fanavaran
آخرین اخبار
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 68695

تحقق وعده رییس جمهور

ممیزی نرم افزارهای کاربردی خارجی به ناشران دیجیتال واگذار شد

براساس نتایج جلسه ای که با حضور رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و برخی از ناشران دیجیتال برگزار شد، نظارت بر محتوای نرم افزارهای کاربردی خارجی با مشارکت ناشران دیجیتال صورت می گیرد.

فناوران- وعده حسن روحانی رییس جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر واگذاری ممیزی به ناشران که بیشتر در مورد کتاب مطرح شده بود، با واگذاری ممیزی نرم افزارهای کاربردی خارجی به ناشران دیجیتال، آغاز شد.
هرچند واگذاری ممیزی کتاب به ناشران هنوز عملیاتی نشده و وزارت فرهنگ دیروز اعلام کرد قرار بر این است که ناشران معتبر کارگروه هایی معرفی کنند که این کارگروه ها پس از تایید هیات نظارت بر نشر کار تفویض ممیزی را بر عهده بگیرند اما مرکز رسانه های دیجیتال در واگذاری ممیزی به ناشران دیجیتال، با توجه به حساسیت های کمتر موفق بوده است.
سیدمرتضی موسویان، رییس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حلسه با ناشران دیجیتال گفت: هم اکنون تغییر پارادایم ها و سرعت تغییر، این ضرورت را تحمیل می کند که با سرعت هرچه تمام تر تعامل با ناشران دیجیتال را بیش از گذشته انجام دهیم.
وی با بیان اینکه دنیای نشر دیجیتال تنها با انتقال هایی که توسط ناشران صورت می گیرد معنا پیدا می کند، افزود: هم اکنون تولید کارهای فاخر به نازل ترین سطح  رسیده و ثبت کارهای فاخر نسبت به گذشته به دلیل مواردی همچون نبود اعتبار جهت حمایت از تولید، بحث بودجه و نقدینگی بسیار کاهش یافته است. رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه بررسی و صدور مجوز انتشار بر عهده موسسات دیجیتال طبق قوانین و ضوابط مرکز رسانه های دیجیتال صورت می گیرد، افزود: هم اکنون این مرکز با به کارگیری از بهترین مشاوران و متخصصان توانسته برنامه ای را در پیش گیرد که بر اساس آن بررسی و نظارت بر نرم افزارهای کاربردی به عهده موسسات  فرهنگی دیجیتال باشد.
وی با بیان اینکه در طرح «نظارت پس از نشر» نرم افزارهای کاربردی، نظارت بر محتوا به صورت کامل بر عهده ناشران دیجیتال است، افزود: این امر تصمیمی هوشمندانه است که هم اکنون در تمامی دنیا  درحال انجام است.
موسویان با بیان اینکه اجرای ممیزی توسط ناشران دیجیتال، این فعالیت ها را به رقابتی سالم تبدیل می کند افزود: بر همین اساس تعهدات لازم  از موسسات گرفته می شود تا این کار به درستی انجام شود چرا که زمان حضور در بازار برای نرم افزارهای کاربردی موسسات بسیار ضروری است.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال  یکی از وظایف مرکز را بازارسنجی  مناسب دانست و افزود: این مرکز با بازار سنجی درست و اشراف کامل به آن می تواند در صورت عدم نیاز، از ورود موسسات جدید به این عرصه 
جلوگیری کند.
وی افزود: بر اساس سیاست مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال پیشنهاد می شود تا هر چند ماه یک بار جلساتی با محوریت گزارش عملکرد و تعاملی نزدیک با ناشران دیجیتال برگزار شود تا با کمک همدیگر به شناخت دقیقی از بازار دست پیدا کنیم.
در ادامه این جلسه، خداوردی لو سرپرست گروه نشر دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به اینکه برای اجرای نظارت پس از نشر در نرم افزارهای کاربردی منع قانونی برای انجام این کار وجود ندارد، افزود:  هم اکنون حوزه نظارت بر محتوا بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اجرای آن را مرکز رسانه های دیجیتال برعهده دارد.
وی افزود: در شیوه جدید نظارت بر نرم افزارهای کاربردی خارجی یک نماینده به عنوان مدیر محتوایی جهت گذراندن دوره آموزشی ودریافت گواهی نامه های لازم و خود نظارتی توسط موسسات معرفی می شود و در جلسات آموزشی این مرکز حضور می یابد.
وی با بیلت اینکه اجرای این طرح منجر به کاهش هزینه ها می شود، افزود: با توجه به اینکه تولیدکنندگان در تولید محصولات خود اشراف کامل دارند، از این رو با دانستن ضوابط کامل مرکز می توانند در مرحله ابتدایی تمامی موارد را در نظر بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه امیدواریم با مشارکت ناشران دیجیتال تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم، افزود: فرصت ها شامل حضور موثر و به موقع محصولات در بازار است چرا که با به کارگیری شیوه نظارت پس از انتشار می توان از فعالیت موسسات زیرزمینی که برخی از محصولات را اینترنتی روانه بازار
می کنند، جلوگیری کرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :