الکامپ دیگر نمایشگاه بین المللی نیست
همین که متولی صنعت نمایشگاهی ما بعد از سال ها –به استناد مصاحبه مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی با خبرگزاری موج- نمونه های جهانی را بررسی کرده و دریافته است که این صنعت نیاز به نقشه راه و استاندارد دارد، جای خوشحالی است؛ امیدوارمان می کند که در سال های آینده (نمی دانیم این نقشه راه کی تدوین می شود، کی به اجرا در می آید و افق اهدافش چند ساله است) حداقل کیفیت سالن ها، مخاطبان و مولفه های فیزیکی و نرم افزاری دیگر بهبود یابد.
ایمان بیک
اما در همین مصاحبه آقای اکبرپور، یکی از استانداردهای مطرح برای اطلاق عنوان بینالمللی به نمایشگاهها داشتن حداقل 10 درصد مشارکت کننده و 15 درصد بازدیدکننده خارجی عنوان شده است. فارغ از اینکه در سند مورد نظر نحوه جمعآوری آمارهای نمایشگاهی هم پیشبینی شده است یا نه، امیدواریم این کف استاندارد در مورد همه نمایشگاههای داخلی اعمال شود و عوامل دیگر باعث نشود که در میزان مشارکت کننده یا بازدیدکننده "تخفیف" بدهند. همچنین امیدواریم "مشارکت کننده" و "بازدید کننده" خارجی هم ذیل عنوان تعاریف در سند توسعه صنعت نمایشگاهی به طور دقیق و قابل احصا تعریف شود تا پس از اجرای احتمالی سند، "مصلحت" نمایش ارتباط گسترده با جهان، دستاویز آمارسازی از سهم خارجی در نمایشگاههای داخلیمان نباشد. این تعریف، حتی اگر غیر دقیق اعمال و بررسی شود، قطعا نتیجهای جز حذف عنوان بینالمللی از بیشتر نمایشگاههای داخلی، به ویژه دو نمایشگاه الکامپ و تلکام در صنعت فاوا- نخواهد داشت؛ چه، بدون بررسی هم میتوان به یقین گفت که از آمار ادعایی 500 تا 600 هزار بازدیدکننده الکامپ، 60 هزار که هیچ؛ 600 نفر بازدیدکننده خارجی هم به بهانه الکامپ راهی سایت نمایشگاهی تهران نشده است.
رویه مثبت ماجرا اما این است که شاید حذف عنوان بینالمللی گروهی را ناامید کند، اما واقعیتی است که اگر بپذیریم و با آن مواجه شویم، احتمالا خواهیم توانست برای بینالمللی شدن آن هم برنامه بریزیم.