10 سوال اصلی که باید از ارایه کننده تجهیزات WIMAX پرسید
به نظر می رسد انتخاب فروشنده تجهیزات رادیویی در ابتدا با تعیین طرح تجاری (business plan) یک کریر (carrier) مشخص می شود که در آن نخست نیازمندی های یک کریر و همچنین نوع مشتریان آن بر حسب اینکه خانگی یا تجاری هستند مشخص می گردد و سپس خود را با تجهیزات رادیویی موجود در بازار هماهنگ و متناسب می کند.
کَریِرها ممکن است به بیش از یک تکنولوژی برای همه نیازهایشان احتیاج پیدا کنند. در این صورت آیا یک فروشنده واحد میتواند تمامی این نیازها را برآورده کند یا اینکه کریرها باید از روش چند فروشندهای (multi-vendor) پیروی کنند؟ جواب این سوال برای شرکتهای مختلف میتواند متفاوت باشد و بستگی به نیازهای آنها دارد. اما با همه اینها چگونگی برخورد شما با فروشندگان و سوالاتی که از آنها میکنید میتواند در توان و قابلیت شرکت شما به عنوان یک کریر بدون سیم (wireless) بسیار مهم و حیاتی باشد.
در اینجا 10 سوال کلیدی که باید قبل از تصمیمگیری نهایی از فروشندههای تجهیرات پرسید آورده شده است:
1- شما از چه فرکانسها و استانداردهایی پشتیبانی میکنید؟ و مدلهای شما برای ارایه سرویس برای چه دسته از مشتریانی طراحی شده است؟
2- آیا ارتقاهای جدید شما درخصوص تکنولوژی, با تکنولوژی فعلی سازگار (compatible) خواهد بود؟ و ما چگونه میتوانیم از سرمایهگذاری خود به طور مناسب حفاظت کنیم؟
3- نقشه راه شما (roadmap) در مورد محصولاتتان در پنج سال آینده چگونه خواهد بود؟ قادر به ارایه چه مقدار پهنای باند نقطه –به چند- نقطه (P2MP) خواهید بود؟
4- اندازهگیریهای متریک عملکرد محصولات شما چگونه به تایید رسیده است؟ آیا تست شدهاند؟ یا براساس استقرار واقعی هستند؟ و آیا ما میتوانیم با مشتریان شما در این باره صحبت کنیم؟
5- وسعت و محدوده زمانی محصولات شما چگونه است؟ چه مدتی است که در این زمینه فعالیت میکنید؟ چه تعداد مشتری در سراسر دنیا دارید و کجاها هستند؟
6- زمان لازم برای ارسال تجهیزات (Shipment) چه مدت خواهد بود و آیا ارسال محمولهها را ضمانت میکنید؟ و در هر بار ارسال چه حجمی از تجهیزات را میتوانیم دریافت کنیم؟
7- آیا شما توانایی و تجربه ارایه راهحل به نوع کریر ما را دارید؟مشتریان عمده شما که از نظر اندازه و نوع فعالیت شبیه ما هستند کدامها هستند؟
8- رقیبان عمده شما چه کسانی هستند و چرا؟ نقطه قوت و ضعف شما در برابر آنها شامل چه مواردی است؟
9- آیا قادر به ارایه سرویسهای حرفهای و یا یکپارچهسازی هستید و یا در این موارد شرکایی دارید که بتوانند چنین کارهایی را انجام دهند؟
10- گارانتی شما به چه شکلی است؟ و آیا دارای پشتیبانی فنی هستید که در مواقع وجود مشکلات فنی بتوانند ما را پشتیبانی کنند؟ بزرگترین مشکل و نقص محصولات رادیویی شما چیست؟