fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 235165

در نشست خبری دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی پیشنهاد شد:

سواد رسانه ای شرط استخدام کارکنان دولت شود

دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی 12 تا 14 آبان ماه 97 هم زمان با روز فرهنگ عمومی برگزار خواهد شد.

undefined
فناوران - این همایش با موضوع خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی و با هدف تبیین نقش و جایگاه مهرم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای با تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی– پژوهشی و تجربی– کاربردی برگزار می شود.
مرتضی موسویان، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در نشستی خبری به تشریح برنامه های این نشست پرداخت. موسویان گفت: حدود ۲هزار شغل مرتبط با کسب و کار مجازی در کشور ازسوی جوانان و با میانگین سنی پایین در سا ل های اخیر ایجاد شده است.
موسویان که ریاست بخش وزارت ارشاد در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را بر عهده دارد، گفت: متاسفانه باید بگویم که مردم ما هنوز از بسیاری از حقوقی که باید به آن دسترسی داشته باشند، مطلع نیستند و لذا آنها را هم مطالبه نمی کنند.
وی افزود: ۵۰ درصد دستگاه های مشمول این قانون، هنوز به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ملحق نشده اند. وظیفه ما در این زمینه آموزش و اطلاع رسانی است و در حاشیه آن باید افراد نخبه، علاقه مند و دارای انگیزه را جذب کنیم تا در جهت ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی مردم به ما کمک کند.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما با اجرای طرح «فرهنگ یار»، نخستین قدم ها را در این زمینه برداشتیم و در حال حاضر ۳۵ هزار نفر عضو این پروژه شده اند.
به گفته موسویان، تا این لحظه حدود ۷۰۰ شخصیت حقیقی موفق به اخذ مجوز کسب و کار فرهنگی دیجیتال شده اند که به طور اتوماتیک عضو شبکه ملی فرهنگ هم می شوند. 
وی با اظهار تاسف از اینکه بسیاری از دانش آموخته های حوزه نرم افزار، توانمندی خود را به پروژه های در خارج از کشور انتقال می دهند، در عین حال گفت: امروز نزدیک به ۲ هزار شغل مرتبط با کسب و کار مجازی در کشور توسط جوانان با میانگین سنی پایین ایجاد شده است.
وی ساخت بزرگ ترین انیمیشن کشور توسط یکی از مجتمع های فرهنگی دیجیتال در قراردادی با شهرداری تهران و انعقاد قرارداد میان یکی از خانه های فرهنگ دیجیتال کشور در شیراز با شبکه دو سیما برای ساخت یک سریال با همین موضوع را از جمله موفقیت های اینگونه کسب و کارهای دیجیتال در ماه های گذشته دانست و گفت: مرکز متبوعش تنها تسهیل گر فعالیت های فرهنگی دیجیتال در کشور است.
موسویان توجه به صادرات صنایع دیجیتال را در سالی که گذشت از جمله برنامه های مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال عنوان کرد و گفت: با شناخت بازار کشورهای فارسی زبان، کشورهای عضو اکو و کشورهای سی آی اس تلاش کردیم کسانی را که پذیرای تولیدات داخلی باشند، در خارج از کشور شناسایی کنیم.

 سرنوشت مقالات همایش اول
در این نشست محمد صادق افراسیابی دبیرکل همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده با بیان برگزاری نخستین دوره این همایش در سال ۹۵ و تاکیدی که برای مستندسازی منابع دریافت شده در آن دوره صورت گرفته بود، گفت: این آثار به صورت کتاب همراه با مقالات در دو جلد آماده سازی و چاپ شد.
به گفته افراسیابی دومین دوره این همایش با هدف تبیین نقش و جایگاه خانواده در عصر ارتباطات و تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی–پژوهشی و تجربی–کاربردی از ۱۲ تا ۱۴ آبان ۹۷ برگزار خواهد شد.
 سواد رسانه ای شرط استخدام کارکنان دولت شود
خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات و از اعضای شورای سیاستگذاری این همایش نیز با بیان لزوم مطالبه سواد رسانه ای و اطلاعاتی به عنوان خواسته ای عمومی خواستار اجباری شدن این مساله در استخدام کارکنان دولت از طریق شورای عالی فضای مجازی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور شد. 
همچنین بهاره نصیری دبیر علمی این همایش در سخنانی علت انتخاب موضوع خانواده را برای دومین دوره آن، مغفول واقع شدن خانواده در بحث ارتقای سواد رسانه ای در کشور عنوان کرد و با بیان بخش های مختلف همایش، مهلت ارسال چکیده مقالات به این همایش را ۳۱ خرداد ۹۷ اعلام کرد.
در این نشست همچنین حسن خجسته از اعضای شورای سیاستگذاری این همایش با طرح این پرسش که چرا به شبکه های اجتماعی وطنی اقبال صورت نمی گیرد، نبود دانش کافی برای فهم فلسفه رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی را در شکل گیری شبکه های اجتماعی وطنی، پاشنه آشیلی برای آنها برشمرد و گفت: یک شبکه اجتماعی کامل باید جمع گرا باشد و در عین حال مسوولیت اجتماعی را در میان کاربرانش تقویت کند.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما محتوای اطلاعاتی کاربردی در شبکه های اجتماعی باید جایگزین محتواهای سرگرمی محور شود. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :