باید اذعان کرد که این استقبال چشمگیر از حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که در جهان نیز نمود عینی دارد، به دلیل پیشرفت های عرصه فناوری است که هر لحظه با شتاب بیشتری صورت می گیرد.
در سال های گذشته نیازهایی که مشاغل مختلف برای به روز کردن تجهیزات و صرفه جویی در زمان و هزینه به خدمات حوزه تکنولوژی داشته اند، موجب شده است تا لزوم استفاده از متخصصان در این حوزه نیز افزایش یابد.
از همین رو گسترش ایجاد علوم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مراکز دانشگاهی نیز در سال های اخیر تلاشی برای پاسخ به این دست از نیازها بوده است.
«توسعه فضای مجازی»، «اشتغال» و «ارتقای شبکه ارتباطات»و « به روز رسانی خدمات» از کلیدواژه های این برنامه و یکی از دغدغه های مثبت ایشان است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک وزارتخانه کلیدی با ارایه خدمات فناوري براي عموم جامعه است؛ بنابراین انتظار می رود بتواند با رشد فناوری و ابزارهای آن و همچنین نظام مند کردن درآمد ها و هزینه ها، باعث ایجاد رقابت و شفاف سازی قراردادها، افزایش سهم اشتغال جوانان و کسب وکارهای دیجیتال و درنهایت ارایه خدمات خوب و مناسب به مردم بیش از گذشته شود.
البته از موضوعات مهم و اساسی قابل پیگیری مشترک از سوی دو وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (با نگاه فنی) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (با نگاه محتوایی) است.
ذکر این نکته لازم است که در کنار آن لازم است با ذینفعان دیگر نظیر شورای عالی فضای مجازی، فعالان حوزه فناوری اطلاعات در بخش خصوصی و تعاونی هماهنگی و مشارکت عادلانه و مناسبی داشته باشد.
نکته مهم در برنامه های آقای جهرمی وزیر پیشنهادی فناوری اطلاعات و ارتباطات فرهنگ سازی و توسعه مهارت های انسانی در حوزه فناوری اطلاعات است که بخشی از آن بر اساس مسوولیت اجتماعی و مواردی از آن نیز با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید محقق شود که در این زمینه لازم است سیاستگذاری مناسب برای رشد بازار، جذب سرمایه و ارتقای دانش کسب وکار در فضای فرهنگی دیجیتال با اجرا و عمل به نقشه مهندسی فرهنگی کشور محقق شود. بنابراین آنچه در اهداف و سیاست های کلان و ماموریت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان اولویت مطرح شده است قابل توجه و خردمندانه است و امید است تا به چشم انداز ترسیمی نزدیک
شود.
اما در سیاست های اجرایی در بند 6 آمده است: برای استفاده حداکثری از ظرفیت های بالقوه جوانان درراستای شکل گیری اقتصاد دیجیتالی، لازم است تدبیری اتخاذ شود تا با راه اندازی مراکز کسب وکار دیجیتال به لبه فناوری و رشد دانش و محتوای عمیق و تجاری سازی و صادرات محتوای بومی فاخر و ارزشمند دست پیدا کنیم و از تجربیات حاصل از شکست و پیشرفت راه اندازی مراکز رشد در دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری استفاده کنیم.
همچنین به نظر می رسد در بندهای 6 و 7 سیاست های اجرایی برنامه پیشنهادی عنوان «توسعه فضای مجازی بومی و پیگیری نظام حقوقی رعایت مالکیت معنوی در فضای مجازی» ذکر شده است و سیاستگذار آن در نقش قرارگاه شورای عالی فضای مجازی و براي اجرای آن نیاز به همکاری به صورت بین دستگاهی
است.
همچنین در بند 8 سیاست های اجرایی پیشنهادی نیز به هماهنگی و همکاری بین دستگاهی دولتی و خصوصی اشاره شده که مهم است سازوکارهای حقوق شهروندی و مسوولیت های اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی بر سیاست غلبه کند که این، نگاه ارزشمند، عمیق و سرمایه اجتماعی بالا می خواهد که امیدوارم با اجرای دقیق نقشه مهندسی فرهنگی کشور و پیوست نگاری فرهنگی و دیگر پیوست ها محقق شود و از موازی کاری و تولی گری متعدد اجتناب شود. آرزوی سلامتی و موفقيت برای خادمان این مرز و بوم را از درگاه الهی مسألت دارم.