نسخه اول موتر جست و جوی ایرانی اسفند ماه عرضه می شود
« پارسی جو» تصاویر را هم می جوید
سرویس جست وجوی تصویری با پوشش 10 میلیون صفحه به نخستین موتور جست وجوی بومی که با نام تجاری “پارسی جو” در حال سرویس دهی است افزوده شد.
خبرگزاری مهر - علاوه بر افزوده شدن سرویس جستجوی تصویر با پوشش ده میلیون تصویر به پارسیجو، افزایش پوشش پارسیجو از 120 میلیون صفحه به 200 میلیون صفحه و اصلاح خطایاب فارسی از جمله خدماتی است که در راستای ارتقای این سرویس برای کاربران فراهم شده است.
با استفاده از امکان اصلاح خطایاب فارسی در صورت تشخیص اشتباهات نگارشی ،پارسیجو نزدیک ترین عبارت را به کاربران پیشنهاد خواهد داد؛ درهمین حال اضافه شدن امکان افزودن سایت به پارسیجو از دیگر تغییرات توسعه ای این موتور جستوجو است که کاربران برای افزودن وبگاه جدید به پارسیجو تنها کافی است که آدرس صفحه اصلی آن را در قسمت افزودن وبگاه وارد کنند و وبگاه مورد نظر در کمتر از یک روز به موتور جستوجو اضافه خواهد شد.
هماکنون فاز آزمایشی نخستین موتور جستوجوی بومی در حال بهرهبرداری است و قرار است نسخه نخست این سامانه خدماتی با پوشش 300 میلیون سند فارسی در اسفند ماه امسال به کاربران عرضه شود.
براساس پیشبینیهای صورت گرفته نسخه دوم آن نیز با پوشش 500 میلیون سند فارسی حاوی سرویسهایی نظیر ترجمه ماشینی، جستوجوی اخبار، جستوجوی علمی و جستوجوی دو زبانه و برخی از سرویسهای مربوط به نقشه، خرداد ماه سال 92 در معرض عموم قرار خواهد گرفت.
موتور جستوجوی پارسیجو توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه یزد به بهرهبرداری رسیده و بر اساس اخبار اعلام شده در حال سرویسدهی به بیش از 20 هزار کاربر فارسیزبان در روز است.
گفتنی است راهاندازی موتور جستوجوی بومی از اواسط سال 89 در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت که در آن زمان طرحی مطرح شد که بر اساس آن موتور جستوجوگر ملی بر بستر شبکه ملی اطلاعات یا اینترانت کشوری پیادهسازی شود؛ این موتور جستوجوگر ملی که عنوان “یاحق” را نیز در ابتدا به خود گرفته بود نخستین اولویت برای ارایه خدمات دستگاههای دولتی و غیردولتی با هدف تسهیل در ارایه اطلاعات سریع به مردم معرفی شد و قرار بود از تجارب کشورهای کرهجنوبی و چین نیز در بهرهبرداری از آن استفاده شود.
اما یکسال پس از اعلام نخستین برنامههای وزارت ارتباطات برای راهاندازی موتور جستوجوی ملی، سیاستهای این وزارتخانه برای اجرای این پروژه در کشور به نوعی تغییر کرد و مقرر شد برای ایجاد فضای رقابت فعالان داخلی در این عرصه چندین موتور جستوجوی بومی راهاندازی و معرفی شود.
بر این اساس سازمان فناوری اطلاعات ایران بحث حمایت از موتورهای جستوجوی بومی و رتبهبندی آنها را در دستور کار قرار داد.
هماکنون و با گذشت بیش از دو سال از نخستین زمزمهها برای راهاندازی موتور جستوجوگری که توانایی رقابت با موتورهای جستوجویی همچون یاهو و گوگل را داشته باشد موتور جستوجوی بومی“پارسیجو” به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده است.