بررسی نظرسنجی فناوران در مورد اپراتورهای موبایل
"همراه اول" برند مورد اعتماد تلفن همراه
طی دو هفته گذشته روزنامه فناوران اطلاعات برای اطلاع از نگاه کاربران به وضعیت اپراتورهای تلفن همراه نظرسنجی هایی انجام داد که نتایج درخور توجهی داشت.
در این نظرسنجی که خوانندگان روزنامه، کاربران و کارشناسان فناوری اطلاعات و مدیران و تصمیم گیران کشور حضور داشتند، شرکت کنندگان نظرسنجی، به سوالی مبنی بر اعتماد به اپراتورها، عمدتا "همراه اول" را به عنوان شرکت مورد اعتماد خود در دریافت خدمات تلفن همراه اعلام کردند.
همراه اول، معتمد اول
از میان نظرسنجی شوندگان، 52/80 درصد اعلام کردند که همراه اول را به عنوان اپراتور مورد اعتماد خود معرفی کردند. شاید قدمت، ثبات کاری، حجم پوشش و برندسازی خوبی که برای سیم کارت های همراه اول انجام شده، از عوامل این اعتماد باشد. از سوی دیگر 18درصد از کاربران ایرانسل را شرکت مورد اعتماد خود دانستهاند. کمتر بودن تعداد کاربران سیم کارت های این اپراتور، نفوذ بیشتر آن در میان جوانان و نوجوانان و کمتر بودن سطح پوشش به همراه حضور کم رنگ مدیران این اپراتور در میان رسانه ها میتواند در اعلام این میزان اعتماد موثر باشد.
در این میان سهم کم تالیا در جلب اعتماد کاربران هم جالب و هم قابل پیشبینی است و نشان میدهد که در طول سال های گذشته با این برند در بازار تلفن همراه رفتار مناسبی نشده و مدیران تالیا و شاید مسوولانی که درباره آن تصمیم گیری کردهاند، عملا این فرصت را از دست دادهاند. از میان نظرسنجی شوندگان تنها 45/1 درصد تالیا را به عنوان اپراتور مورد اعتماد خود مطرح کردهاند.
کیفیت مکالمات، پیروزی دیگر همراه اول
سوال دیگر نظرسنجی فناوران در مورد کیفیت مکالمات اپراتورها بود. در این نظر سنجی نیز همراه اول رتبه نخست را کسب کرد. از میان نظرسنجی شوندگان بیش از 73درصد کیفیت مکالمات همراه اول را بهتر دانستهاند. این درصد در مورد ایرانسل48/24 و در مورد تالیا درصد نازل 10/2 بوده است.
در مورد تالیا، توسعه کمرنگ شبکه این اپراتور و آنتن ندادن آن در بسیاری از شهرها و مناطق کشور میتواند عامل کسب سهم 2درصدی در کیفیت مکالمات باشد. از سوی دیگر افت 7 درصدی همراه اول نسبت به نظرسنجی میزان اعتماد، نشان میدهد که سطح مطالبه کاربران از برند مورد اعتمادشان در زمینه کیفیت مکالمات تلفن همراه بیش از این است. ایرانسل نیز در این زمینه 6 درصد بیشتر سهم گرفته است، اما همچنان با فاصله نزدیک به 50 درصدی با همراه اول راه درازی برای جلب اطمینان کامل کاربران، به ویژه در سطوح کارشناسی دارد.
خدمات، برگ برند اپراتور دوم
درست است که کاربران تلفن همراه به همراه اول اعتماد بیشتری دارند و ضمنا این اپراتور به عقیده همین کاربران کیفیت مکالمات بهتری دارد، اما اپراتور دوم در زمین بازی اپراتورها همچنان یک برگ برنده در دست دارد و آن تنوع خدمات ارزش افزوده است.
شرکتکنندگان درنظرسنجی فناوران در پاسخ به این سوال که "کدام اپراتور خدمات بهتری به مشترکان ارایه می کند" آرای جالبی ثبت کردهاند. از این میان بیش از 50 درصد ایرانسل را ارایه دهنده بهترین خدمات دانستهاند و همراه اول با 4/2 درصد فاصله در رده دوم قرار گرفته است. وضعیت تالیا در این سوال هم خوب نیست و تنها 6/1 درصد کاربران از خدمات این اپراتور در رقابت با دو اپراتور دیگر راضی بودهاند.در مورد ایرانسل به نظر میرسد سرعت در توسعه و ارایه خدماتی مثل سرویس ویترین عامل این برتری بوده است. از سوی دیگر همراه اول هم نا امید نیست و در صورت راه افتادن سرویس کیف پول الکترونیکی جیرینگ میتواند به صدر جدول نزدیکتر شود. شاید سابقه مدیریت دولتی این اپراتور در طول سالهای متمادی زمینه افت سرعت در ارایه خدمات را موجب شده باشد و باید دید که آیا خصوصی شدن همراه اول، در ماه های آینده چه اثری بر درصدهای این نظرسنجی ها خواهد داشت.
در این نظرسنجی که خوانندگان روزنامه، کاربران و کارشناسان فناوری اطلاعات و مدیران و تصمیم گیران کشور حضور داشتند، شرکت کنندگان نظرسنجی، به سوالی مبنی بر اعتماد به اپراتورها، عمدتا "همراه اول" را به عنوان شرکت مورد اعتماد خود در دریافت خدمات تلفن همراه اعلام کردند.
همراه اول، معتمد اول
از میان نظرسنجی شوندگان، 52/80 درصد اعلام کردند که همراه اول را به عنوان اپراتور مورد اعتماد خود معرفی کردند. شاید قدمت، ثبات کاری، حجم پوشش و برندسازی خوبی که برای سیم کارت های همراه اول انجام شده، از عوامل این اعتماد باشد. از سوی دیگر 18درصد از کاربران ایرانسل را شرکت مورد اعتماد خود دانستهاند. کمتر بودن تعداد کاربران سیم کارت های این اپراتور، نفوذ بیشتر آن در میان جوانان و نوجوانان و کمتر بودن سطح پوشش به همراه حضور کم رنگ مدیران این اپراتور در میان رسانه ها میتواند در اعلام این میزان اعتماد موثر باشد.
در این میان سهم کم تالیا در جلب اعتماد کاربران هم جالب و هم قابل پیشبینی است و نشان میدهد که در طول سال های گذشته با این برند در بازار تلفن همراه رفتار مناسبی نشده و مدیران تالیا و شاید مسوولانی که درباره آن تصمیم گیری کردهاند، عملا این فرصت را از دست دادهاند. از میان نظرسنجی شوندگان تنها 45/1 درصد تالیا را به عنوان اپراتور مورد اعتماد خود مطرح کردهاند.
کیفیت مکالمات، پیروزی دیگر همراه اول
سوال دیگر نظرسنجی فناوران در مورد کیفیت مکالمات اپراتورها بود. در این نظر سنجی نیز همراه اول رتبه نخست را کسب کرد. از میان نظرسنجی شوندگان بیش از 73درصد کیفیت مکالمات همراه اول را بهتر دانستهاند. این درصد در مورد ایرانسل48/24 و در مورد تالیا درصد نازل 10/2 بوده است.
در مورد تالیا، توسعه کمرنگ شبکه این اپراتور و آنتن ندادن آن در بسیاری از شهرها و مناطق کشور میتواند عامل کسب سهم 2درصدی در کیفیت مکالمات باشد. از سوی دیگر افت 7 درصدی همراه اول نسبت به نظرسنجی میزان اعتماد، نشان میدهد که سطح مطالبه کاربران از برند مورد اعتمادشان در زمینه کیفیت مکالمات تلفن همراه بیش از این است. ایرانسل نیز در این زمینه 6 درصد بیشتر سهم گرفته است، اما همچنان با فاصله نزدیک به 50 درصدی با همراه اول راه درازی برای جلب اطمینان کامل کاربران، به ویژه در سطوح کارشناسی دارد.
خدمات، برگ برند اپراتور دوم
درست است که کاربران تلفن همراه به همراه اول اعتماد بیشتری دارند و ضمنا این اپراتور به عقیده همین کاربران کیفیت مکالمات بهتری دارد، اما اپراتور دوم در زمین بازی اپراتورها همچنان یک برگ برنده در دست دارد و آن تنوع خدمات ارزش افزوده است.
شرکتکنندگان درنظرسنجی فناوران در پاسخ به این سوال که "کدام اپراتور خدمات بهتری به مشترکان ارایه می کند" آرای جالبی ثبت کردهاند. از این میان بیش از 50 درصد ایرانسل را ارایه دهنده بهترین خدمات دانستهاند و همراه اول با 4/2 درصد فاصله در رده دوم قرار گرفته است. وضعیت تالیا در این سوال هم خوب نیست و تنها 6/1 درصد کاربران از خدمات این اپراتور در رقابت با دو اپراتور دیگر راضی بودهاند.در مورد ایرانسل به نظر میرسد سرعت در توسعه و ارایه خدماتی مثل سرویس ویترین عامل این برتری بوده است. از سوی دیگر همراه اول هم نا امید نیست و در صورت راه افتادن سرویس کیف پول الکترونیکی جیرینگ میتواند به صدر جدول نزدیکتر شود. شاید سابقه مدیریت دولتی این اپراتور در طول سالهای متمادی زمینه افت سرعت در ارایه خدمات را موجب شده باشد و باید دید که آیا خصوصی شدن همراه اول، در ماه های آینده چه اثری بر درصدهای این نظرسنجی ها خواهد داشت.