fanavaran
آخرین اخبار
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 218642

رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ:

کانال های تلگرامی تبلیغاتی بدون «شامد» مسدود می شوند

مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد از فعالیت کانال های تلگرامی بدون کد شامد در حوزه تبلیغات، جلوگیری خواهد کرد.

فناوران- رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال روز گذشته در نشستی خبری برنامه های یازدهمین نمایشگاه و دهمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال را اعلام کرد و البته مدعی شد به زودی جلوی فعالیت کانال های تلگرامی فعال در حوزه تبلیغات را که کد شامد ندارند، خواهد گرفت.
مرتضی موسویان با بیان اینکه برای اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای ایجاد فضای سالم، مفید و ایمن در فضای مجازی برنامه مدونی در حال تدوین است گفت: کلید رسیدن به فضای مجازی سالم، مفید و ایمن فرهنگ سازی و کمک های مردم است.
وی ادامه داد: بر اساس پژوهشی که در مرکز ملی فضای مجازی کلید خورد و جلساتی که در یک سال و نیم گذشته با حضور مسوولان و کارشناسان حوزه فضای مجازی به صورت هفتگی و مرتب تشکیل شد، زیست بوم فضای مجازی برای ایجاد یک فضای مفید به صورت کلی احصا و مقرر شد که پژوهش جامعی در این زمینه انجام شود.
موسویان گفت: نخستین گام عملیاتی شدن مصوبه شورای عالی فضای مجازی را آغاز کرده ایم. ما با مطالعه روندهایی که در حوزه تنظیم مقررات محتوا در کشورهای دیگر وجود دارد، نشان دار کردن محتوا در فضای مجازی را با اهدافی که به عنوان ضرورت های غیرقابل گذشت در جهت ایجاد فضای مجازی سالم و مفید وجود دارد، احصا کردیم. 

 اعطای شامد به همه بسترهای تولید محتوا
موسویان با بیان اینکه کُد انحصاری «شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوا» (شامد) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت یونیک و انحصاری به همه بسترهای حاوی محتوا اعطا می شود، گفت: این روش در ایالات متحده آمریکا هم برای هر مجوزی به کار گرفته می شود. برای اطمینان خاطر از اینکه مالکیت فرد بر روی محتوا، پشتوانه حقوقی دارد، ما از تکنیکی به نام «زنجیره بلوک» استفاده می کنیم که بر اساس آن، محتوا به برنامه ای داده می شود که منحصر به فرد است؛ همانند آنچه در دفاتر اسناد رسمی در جریان است که ثبت اسناد در این دفاتر به صورت ترتیبی صورت می گیرد، در اینجا هم هرکس زودتر محتوا را ثبت کند، مالک محسوب می شود و طبیعتا فرد بعدی زمانی که اقدام به ثبت محتوا می کند، از طرف سامانه مربوطه به صورت اتوماتیک پیام عدم امکان ثبت دریافت خواهد کرد.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این مساله اعتبار یک محتوا را برای مخاطب مشخص می کند و بحث اعطای «شامد» برای بسترهای مختلف و به جهت شناسایی «شامد» آنها متفاوت است، گفت: ما برای سایت ها، لوگوی هوشمند اعطا می کنیم که از سرورهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده می شود و به محض وقوع تخلف، امکان حذف آن برای ما در لحظه وجود دارد. در زمینه کانال ها در شبکه های اجتماعی، آنها دارای یک کد «شامد» فعال هستند؛ به این معنا که وقتی روی آن کلیک می شود، در محیط شبکه اجتماعی، تمام مشخصات دارنده برای افراد مشخص می شود. وی با بیان اینکه ۴۶ درصد از کل جرایم فضای مجازی در فضای تلگرام رخ می دهد، لزوم توجه مردم به این مساله که آیا یک کانال تلگرامی دارای «شامد» است یا نه را یادآور شد و گفت: بسیاری از کانال ها «شامد» را اخذ کرده اند اما آن را روی کانال خود قرار نداده اند؛ بدیهی است که این شامد اساسا خوانده نخواهد شد و از نظر ما فاقد اعتبار است.
به گفته موسویان، برای نرم افزارهای چندرسانه ای هم، همه آنها دارای هولوگرام هستند که بر اساس این هولوگرام، به آنها شامد داده می شود و درباره اپلیکیشن ها هم در حال حاضر بیش از ۱۹۰ هزار اَپ روی اَپ استورهای ما قابل دریافت هستند که با نشست هایی که با اپ استورها داشته ایم، همه امکانات نشان دار شدن اَپ ها ازطریق خودِ اپ استورها در حال به وجود آمدن است.
 سه روش نظارت بر دارندگان شامد
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه صیانت از شامدهایی که به دارندگان و پدیدآورندگان محتوای دیجیتال اعطا می شود، گفت: این کار به سه روش انجام می شود؛ روش اول به وسیله خود مردم که ما در این زمینه و حداکثر تا یک ماه آینده طرحی با عنوان «فرهنگ یار» را رونمایی و اجرایی می کنیم. دوم، زیرساختی است که با کمک هوش مصنوعی در حال تکوین است که فاز اول آن به اتمام رسیده و فازهای بعدی آن هم حداکثر تا سه ماه دیگر به اتمام خواهد رسید. این زیرساخت کمک خواهد کرد که از طریق کلیدواژه هایی، ناهنجاری ها به ما گزارش شود. روش سوم، استفاده از کمک ممیزان خِبره ای است که با توجه به گزارش های مردمی تصمیم می گیرند و می توانند در لحظه، «شامد» را از محتوا سلب کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۳۰۰ کانال، ۴۹ هزار و ۵۰۰ سایت و وبلاگ و ۵۳ هزار نرم افزار دارای «شامد» هستند و امیدواریم تا پایان شهریور ماه جاری فرآیند اعطای نشان به اپ های موبایلی هم آغاز شود.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: اینکه ما به جد کانال هایی که فاقد شامد بوده و در حال تبلیغ محصولات خود هستند، مسدود می کنیم و درعوض برای کانال هایی که هنجارها را می پذیرند و شامد گرفته اند، زمینه تبلیغات آزاد را فراهم می کنیم.
 موسویان ادامه داد: ما این مجوز را از وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای صالحی امیری و همچنین معاون مطبوعاتی این وزارتخانه گرفته ایم که این کار را انجام دهیم.

 برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال با استانداردهای روز دنیا
رییس مرکز توسعه رسانه های دیجیتال همچنین با بیان اینکه یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال با رعایت استانداردهای یک نمایشگاه در دنیا برگزار می شود، گفت: این نمایشگاه 20 تا 26 آبان ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. 
موسویان افزود: این نمایشگاه در 25 هزار مترمربع در مصلای شبستان اصلی با حضور بیش از 500 موسسه و شرکت برگزار می شود. به گفته وی، نمایشگاه امسال شامل 9 بخش اصلی و یک بخش ویژه و خاص به نام دانش دیجیتال به همراه بخش های جنبی خواهد بود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :