fanavaran
آخرین اخبار
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 196441
تاریخ انتشار : 7 آذر 1395 10:39

گزارش «فارس» از وضعیت ارتباطات در ایام اربعین

از وای فای تا تعمیر رایگان موبایل

وزارت ارتباطات تلاش های زیادی برای بهبود ارتباطات زائران اربعین انجام داد و حتی اخبار بهبود شبکه با سر و صدای زیادی از یک ماه قبل از آغاز راهپیمایی اعلام شد. همین اخبار متعدد، انتظارات را بالا برد و البته اختلالات به وجود آمده جنجال زیادی به پا کرد. فاطمه سامعی خبرنگار فارس که خود در راهپیمایی زائران اربعین حضور داشته، گزارش مستندی از وضعیت ارتباطات نوشته است که می خوانید.

 اینترنت عمومی رایگان، غنیمت پردردسر
مهم ترین اتفاق ارتباطات اربعین امسال اینترنت رایگان همراه اول بود. این اپراتور کیوسک هایی را در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا نصب کرده بود که اینترنت رایگان و امکان شارژ بی سیم باتری گوشی را داشت. 
این اپراتور دو نوع اینترنت به نام های Masarat-WiFiAval-Geust و Masarat-WiFiAval را داشت که اغلب زائران همراه اولی و غیر همراه اولی به آن متصل می شدند.
طبق اعلام قبلی همراه اول، کانکشن Masarat-WiFiAval-Geust برای تمامی زائران و کانکشن Masarat-WiFiAval سرویس پرسرعت تر مختص همراه اولی ها بود.
سرویس ویژه همراه اولی ها برای شناسایی مشترکان این اپراتور برای اتصال شناسه کاربری و کلمه عبور طلب می کرد که بنابر اطلاع رسانی اپراتور از قبل برای استفاده از این سرویس مشترکان همراه اول باید متناسب با نوع سیستم عامل گوشی تنظیماتی را روی گوشی انجام می دادند که اغلب از آن بی اطلاع بودند؛ بنابراین اغلب زائران از اینترنت عمومی همراه اول استفاده می کردند.شیوه اتصال به اینترنت عمومی همراه اول به صورت موردی و شانسی بود و قرارگرفتن در محدوده کیوسک به هیچ وجه به معنی برقراری ارتباط نبود. گاهی پس از تلاش بسیار اینترنت متصل نمی شد و گاهی هنگام عبور از محل کیوسک اینترنت وصل می شد.
در مسیر پیاده روی وقتی اطراف کیوسک های وای فای خلوت بود، معنی قطع اینترنت را داشت و نیاز به تست نبود.
اگرچه اپراتور دوم تلفن همراه روزانه 5 مگابایت اینترنت رایگان برای مشترکان خود در نظر گرفته بود اما مشترکان این اپراتور یا اطلاع درستی از آن نداشتند یا میزان اینترنت تخصیص داده شده جواب گوی نیازشان نبود و باز هم از اینترنت عمومی رایگان در مسیر استفاده می کردند.
براساس مشاهدات ما، ردپای چندانی از سیم کارت های رایتل در ایام اربعین حسینی در عراق نبود. این موضوع شاید به دلیل اعلام بسیار دیرهنگام تعرفه و طرح های رایتل برای این ایام بوده است. دلیل دیگر که شاید بتوان گفت این است که سیم کارت رایتل سال پیش توفیقی نسبت به دو اپراتور دیگر نداشته اند. 
اما درنهایت برای قضاوت درباره آمار زائران استفاده کننده از سیم کارت این اپراتور در این ایام، باید منتظر اعلام آمار رسمی بود.

 پیش بینی صحیح محل های شارژ باتری گوشی
از نکات مثبت در ایام اربعین امسال پیش بینی کیوسک هایی برای شارژ گوشی در موکب های بزرگ ایرانی بود. این کیوسک ها تقریبا کافی بود و مورد استقبال قرار می گرفت. 

 دستگاه بی کاربردی به نام مالتی مدیا فرهنگی مذهبی
امسال در راستای اقدامات فرهنگی به تعداد کافی دستگاه های مالتی مدیا برای پخش محتوای فرهنگی و مذهبی در نظر گرفته شده بود که حتی در حد کنجکاوی نیز نتوانستند مخاطبی را جذب کنند و در شلوغی و سرمای ایام اربعین به جز دو پورت خروجی برای شارژ گوشی، هیچ استفاده دیگری از آنها نمی شد. 

 تلفن عمومی رایگان، امکان خوب اما محدود
یکی از اقدامات خوب در ارتباطات اربعین امسال، پیش بینی باجه های تلفن برای تماس رایگان بین المللی بود. با این باجه ها زائران می توانستند بدون نیاز به کارت تلفن و بدون هزینه و اگر شلوغی خط اجازه می داد، بدون محدودیت زمانی با مقصد موردنظر در ایران یا عراق مکالمه کنند.
اگرچه هنگام تست این باجه ها برقراری تماس ممکن نبود و پیغام اشغالی خط شنیده می شد، اما نتیجه پرس وجو از زائرانی که ساعات بیشتری در آنجا حضور داشتند و به دفعات بیشتر به این باجه ها برخورد کرده بودند، این بود که در بازه های زمانی خلوت امکان برقراری تماس وجود داشته است. 
این شرایط در حالی است که پیش از اعزام زائران ایرانی به اربعین، وزیر ارتباطات با بیان افزایش ظرفیت ارتباط ایران و عراق از مسیر مهران از 64 لینک E1 (هر E1 معادل 64 کانال تلفنی) به 128 لینک E1 گفت: 2 سال پیش ارتباطات بین ایران و عراق در اروپا مبادله می شد که سال پیش با ایجاد ارتباط مستقیم این مسیر کوتاه شد.
همچنین در برخی از موکب های بزرگ ایرانی نیز دستگاه های تلفن عمومی نصب شده اما راه اندازی نشده بود. این تلفن ها توسط مخابرات منطقه تهران و البرز پیش بینی شده بود.

 تلفن مجانی عراقی
اگرچه امکان مخابرات منطقه تهران و البرز جالب به نظر می رسید اما جالب تر زمانی بود که در مسیر پیاده روی نجف به کربلا شعبه هایی برای همین امکان با متولی گری عراقی ها نیز وجود داشت. 
در این شعبه ها نیز تماس با هر مقصدی رایگان بود. البته هنگام تست این امکان به خبرنگار فارس گفته شد که تلفن ها نیم ساعت دیگر وصل می شود و بنابراین امکان تست کارکرد تلفن ها فراهم نشد.

 اینترنت پرسرعت ثابت
در برخی موکب های بزرگ ایرانی غرفه ای برای اینترنت پرسرعت ثابت در نظر گرفته شده بود که سرویس باثبات تری را به مشترکان ارایه می داد. زمانی که دسترسی به اینترنت عمومی رایگان امکان پذیر نبود، افراد به صورت نوبتی از این سرویس استفاده می کردند؛ برای مثال وضعیت بلیت هواپیما را بررسی می کردند.

 فکر بکر غرفه تعمیرات موبایل 
یکی دیگر از پیش بینی های ایرانی برای ارتباطات زائران کربلای معلی در ایام اربعین غرفه تعمیرات موبایل در برخی موکب های بزرگ بود.
 با توجه به ضروری بودن گوشی تلفن همراه در این ایام در این غرفه در مواجه با ایرادات نرم افزاری و سخت افزاری و سوالات موبایلی به زائران کمک می شد.
اگرچه خدمت دهندگان در این غرفه میانبرهایی را برای پاسخ گویی به مراجعان به کار گرفته بودند؛ اما سرشان حسابی شلوغ بود.
در مجموع بخش زیادی از ارتباطات صوتی زائران ایرانی در عراق در شبکه اپراتورهای عراقی است. تقریبا بسیاری از زائرانی که به صورت گروهی یا خانوادگی در این مراسم حضور پیدا می کنند، برای ارتباطات داخل عراق سیم کارت عراقی تهیه می کردند که البته به صرفه تر از رومینگ سیم کارت های ایرانی است.
زائرانی هم بودند با سن های مختلف از برخی شهرستان ها که هیچ امکانی نداشتند و برای اطلاع رسانی به هم از روش های اولیه ارتباطات استفاده می کردند.
در بخش رومینگ سیم کارت های ایرانی تمایز قابل توجهی بین سیم کارت های اپراتورهای ایرانی نیست و در مواقع شلوغی نه تنها سیم کارت های روم شده ایرانی بلکه سیم کارت های عراقی نیز به ندرت قابل استفاده هستند. اما وضعیت سیم کارت های عراقی بهتر است. زائران در طول این سال ها مدیریت ارتباطات یاد گرفته اند و می دانند که باید تماس ها و قرارهای شان را در ساعت های خلوت تر از روز و خارج از محدوده عمودهای رند و موکب های معروف پرازدحام برقرار کنند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :