fanavaran
آخرین اخبار
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 7327

با حضور رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور و رییس سازمان فناوری اطلاعات:

تفاهم نامه شبكه ملی مهارت مبادله شد

تفاهم نامه شبكه ملی مهارت بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان آموش فنی و حرفه ای كشور مبادله شد.

فناوران- معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در این مراسم طی سخنانی گفت: هدف از مبادله تفاهم‌نامه ایجاد شبكه ملی مهارت، توسعه آموزش‌های مجازی و غیر حضوری در كشوراست.  كورش پرند  افزود: با ایجاد شبكه ملی مهارت، سه مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور، دانشگاه جامع علمی‌-كاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای به یكدیگر متصل می‌شوند.وی با بیان اینكه در مرحله بعدی، شبكه ملی مهارت به شبكه مدارس كشور متصل خواهد شد، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور 700 مركز ثابت آموزش فنی و حرفه‌ای و 18 هزار آموزشگاه آزاد را تحت نظارت دارد. دانشگاه جامع علمی‌-كاربردی نیز 880 مركز در سراسر كشور دارد كه 450 هزار دانشجو در این مراكز مشغول تحصیل هستند. وی تعداد مراكز دانشگاه فنی و حرفه‌ای را 150 مركز عنوان كرد و گفت: با ایجاد شبكه ملی مهارت تمام مراكز این سه مجموعه به یكدیگر وصل می‌شوند. معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: ایران متولی آموزش‌های مجازی جهان اسلام است و هم اكنون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حال تهیه و تولید محتوا برای آموزش غیر حضوری برای كشورهای جهان اسلام است. پرند،ایجاد شبكه ملی مهارت را شامل چهار مرحله دانست و گفت: در مرحله اول تمام نقاط و مراكز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور به یكدیگر متصل می‌شوند، مرحله دوم مختص اتصال مراكز دانشگاه جامع علمی‌و كاربردی است، در مرحله سوم نیز اتصال مراكز دانشگاه فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود و در مرحله چهارم شاهد اتصال آموزش و پرورش به این شبكه خواهیم بود. رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور، گفت: از دو سال پیش تیمی‌ در این سازمان و دانشگاه جامع علمی-‌كاربردی به تدوین نظام جامع مهارت و فناوری پرداخت. وی افزود: اتفاقات خوبی پس از تدوین نظام جامع مهارت و فناوری افتاده است كه یكی از آنها پذیرش دانشجو در مقاطع كارشناسی ارشد در دانشگاه جامع علمی‌-كاربردی است. پرند با تاكید بر ضرورت رواج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در كشور گفت: توسعه منابع انسانی در گرو مدرك دانشگاهی نیست و مهم‌ترین عامل تجربه كاری و داشتن مهارت است.
مراكز دولتی وخصوصی آموزش فنی و حرفه‌ای كشوربه یكدیگر متصل می‌شوند
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با ایجاد شبكه ملی مهارت، تمام مراكز دولتی و خصوصی كه مشغول ارایه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در كشور هستند درفضای مجازی به یكدیگر متصل می‌شوند.  علی حكیم جوادی در ادامه این مراسم  هدف از مبادله تفاهم‌نامه ایجاد شبكه ملی مهارت را ارایه آموزش فنی و حرفه‌ای در فضای مجازی و به شكل الكترونیكی عنوان كرد.  وی افزود: با اجرای شبكه ملی مهارت، تمام مراكز ثابت و آموزش‌های آزاد تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور شامل 33 مركز اصلی ستادی و 700 مركز آموزش دولتی و 18 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد به یكدیگر متصل خواهند شد. وی افزود: با اتصال این نقاط و مراكز به یكدیگر و به شبكه ملی اطلاعات، علاوه بر به اشتراك گذاشته شدن اطلاعات این مراكز، شاهد صرفه جویی قابل توجهی در هزینه و وقت كارگزاران و كاربران آموزشی خواهیم بود.
 هزینه مرحله اول ایجاد شبكه ملی مهارت پنج میلیارد تومان پیش بینی شده است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد برنامه زمان بندی ایجاد شبكه ملی مهارت گفت: تا پایان سال 1391 شاهد اتصال نقطه ستادی و ادارات كل در استان‌ها خواهیم بود.  حكیم جوادی ادامه داد: سازمان فناوری اطلاعات ایران نقش حامی‌مالی شبكه ملی مهارت كشور را نیز ایفا می‌كند و هزینه اجرای مرحله اول این شبكه پنج میلیارد تومان پیش بینی شده است.  رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه كشور، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه فناوری اطلاعات دیده شده است كه از این ظرفیت‌ها باید در راستای توسعه كشور استفاده كنیم. وی با اشاره به اینكه شبكه‌های الكترونیكی زیادی در كشور در حال شكل‌گیری است، گفت: این شبكه‌ها مانند شبكه امور مالیاتی و گمركی، شبكه اتصال مدارس و غیره، اجزای شبكه ملی اطلاعات هستند. حكیم جوادی گفت: علاوه بر اهدافی كه در برنامه پنجم توسعه برای حوزه فناوری اطلاعات پیش بینی شده است، شاهد تدوین شاخص‌های 14 گانه از سوی دولت و توسط كارگروه مدیریت فاوا برای این حوزه هستیم.
 30 درصد آموزش‌های كشور باید به صورت الكترونیكی در آید
وی ارایه 30 درصد آموزش‌های كشور به صورت الكترونیكی را از شاخص‌های 14 گانه دولت در زمینه فناوری اطلاعات عنوان كرد و افزود: تبدیل آموزشی‌های رسمی ‌(آموزش‌های آكادمیك) و آموزش‌های مدارس به آموزش‌های مجازی و الكترونیكی راحت‌تر از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای (به آموزش الكترونیكی) است. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نقش سازنده رسانه‌ها در پیشرفت كشور گفت: بخش عمده توسعه فناوری اطلاعات را مرهون رسانه‌ها هستیم. گفتنی است، این تفاهم‌نامه در راستای اجرای سیاست‌های دولت دهم به عنوان اولین دولت الكترونیكی و به منظور توسعه خدمات الكترونیكی در كشور و برای نیل به اهداف برنامه پنجم توسعه مبنی بر التزام تمام دستگاه‌های اجرایی در اتصال به شبكه ملی اطلاعات منعقد شد. محورهای همكاری این تفاهم‌نامه شامل تدوین طرح و معماری ایجاد شبكه ملی مهارت مبتنی بر زیرساخت‌های شبكه ملی اطلاعات در كشور، اتصال تمام نقاط تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور به شبكه ملی اطلاعات شامل اتصال 33 مركز اصلی ستادی و ادارات كل در استان‌ها، حدود 700 مركز آموزش دولتی و نیز یكهزار و 800 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد است. در این تفاهم‌نامه سازمان فناوری اطلاعات ایران متعهد به حمایت مالی و علمی‌ از ارتقای مركز داده موجود و طراحی و ایجاد مركز داده پشتیبان برای شبكه ملی مهارت شده و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور نیز متعهد به تامین حداقل امكانات فنی رایانه‌ای و تخصیص فضای مناسب به منظور توسعه مركز داده شده است.
همچنین  كه به منظور سهولت اجرای كار و نظارت مشترك و تعیین نقاط اجرای پروژه برای رسیدن به اهداف تفاهم‌نامه، كار گروه مشترك دو سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور تشكیل می‌شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :