fanavaran
آخرین اخبار
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 56039
تاریخ انتشار : 30 تیر 1393 11:22

سازمان تنظیم مقررات ، مقررات جدید وضع کرد

وسواس رگولاتور در تبلیغات اینترنتی و مخابراتی

این روزها سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهادی ناظر در بخش قانون گذاری و رقابت در حوزه ارتباطات رادیویی دامنه وظایف خود را گسترش داده است. بطوری که هر روز خبر و یا بهتر است بگویم وظیفه ای جدید برای این نهاد تعریف می شود.


فناوران- این بار این نهاد وارد عرصه تبلیغات شرکت های ارتباطی هم شده و قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن تمام شرکت های ارتباطی برای انجام تبلیغات خود باید از آن تبعیت کنند. البته مطابق معمول هدف از این قانون شفاف سازی و حمایت از مصرف کنندگان اعلام شده است. مصرف کنندگانی که این روزها در بخش های مختلف ارتباطی از قیمت سرویس های دریافتی گرفته تا کیفت آن ها مورد اجحاف قرار گرفته و در بروکراسی اداری شکایات این سازمان سردرگم هستند. مشترکانی که بارها و در درخواست های مکرر از این سازمان برای افشای نام شرکت های بی کیفیت ارتباطی راه به جایی نبرده و تا به امروز با آزمون و خطا سرویس دهندگان مناسب حوزه را شناسایی کرده اند.
باری به هر جهت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات و ایجاد فضای رقابتی سالم و شفاف در جلسه ای مصوبه ای در زمینه دستورالعمل نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی دارندگان پروانه ارایه خدمات و ارتباطی و فناوری اطلاعات تدوین کرده است.
در متن مصوبه 192 این کمیسیون که از آن با عنوان «دستورالعمل نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی دارندگان پروانه ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات» یاد شده آمده است: «کلیه دارندگان پروانه (ارایه کنندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات دارای پروانه فعالیت از سازمان) موظفند در درخواست های خود برای کلیه تبلیغات اعم از تبلیغات در بیلبوردها، رسانه های جمعی، تبلیغات اینترنتی و امثالهم، نام کامل شرکت مندرج در پروانه، شماره پروانه، مرجع صدور پروانه، موضوع پروانه، قلمرو فعالیت، شماره تلفن حداقل یکی از دفاتر مرکزی و پشتیبانی و نشانی پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی را به نهاد، سازمان و یا شرکت ارایه کننده تبلیغات ارایه کنند.همچنین براساس این مصوبه لازم است کلیه دارندگان پروانه از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات درصورت درخواست برای تبلیغات با نام تجاری، قبلا مراتب را به این سازمان اعلام کنند.
علاوه بر این دارندگان پروانه موظف شده اند در تبلیغات رادیویی و تلویزیونی خود، خلاصه موضوع پروانه و مرجع صدور آن را اعلام کنند.در ارتباط با تبلیغات مکتوب نیز اعم از تبلیغات در بیلبورد ها، جراید و اینترنت، اینگونه عنوان شده است که باید نام کامل شرکت مندرج در پروانه، شماره پروانه، مرجع صدور پروانه، قلمروی فعالیت، شماره تلفن حداقل یکی از دفاتر مرکزی و پشتیبانی و نشانی پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی با فونتی مناسب و کاملا شفاف و خوانا اعلام شود.
همچنین کلیه دارندگان پروانه از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات براساس این مصوبه موظف شده اند در تابلوهای شرکت و نمایندگی های مجاز نام کامل مندرج در پروانه، شماره پروانه، مرجع صدور پروانه و نشانی پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خود را درج کنند.
همچنین به موجب این مصوبه از شرکت ها خواسته شده است در سربرگ های خود نیز این اطلاعات را منتشر کنند.
براساس مصوبه 192 کلیه دارندگان پروانه ملزم به ایجاد پایگاه اطلاع رسانی شده و باید جهت درج نام کامل مندرج در پروانه، شماره پروانه، مرجع صدور پروانه، قلمروی فعالیت، شماره تلفن حداقل یکی از دفاتر مرکزی و پشتیبانی و همچنین اطلاعاتی از قبیل آدرس دفاتر مرکزی و شعب و نمایندگی ها و دفاتر فروش، نمونه قرار داد مشترکان تایید شده از سوی سازمان، توافق نامه سطح خدمات، نوع خدمات و تعرفه آنها و لینک سامانه 195 در پایگاه اطلاع رسانی خود اقدام کنند.علاوه بر این کلیه دارندگان پروانه مجاز به هیچ گونه فعالیت ضد رقابتی در تبلیغات خود نبوده و تخلف در اجرای مفاد این دستورالعمل به منزله عدم ایفای تعهدات پروانه ای خواهد بود.آنچه از مفاد این مصوبه بر می آید این است که از این پس بخش قابل توجهی در تبلیغات این شرکت های باید صرف ارایه اطلاعاتی شود که اساسا برای کاربر اهمیتی ندارد. از سوی دیگر در فضای تبلیغاتی گران قیمت کشور چه در تبلیغات چاپی و نوشتاری و چه در تبلیغات صوتی و تصویری تلویزیونی از این پس شرکت های حاضر در بخش خصوصی باید حجم بالاتری را خریداری کنند تا بتوانند تمام موارد درخواستی رگولاتوری را در تبلیغات خود بگنجانند. ای کاش حداقل رگولاتوری در رویه جدید خود از نمونه های همچون وزارت بهداشت و یا سازمان استاندارد تبعیت می کرد که به شکلی شفاف و روشن در این عرصه ورود کرده اند و انبوهی از اطلاعات از شرکت های دخیل در این زمینه نمی خواهند. ای کاش به جای این مصوبه رگولاتور صحت و سقم ادعاهای شرکت ها در تبلیغات خود را بررسی می کرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :