کرد در این بیانیه چنین آمده است:مدیرعامل شرکت زیرساخت، طی مصاحبه مورخ 22 شهریور ماه سال که به صورت اختصاصی و در نبود اصحاب رسانه با روابط عمومی شرکت تحت مدیریت خودشان انجام دادند، با پرداختن به برخی موارد غیر مربوط به محورهای انتقاد مورد اشاره انجمن شرکت های اینترنتی ایران ضمن متهم کردن این انجمن صنفی به شانتاژ رسانهای، به طرح مسایل مهمی پرداختند که این انجمن برای پرهیز از هرگونه انحراف از موضوع اصلی به تفصیل و جزء به جزء در ایام آتی جداگانه به آن پاسخ خواهد داد و لذا در راستای شفاف سازی هر چه بیشتر، کاربران را مجددا به برخی مستندات تخلف محرز صورت گرفته در برگزاری مزایده شماره 3/90 کمیسیون معاملات شرکت ارتباطات زیرساخت جلب میکند:1)
مدیریتعامل شرکت زیرساخت با ارسال نامهای بدون شماره و تاریخ از طریق نمابر به شیوهای غیر معمول در آخرین ساعات اداری سه شنبه مورخ 8/6/90 یک روز پیش از عید سعید فطر، یک هفته پیش از اعلام برندگان مزایده و قریب دو ماه پس از پایان مهلت تحویل اسناد به جمع محدود شرکتهایی که اسناد مزایده را تحویل داده بودند ابلاغ میکند. مقدمه آغازین نامه مذکور( تصویر پیوست) عینا به شرح ذیل است:" پیرو جلسه مورخ 18/4/90 در ارتباط با بازگشایی پاکات الف و ب مزایده شماره 3/90 با موضوع تبادل ترافیک بینالملل به آگاهی میرساند شرکت ارتباطات زیرساخت در نظر دارد در مزایده مذکور ترافیک صادره بینالملل را نیز بر اساس شرایط ذیل واگذار کند" و در ادامه فهرستی از شرایط فنی لازم را در این رابطه متذکر میشود. لذا این انجمن، ادعای مدیرعامل شرکت زیرساخت مبنی بر اینکه موضوع "ترافیک صادره" از ابتدا در مستندات عرضه شده به مزایده گران وجود داشته است، را تکذیب میکند چه اینکه در این صورت هیچگاه نیازی به ارسال اصلاحیه مبنی بر "انضمام ترافیک صادره" با مضمون مورد اشاره وجود نداشت. رجوع به آرشیو جراید در رابطه با آگهی منتشر شده در این باره کذب بودن این ادعا را ثابت میکند.2) کمیسیون معاملات شرکت زیرساخت پس از بازگشایی پاکات مستندات فنی و بازرگانی ارایه شده توسط مزایده گران و با گذشت قریب دوماه از بررسی مستندات مذکور اقدام به تغییر ضرایب جدول امتیازات فنی و بازرگانی و ابلاغ آن به مزایده گران میکند. این امر نه تنها مطابق آییننامه معاملات آن شرکت تخلف محسوب میشود که از باب اینکه میتواند مصداق " کسب و بهرهبرداری غیرمجاز از اطلاعات تجاری، مالی، فنی ارایه شده توسط این شرکتها" و "سوءاستفاده از موقعیت سازمانی" برای "تغییر نتایج و انتفاع اشخاص ثالث" محسوب شود، مطابق ماده 45 فصل 9 قانون اجرای سياستهای كلي اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسي به دلیل اتخاذ رویه ضد رقابتی توسط شورای عالی رقابت قابل رسیدگی بوده و همانطور که در مفاد ماده 79 این قانون مورد تصریح قرار گرفته است، در صورت اثبات عمد و تقصیر فرد و یا افراد خاطی، به دلیل مجرمیت، قابل پیگرد کیفری نیز است.3) همچنین با عنایت به اینکه مدیریتعامل شرکت زیرساخت بهرغم توافقات صنفی و در یک تخلف آشکار و تغییر موضوع مزایده اعلام شده خود، قریب دو ماه پس از تحویل اسناد، بدون در نظر گرفتن اثرات ضد رقابتی ناشی از اعطای امتیازات انحصاری در حوزه فعالیت 100 شرکت فعال ارایهدهنده خدمات تلفن اینترنتی یکسویه (VoIPOrigination)، حق بسیاری از شرکتهای واجد شرایط را که امکان حضور در مزایده مذکور با شرایط جدید داشتند نیز تضییع کرده است. این امر علاوه بر تخلف از آیین نامه معاملات آن شرکت، ماهیتا از مصادیق ممنوعیتهای موضوع ماده 52 فصل 9 قانون اجرای سياستهای كلي اصل چهلوچهارم (44) قانون اساسي به شمار میرود که اعطای این نوع امتیازات انحصاری را به شیوهای که موجب تسلط تبعیضآمیز یک یا چند بنگاه در بازار یا اخلال در رقابت شود، ممنوع دانسته است.4) انجمن شرکتهای اینترنتی ایران، با توجه به موارد صدر الاشاره از شورای عالی رقابت و سازمان بازرسی کل کشور درخواست میکند تا نسبت به بررسی تخلف آشکار مدیریت عامل شرکت زیرساخت اقدام کرده و با توجه به امتناع مصرانهشان از اصلاح روند مزایده موضوع اعتراض این انجمن، دستور ابطال آن را صادر نماید.5) درحالیکه شرکت زیرساخت به موجب بند سوم ماده 8 اساسنامه خود موظف به تامین تمامی نیازهای زیرساخت ارتباطی متقاضیان مجاز اعم از بخشهای دولتی، خصوصی و تعاونی ارایهدهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات است. انجمن شرکتهای اینترنتی ایران مدت یک سال و اندی برای دستیابی به شرایطی منصفانه که متضمن حقوق مکتسبه شرکتهای مجاز ارایهدهنده خدمات تلفن اینترنتی (VoIPOrigination) و ضامن فضای سالم رقابت و تامین منافع مصرفکنندگان خدمات، تلاش کرد. لیکن به دلایلی که اکنون می بایست برای همگان آشکار شده باشد، تاکنون توفیقی در اصلاح شرایط به شدت یک طرفه و غیر منصفانه قراردادی که از سوی آن شرکت پیش روی صنف قرار گرفته بود نیافته است. اصرار بر تحمیل شرایط مالی سنگین و نامتعارف ، اصرار به تضمین ترافیک صادره با نسابی نامتعارف ( 10 برابر نساب مورد نظر در مزایده تخلف آمیز جاری) از سوی تعاونی و در عین حال تحمیل "مسوولیت تضامنی هر عضو نسبت به عملکرد بیش از 50 عضو دیگر تعاونی" و "ایجاد زمینه لغو مجوزهای قانونی شرکتهای فعال" و تبدیلشان به "پیمانکاران یک ساله شرکت زیرساخت" و اصرار بر گنجاندن "حق فسخ یک طرفه در همین قرارداد یکساله بنا بر مصلحت شرکت زیرساخت" بخشی از "شرایط"ی است که مدیرعامل شرکت زیرساخت به پذیرش آن توسط دو شرکت تعاونی مذکور اصرار دارند. تعاونی هایی متشکل از بیش از 50 شرکت عضو که به ابتکار صنف و برای رفع بهانههای ادعایی برای تعامل با مجموعه شرکتهای دارنده مجوز تشکیل شده است. آیا به راستی مدیریت شرکت ارتباطات زیرساخت، نزد وجدان خود میتواند اعطای حق حیات یکساله مشروط تضامنی قابل فسخ برمبنای مصلحت به یکصد شرکت فعال مجاز کشور را در کنار برگزاری مزایدهای تخلفآمیز به شیوهای که روایت شد، "استقبال" و "حمایت" خود از این صنف نام دهند؟ از خداوند میخواهیم که بخش خصوصی واقعی را از گزند این شیوه "استقبال" و "حمایت" که در پس ظاهری مغالطهآمیز، کمر به نابودی مردمیترین بخش صنعت ارتباطات کشور بسته است، مصون نگاه دارد.