fanavaran
آخرین اخبار
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 222515

رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد:

نمایشگاه رسانه های دیجیتال از جیتکس الگو می گیرد

امسال چهار شرکت تولیدکننده محتوا با حمایت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد، در نمایشگاه جیتکس 2017 حضور یافتند تا شاید چراغ صادرات محصولات ایرانی در این بخش روشن شود. مرتضی موسویان رییس این مرکز هم در جیتکس حضور داشت تا هم وضعیت بازارهای خارجی را بررسی کند و هم برای برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال، الگو بگیرد.

در این نمایشگاه فرصتی دست داد تا با وی درباره حمایت های صادراتی مرکز رسانه های دیجیتال گفت وگو کنیم.
در نمایشگاه امسال چهار شرکت با حمایت مرکز رسانه های دیجیتال در جیتکس غرفه دارند. دلیل حمایت شما از آنها در این بخش چیست؟
یکی از مهم ترین ضعف های ما، صادرات محتوای بومی کشور است. در این زمینه انتظار داشتیم رشد قابل قبولی را شاهد باشیم که اینطور نیست. از سوی دیگر اگر بازار محدود به داخل باشد، کسب و کارها رشد لازم را نخواهند داشت.
اگر محتوای داخلی بتواند بازار بزرگ تری از ایران پیدا کند، گردش مالی هم در کشور بالاتر رفته و انگیزه های بیشتری برای تولید به وجود می آید. 
این 4 شرکت را چطور انتخاب کردید؟
ابتدا جلساتی با نمایندگان شرکت های تولیدکننده محتوا داشته و با کمک خودشان شاخص هایی را برای حمایت از شرکت ها در نمایشگاه جیتکس استخراج کردیم. یکی اینکه محصول شان قابل ارایه در بازارهای بین المللی باشد. دوم اینکه User Friendly بوده و منوهای چندزبانه داشته باشد. شاخص سوم هم این بود که این شرکت ها در داخل هم اعتبار داشته و محصول شان مشتری خوبی داشته باشد.
البته خیلی متاسفم که بگویم از میان 1400 موسسه حقیقی و حقوقی، تنها 5 شرکت را پیدا کردیم که چنین شاخص هایی داشته باشند. یکی از این 5تا هم سه روز مانده به نمایشگاه اعلام کرد که از حضور انصراف داده است. فکر می کنم باید مبلغی هزینه از این شرکت ها می گرفتیم تا چنین اتفاقی نیفتد ولی به آنها اعتماد کرده بودیم که یکی شان لحظه آخر نیامد.
به نظر می رسد تنها حمایت از شرکت ها برای حضور در نمایشگاهی مانند جیتکس، سبب صادرات محصولات ایرانی نخواهد شد. به غیر از این، کار دیگری هم برای افزایش صادرات انجام داده اید؟
بله من هم با شما موافقم، اینکه یک ماه پیش از یک رویداد خارجی درباره آن اطلاع رسانی کنیم و چند شرکت را ببریم، به هیچ وجه کافی نیست و کار باید با برنامه و همه جانبه باشد. ما پیش نویس ایجاد بخش دپارتمان صادرات در مرکز رسانه های دیجیتال را آماده کرده و به زودی این مرکز راه اندازی می شود. یکی از وظایف این مرکز این است که با رایزن های فرهنگی کشور ارتباط برقرار کرده و محصولات صادراتی مان را به آنها معرفی کند تا آنها به عنوان کاتالیزور و بسترساز، ارتباطات لازم را برای شرکت های داخلی فراهم کنند.
گام دیگر این است که با رییس موسسه اکو مذاکراتی داشته ایم و قرار است تلاش های مان برای صادرات محصولات ایرانی را از کشورهای عضو این سازمان آغاز کنیم. در گام نخست هم نشست هایی در موسسه اکو با سفرای کشورهای عضو خواهیم داشت.
علاوه بر این، این آمادگی در مرکز وجود دارد که اگر شرکت ها استانداردهای لازم را در تولید محصولات رعایت کنند، به حمایت از آنها برای حضور در نمایشگاه های خارجی بپردازیم. به صراحت باید بگویم سال گذشته برای نمایشگاه سبیت هرچه فکر و جست وجو کردیم که محصولی درخور بازارهای B2B آنجا پیدا کنیم، چیزی برای عرضه وجود نداشت.
امیدواریم با کمک معاونت علمی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس که نمایندگان این دو به جیتکس آمدند و مذاکراتی داشتیم، برای هموارسازی مسیر صادرات گام برداریم. در این راه مقرر شد هر 45 روز یک بار نشستی بین قسمت های مربوط، با موضوع هموارسازی راه صادرات برگزار شود.
حضور استارت آپ های ایرانی را در جیتکس چطور دیدید؟
استارت آپ های ما امسال در جیتکس توانمندی های خود را واقعا نشان دادند. براساس گزارشاتی که به من دادند، از میان بیش از 400 استارت آپ، 56 استارت آپ برتر در نمایشگاه معرفی شدند که 10تای آنها ایرانی بودند. یکی از آنها هم تا مرحله فینال پیش رفت. این موضوع نشان می دهد اگر امکاناتی ایجاد کنیم، واقعا پتانسیل لازم در میان جوانان ما هست.
البته خود بچه ها هم باید بیشتر تلاش کنند؛ مثلا صرف انگلیسی بودن بروشور کافی نیست و باید استانداردهای لازم آن هم رعایت شود یا برای معرفی و پرزنت استارت آپ های شان، نیاز هست که کلاسی گذاشته و آموزش داده شود تا در سال های آینده حرفه ای تر حضور یابند.
آیا از جیتکس برای بهبود نمایشگاه رسانه های دیجیتال ایده گرفتید؟
بله کاملا.  مثلا دو سال است که به همکارانم در مرکز می گویم کتاب نمایشگاه باید پیش از آغاز رویداد منتشر شده و ازسوی بخش خصوصی هم فروخته شود یا بازدیدکنندگان برای حضور در نمایشگاه حتما باید ثبت نام شوند تا بدانیم سلایق افراد چیست و با توجه به داده ها برنامه ریزی کنیم. جیتکس هم اگر به جایی رسیده، مدیون داده آمایی و برنامه ریزی براساس اطلاعات است.
نکته دیگر هم برگزاری میتینگ هاست که در جیتکس تنها با پرداخت هزینه های گران قیمت می توان در آنها شرکت کرد. ما امسال 70کارگاه در نمایشگاه رسانه های دیجیتال پیش بینی کرده ایم اما ایده دریافت پول برای شرکت در این کارگاه ها، نه مورد پسند کارکنان ما بوده و نه بازخورد خوبی از بیرون داشته ام. با این حال معتقدم اگر هزینه ای، هرچند ناچیز، از شرکت کنندگان دریافت شود، قطعا با برنامه ریزی در این کارگاه ها شرکت خواهند کرد.
نکته دیگر هم اینکه نمایشگاه ها باید به صورت B2B برگزار شود. حضور در نمایشگاه با هدف B2C، بسیار پرهزینه و گران قیمت است و اگر هم نمایشگاه رسانه های دیجیتال به این شکل برگزار می شود، به خاطر سوبسیدی است که ما می دهیم. باید نمایشگاه های ما هم به سمت B2B بودن حرکت کنند و درواقع نقطه تماسی برای یافتن شرکای تجاری و نمایندگان در شهرهای دیگر باشند.
در همین راستا باید توجه کرد که نمایشگاه محل فروش محصول نیست، بلکه جایی است که باید درباره محصولات آینده صحبت کرد. در همین جیتکس در اکثر غرفه ها، محصولات به صورت پروتوتایپ معرفی شده بود. جای فروش محصول در نمایشگاه های فصلی است نه در یک نمایشگاه حرفه ای سالانه.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :